پایگاه خبری وب زوم
دوشنبه 31 اردیبهشت 1403
کد خبر: 17050
پ

نقش موثر استفاده از شبکه‌های اجتماعی برای غلبه بر افسردگی

تحقیقات جدید نشان می‌دهد که استفاده غیراعتیادآور و غیرمشکل‌ساز از شبکه‌های اجتماعی می‌تواند به بهبود سلامت روانی افراد مبتلا به افسردگی کمک کند.

 

به گزارش سیتنا به نقل از ایندیپندنت، بنا بر تعریف پژوهشگران، استفاده مشکل‌ساز از رسانه‌های اجتماعی زمانی رخ می‌دهد که این برنامه‌ها با فعالیت‌های روزانه فرد تداخل داشته باشد.

مطالعه جدیدی که در مجله تحقیقات اینترنتی پزشکی منتشر شد، ۲۳ پژوهش را بین سال‌های ۲۰۰۴ تا ۲۰۲۲ تجزیه و تحلیل کرد.

محققان دانشگاه کالج لندن با بررسی این ۲۳ تحقیق دریافتند که در ۷۰ درصد از مطالعات، بهبود قابل توجهی در افسردگی، پس از استفاده از رسانه‌های اجتماعی وجود دارد. به گفته آنها، در بیش از یک سوم مطالعات، کمک گرفتن از شبکه‌های اجتماعی برای ارتباط با دیگران، به بهزیستی روانی افراد افسرده کمک کرده است.

دکتر روث پلاکت، محقق موسسه اپیدمیولوژی و سلامت کالج لندن و نویسنده اصلی این مطالعه جدید گفت: «ما در هفت مطالعه از ۱۰ پژوهش که مداخله رسانه‌های اجتماعی را روی شرکت‌کنندگان خود آزمایش کردند، دریافتیم افرادی که چنین روشی را به کار گرفتند، در نظرسنجی‌ها در مقایسه با افرادی که این مداخله را انجام ندادند، افسردگی کمتری داشتند.»

او تصریح کرد که ‌شبکه‌های اجتماعی می‌توانند تاثیرهای مثبت و منفی بر سلامت روان داشته باشند و توصیه به استفاده بیشتر یا کمتر از این ابزار ارتباطی باید با توجه به شرایط بیمار در نظر گرفته شود.

دکتر پلاکت افزود: «برای افرادی که استفاده اعتیادآور از شبکه‌های اجتماعی دارند، لازم است تشویق آن‌ها به توجه بیشتر در مورد استفاده از این ابزار ارتباطی انجام بگیرد و توجه‌شان به سمت فعالیت‌های دیگری که ممکن است در آنها احساس بهتری ایجاد کند، جلب شود.»

دکتر پاتریشیا شارتاو، یکی دیگر از نویسندگان این تحقیق علمی نیز و تاکید کرد: «به عنوان پزشکان مراقبت‌های اولیه، باید به طور فعال استفاده از رسانه‌های اجتماعی و تاثیر آن بر سلامت روان را در بیمارانی که با مشکل اضطراب یا افسردگی مراجعه می‌کنند بررسی کنیم تا بتوانیم به آنها توصیه‌های مناسب شرایطشان را ارائه کنیم.»

پیش از این پژوهش‌های گسترده‌ای درباره تاثیر استفاده از شبکه‌های اجتماعی بر وضعیت سلامت روان منتشر شده است. مطالعه‌ای از محققان دانشگاه هاروارد که در سال ۲۰۱۹ منتشر شد، نشان داد که نحوه استفاده از رسانه‌های اجتماعی می‌تواند تاثیر آن بر وضعیت روحی افراد را تغییر دهد.

در آن مطالعه تاکید شده بود که استفاده مداوم و روزانه از شبکه‌های اجتماعی با پیامدهای مثبت بر سلامت روان همراه است در حالی که استفاده مشکل‌ساز و اعتیادگونه از پلت‌فرم‌های ارتباطی پیامدهای منفی به همراه دارد.

در حالی که برخی از مطالعات دریافتند که استفاده از شبکه‌های اجتماعی به کاهش احساس تنهایی و افسردگی کمک می‌کند، پژوهش‌های دیگری بین استفاده از رسانه‌های اجتماعی و افزایش علائم افسردگی و اضطراب ارتباط یافته‌اند. به گفته محققان در این پژوهش‌ها نگرانی‌هایی در مورد سوگیری و داشتن ذهنیت قبلی نسبت به تاثیر استفاده از رسانه‌های اجتماعی وجود دارد.

یک مطالعه جهانی تازه که از سوی تیمی از دانشمندان دانشگاه آکسفورد انجام شد، هیچ مدرکی مبنی بر ارتباط فیس‌بوک با آسیب روانی پیدا نکرد.

اکنون نیز یافته‌های این جدیدترین مطالعه به این معنی است که رابطه بین استفاده از رسانه‌های اجتماعی و سلامت روان پیچیده است و به گفته دکتر پلاکت، «تحقیقات بیشتری لازم است تا به طور کامل بفهمیم که رسانه‌های اجتماعی تحت چه شرایطی و برای چه کسانی می‌توانند مفید یا مضر باشند.»

ارسال دیدگاه