پایگاه خبری وب زوم

ایران سیاست گذاری

رئیس کار گروه ارتباطات و فناوری اطلاعات مجلس:

منتشر شده در تاریخ چهارشنبه 20 فروردین 1399 ساعت 16:49

متولی باندهای فرکانسی وزارت ارتباطات است نه صداوسیما

در حالی که صداوسیما مدعی است باندهای فرکانسی 700 و 800 مگاهرتز متعلق به این سازمان است اما رمضانعلی سبحانی فر، رئیس کار گروه ارتباطات و فناوری اطلاعات مجلس شورای اسلامی می گوید متولی باندهای فرکانسی وزارت ارتباطات است و اکنون که صداوسیما از فرکانس های موردنظر استفاده بهینه نمی کندو باید آن را بازگرداند.

با کند شدن محسوس سرعت اینترنت در هفته های اخیر بار دیگر انتقادها به صداوسیما به دلیل عدم آزادسازی باندهای فرکانسی 700 و 800 مگاهرتز افزایش یافت. صداوسیما زمانی از این فرکانس ها برای پخش تلویزیونی استفاده می کرد اما اکنون بخش قابل توجهی از این فرکانس ها بدون استفاده مانده است. از سوی دیگر وزارت ارتباطات می گوید اگر این فرکانس ها که خالی است و صداوسیما هم استفاده ای از آن نمی کند در اختیار شبکه های موبایل قرار گیرد، منجر به رشد توسعه شبکه همراه کشور خواهد شد. با این حال تاکنون تلاش ها برای بازگرداندن این فرکانس ها به وزارت ارتباطات به جایی نرسیده است. 
صداوسیما مدعی است این سازمان صاحب فرکانس های 700 و 800 است اما رمضانعلی سبحانی فر، رئیس کار گروه ارتباطات و فناوری اطلاعات مجلس شورای اسلامی به وب زوم می گوید این ادعا غلط است و وزارت ارتباطات متولی باندهای فرکانسی است نه صداوسیما. 
او در پاسخ به این سوال که چرا صداوسیم حاضر نیست فرکانس هایی که از آنها استفاده نمی کند را واگذار کند می گوید: این را باید مسئولان سازمان صداوسیما جواب دهند اما ما در بودجه سال ۹۸ پیشنهاد دادیم منافع حاصل از این فرکانس‌ ها به صورت 50-50 میان وزارت ارتباطات و صداوسیما تقسیم شود که از این طریق، هر دو طرف بتوانند از منافع آن استفاده کنند که متاسفانه این پیشنهاد با تعداد کمی رأی نیاورد و از بودجه، حذف شد. 
مرکز پژوهش‌های مجلس اسفند سال گذشته مطابق با قانون بودجه سال ۹۹ پیشنهاد برگزاری مزایده برای اجاره باندهای فرکانسی 700 و 800 و تقسیم سود آن بین این وزارت ارتباطات و صداوسیما را مطرح کرده بود. به نحوی که پیشنهاد شد مطابق قانون برنامه ششم توسعه کشور، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با همکاری سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران درخصوص تخصیص دوباره و برگزاری مزایده اجاره باندهای فرکانسی تجاری 700 و 800 مگاهرتز اقدام و درآمد حاصل شده را به خزانه دولت واریز کنند و مازاد این درآمد به نسبت مساوی به سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات اختصاص یابد. قرار بود این درآمد  برای تامین هزینه‌ های تملک دارایی‌ های سرمایه‌ ای سازمان صداوسیما و تامین منابع مورد نیاز جهت کمک هزینه خرید گیرنده دیجیتال در مناطق محروم و توسعه ارتباطات روستایی توسط وزارت ارتباطات هزینه شود. اما در نهایت این موضوع در مجلس به تصویب نرسید و این معضل همچنان پابرجاست.
سبحانی فر می گوید باید توافقی میان وزارت ارتباطات و صداوسیما درباره این فرکانس ها که سال هاست موردمناقشه است صورت بگیرد. 
او با تاکید بر اینکه طبق قانون متولی باندهای فرکانسی وزارت ارتباطات است و این وزارتخانه فرکانس ها را برای بهره برداری واگذار می کند یادآور می شود: این فرکانس ها در شرایطی به صداوسیما واگذار شد که از آن ر جهت برطرف کردن نیازهای خود استفاده کند اما این سازمان اکنون دیگر از این فرکانس ها استفاده نمی کند و بلااستفاده مانده است بنابراین باید آنها را واگذار کند تا مشکلات شبکه همراه کشور برطرف شود.