پایگاه خبری وب زوم

جهان کشورها

منتشر شده در تاریخ سه شنبه 20 مهر 1400 ساعت 15:31

TSMC داده‌های مشتری را تسلیم دولت آمریکا نمی‌کند

حتی با وجود فشار دولت آمریکا، TSMC اعلام کرده است که اطلاعات مشتریان خود را فاش نمی‌کند.

 

دولت آمریکا از تولیدکنندگان تراشه درخواست کرده است درباره برنامه‌ای که برای مواجه با چالش‌های موجود در زنجیره تأمین دارند، شفافیت بیشتری داشته باشند. اما مشکل اصلی از جای دیگر است؛ زیرا کارخانه‌های ریخته‌گری با تمام ظرفیت در حال کار کردن هستند و تنها راه حل مقابله با کمبود تراشه، ساختن کارخانه‌های بیشتر است این امر هم‌اکنون در حال رخ دادن است؛ اما سال‌ها طول می‌کشد تا به‌طور کامل محقق شود.

به گزارش تک‌اسپات، ماه گذشته جینا رایموندو، وزیر بازرگانی ایالات متحده آمریکا، در مصاحبه‌ای با رویترز گفت زمان آن فرا رسیده است که دولت در برخورد با کمبود تراشه‌ای که تأثیر زیادی بر بسیاری از صنایع و هزاران کارگر آمریکایی دارد، تهاجمی‌تر عمل کند. رایموندو توضیح داد که پیش‌تر کاخ سفید درخواستی داوطلبانه برای به دست آوردن اطلاعات از تولیدکنندگان تراشه، به منظور شناخت بهتر زنجیره تأمین و شناسایی راه‌حل‌های احتمالی برای چالش‌های پیش رو ارسال کرده بود. او همچنین هشدار داد که اگر شرکت‌ها به این درخواست پاسخ ندهند، نهادهای نظارتی آماده استفاده از ابزارهای دیگر برای اجبار آن‌ها هستند.

مشکل این است که کارخانه‌هایی مانند TSMC هنوز نمی‌دانند چگونه به این درخواست پاسخ بدهند یا حتی آیا اصلا می‌توانند چنین کاری انجام بدهند؟ از این شرکت خواسته شد جزئیات مختلفی درباره محصولاتی که برای مشتریان خود تولید می‌کند، سطح موجودی کالا، زمان سررسید و همچنین روابط خود با تأمین‌کنندگان و مشتریان، برنامه‌های توسعه و نحوه تخصیص ظرفیت تولید موجود فاش کند.

سیلویا فنگ، مشاور عمومی TSMC، گفت: ما قطعاً اطلاعات حساس شرکت خود را فاش نخواهیم کرد؛ به‌ویژه اطلاعات مربوط به مشتریان.

وی در بخشی از صحبت‌های خود توضیح داد که این شرکت در حال بررسی این درخواست است تا ببیند چگونه می‌توان بدون به خطر انداختن اطلاعات محرمانه به آن پاسخ داد.

TSMC در حال حاضر تمام تلاش خود را برای کمک به شرکت‌هایی که سطح پایینی از موجودی تراشه دارند انجام می‌دهد. این شرکت حتی تراشه‌ها را تا حدودی برای خودروسازان در اولویت قرار داده است. در ابتدای این هفته، مارک لیو، رئیس TSMC، گفت وضعیت بسیار پیچیده‌تر از آن چیزی است که به نظر می‌رسد و برخی از شرکت‌ها ماه‌ها است که تراشه احتکار می‌کنند.

شرکت TSMC

فنگ در مورد افزایش شفافیت کاری گفت: «اعتماد مشتری یکی از عناصر کلیدی موفقیت شرکت ما است»؛ بنابراین این شرکت قبل از پاسخ به پرسشنامه دولت ایالات متحده آمریکا تمام جوانب را بررسی خواهد کرد. این شرکت همچنین از حمایت کامل دولت تایوان که آماده است «در صورت مواجه شدن TSMC با خواسته‌های نامعقول» وارد عمل شود، برخوردار است.

شرکت‌هایی که این پرسشنامه را دریافت کرده‌اند تا ۸ نوامبر فرصت دارند داوطلبانه به آن پاسخ بدهند. حتی اگر این کار را انجام بدهند، مشخص نیست دولت آمریکا چگونه قصد دارد مشکلی که ناشی از مسائل مختلفی از جمله تقاضای بیش از اندازه برای تراشه، کاهش مصرف انرژی در چین و قرنطینه کرونایی در مالزی که منجر به تعطیلی کارخانه شده است، حل کند. افزایش قیمت مواد اولیه مانند سیلیکون و فلزات کمیاب خاکی نیز از چالش‌های اساسی شرکت‌ها هستند. این واقعیت را فراموش نکنیم که تولیدکنندگان تراشه در حال حاضر نمی‌توانند به اندازه کافی کارگر ماهر پیدا کنند.

منبع: ایسنا