پایگاه خبری وب زوم

تکنولوژی دانش

منتشر شده در تاریخ یکشنبه 14 شهریور 1400 ساعت 14:51

نزدیک به 90 درصد افراد واکسینه شده به بستری ناشی از کرونا دچار نشدند

نتایج میانی یک مطالعه اپیدمیولوژیک روی حدود ۴۱ هزار نفر واکسینه شده در ایران نشان می‌دهد اثربخشی واکسن‌های استفاده شده در پیشگیری از بستری ۸۸.۶ درصد بوده است. همچنین طبق این مطالعات، نزدیک به ۹۷ درصد افراد واکسینه شده به بیماری کرونا مبتلا نشده‌اند.

 

معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، در نامه‌ای به عین اللهی، وزیر بهداشت نتایج میانی یک مطالعه روی حدود ۴۱ هزار فرد واکسینه شده در ایران را ارائه کرد که تاکنون نتایج واکسیناسیون ۴۰ هزار نفر از افراد مورد مطالعه، استخراج شده است. ۵۴درصد از این افراد واکسن سینوفارم، ۳۲درصد واکسن آسترازنکا و ۱۴ درصد باقیمانده واکسن‌های برکت و اسپوتنیک را دریافت کرده‌اند.

بر اساس این نتایج، از مجموع ۴۰ هزار و ۷۹۸ نفری که تاکنون مورد بررسی قرار گرفته‌اند، ۱۴۶۹ مورد به کرونا مبتلا شده‌اند؛ درواقع حدود ۳.۵ درصد از این افراد به بیماری کرونا مبتلا شده‌اند. بنابراین می‌توان گفت ۹۶.۵ درصد از افراد واکسینه شده به کرونا مبتلا نشده‌اند. میانگین سن مبتلایان ۵۷ سال بوده و ۴۸ درصدشان مرد بوده‌اند.

میزان بروز بستری به علت ابتلا به کرونا به تفکیک وضعیت ایمنی در افراد واکسینه شده از میان این جمعیت، نشان می‌دهد که تنها ۰.۴۵ درصد از افرادی که بیش از ۱۴ روز از دریافت دوز دوم واکسن‌شان می‌گذرد بر اثر ابتلا به کرونا بستری شدند.

بر اساس این مطالعه، میزان اثربخشی واکسن‌های کرونا در ایران در پیشگیری از بستری ناشی از ابتلا به کرونا، ۸۸.۶ درصد اعلام شده است.

لازم به ذکر است این مطالعه در ۷ دانشگاه علوم پزشکی شاهرود، رشت، بیرجند، مشهد، سنندج، زاهدان و کرمان از اوایل سال جاری در حال انجام است. در این طرح قرار است حداقل ۳۰ هزار نفر از دریافت کنندگان هر یک از واکسن‌های سینوفارم، آسترازنکا، برکت و اسپوتنیک به مدت ۱۷ هفته پس از دریافت دوز دوم (۲۵ هفته برای آسترازنکا) به صورت فعال مورد پیگیری قرار گرفته و عوارض مهم قابل انتساب به واکسن، ابتلا به کووید، بستری به علل مختلف از جمله به علت ابتلا به کرونا و نهایتا مرگ در این افراد وثبت و پی‌آمدهای مهم مورد اشاره مورد تجزیه و بررسی قرار گیرد.

منبع: دیجیاتو