پایگاه خبری وب زوم

جهان

منتشر شده در تاریخ دوشنبه 18 فروردین 1399 ساعت 15:58

از جنگ تجاری تا تئوری توطئه

در روزهای اخیر نسل پنجم اینترنت در انگلستان توسط برخی عامل شیوع کرونا شناخته شده است. تکنولوژی که در ید چینی‌ها است. شرکت‌ هوآوی در کشور‌های مختلف جهان در حال توسعه این تکنولوژی به دنیاست. توسعه‌ای که مانند شیوع کرونا از چین ریشه گرفته است.

حبیب آرین : این استدلال اصلی طراحان ارتباط میان 5G و شیوع ویروس کرونا در انگلستان  است. هر دوی اینها چینی است و باعث شیوع این بیماری شده است! حجم بزرگی از محتوایی که در پی ایجاد ارتباط میان این دو است در فضای مجازی و برخی از رسانه‌های انگلستان تولید شده است. کار به جایی رسید که یوتیوب اعلام کرد، ویدئوهایی که این ایده را طرح می‌کنند حذف خواهد کرد. همچنین خبرهایی از حمله به دکل‌های تلفن‌های همراه در انگلستان مخابره شد.

اما باید دید ریشه اصلی این منازعات کجاست. در حال حاضر شرکت هواوی عنوان بزرگترین تولید کننده تجهیزات شبکه‌های مخابراتی را در اختیار دارد و بسیاری از کشورهای برای راه‌اندازی و توسعه شبکه ۵G از این شرکت چینی کمک گرفته‌اند. همین موضوع باعث شد هوآوی به یکی از بزرگترین موضوعات مناقشه جنگ تجاری آمریکا و چین بدل شود.  به تبع آن هواوی به یک تهدید برای امنیت ملی آمریکا تبدیل شد. دولت ترامپ همواره سعی کرد از شرکت‌های  آمریکایی و غربی رقیب در توسعه شبکه ۵G ایالات متحده کمک بگیرد.

 

تجهیزات شبکه هواوی با کیفیت بالا و قیمت مناسب خود در سطح جهان شناخته شده هستند، که با پیشی گرفتن از رقبا توانسته به رقیبی بی بدیل در ارائه خدمات 5G تبدیل شود. همین موضوع باعث شد تا مقامات آمریکایی درباره استفاده از تجهیزات و محصولاتش نگران باشند. آن‌گونه که مقامات دولت ترامپ  مدعی شدند، تولیدات هواوی به در پشتی مهجز هستند که امکان نفوذ و جمع‌آوری اطلاعات شخصی و خصوصی کاربران و ارسال آن‌ها به پکن را فراهم می‌کند. البته کمپانی چینی همواره این اتهام را رد کرد.

اما آمریکا به ممنوعیت فعالیت هواوی در خاک خود راضی نشد و از متحدانش نیز درخواست کرد تا در توسعه شبکه‌های نسل پنجم خود از تجهیزات این شرکت استفاده نکنند. با وجود این‌که کشورهایی مانند استرالیا و ژاپن از هشدار آمریکا تبعیت کردند، اما آلمان و بریتانیا از همکاری خود با هواوی در توسعه شبکه‌های ۵G خبر دادند. پیش از این‌، بوریس جانسون (نخست وزیر بریتانیا) پس از اعلام هشدار از سوی آمریکا، این پرسش را مطرح کرد: «راه‌حل‌های جایگزین چیست؟»

در شرایطی که شرکت‌های آمریکایی اعلام کردند در کوتاه مدت توان مقابله با هوآوی را ندارند، همکاری انگلستان به عنوان یک شریک استراتژیک با آمریکا، با هوآوی یک شکست بزرگ برای سیاست آمریکا در مقابله با توسعه 5G محسوب می‌شد.

از سوی دیگر با شیوع کرونا در جهان و طوفانی که به همراه داشته، روی تازه‌ای از دوران پسا کرونا آشکار شده است. حالا اینترنت نسل پنج به ناگزیری برای کشورها تبدیل شده، تکنولوژی که علاوه بر نقش موثر در مبارزه با کرونا، بسترهای تازه برای تغییر نقش‌های اجتماعی، اقتصادی و ... را فراهم می‌کند. فناوری تجاری‌سازی‌شده ۵G می‌تواند نقش درخشانی در حوزه بهداشت و درمان، آموزش، رسانه ، اقتصاد و  سایر زمینه‌ها داشته باشد.

شبکه‌های ۵G در مقایسه با شبکه‌های ۴G از پهنای باند بیشتر، تأخیر کم‌تر و ارتباطات وسیع‌تری برخوردارند. ادغام عمیق فناوری ۵G با بخش‌های اقتصادی و اجتماعی باعث پرورش خدمات و تولیدات اطلاعاتی نوظهور خواهد شد و به کنترل و پیشگیری از کووید ۱۹ منجر می‌شود.  حوزه رسانه، درمان و آموزش، کارخانه‌های هوشمند،  خودکارسازی، نظارت و پاسبانی و هوشمند سازی شهرها و... همگی بخش‌هایی هستند که به شدت تحت تاثیر این تکنولوژی قرار می‌گیرند و تغییرات ایجاد شده به واسطه شیوع کرونا این تحول دیجیتال را سرعت بخشیده است. ضرورت 5G برای جهان پس از کرونا آنچنان است که حتی با نگاهی دایی جان ناپلئونی می‌توان کرونا را محصول هوآوی تلقی کرد! ارتباط میان اینترنت  نسل پنچ و ویروس کرونا توسط مقامات بهداشتی و فناوری انگلستان تکذیب شده است. این مدیران این ادعا را به تئوری توطئه‌ای بی اساس تشبیه کرده اند که هیچ مبنای علمی ندارد.  سازمان بهداشت جهانی نیز تاکید کرده است نمی‌توان هیچ ارتباطی میان دکل های مخابراتی نسل 5 و ویروس کرونا یافت. اما آنچه که در زمین واقع در حال رخ دادن است، دست پایین  آمریکا در جنگی تجاری است که خود با چین راه انداخته است. آمریکا حداقل این جنگ را به زودی در زمین 5G  به طور کامل خواهد باخت و بازار متحدان آمریکایی مانند انگلیس سهم بیشتری را  به محصولات تکنولوژی چینی اختصاص خواهند داد.