پایگاه خبری وب زوم
چهارشنبه 19 اردیبهشت 1403
کد خبر: 11339
پ
«وب‌زوم» گزارش می‌دهد:

اهمیت لایو استریم‌ها در دنیای دیجیتال چیست؟/ ایرانسل سرویس «پخش زنده» ارائه کرد

هر چند که تا پیش از این سرویس‌های پخش زنده دیگری در ایران فعالیت خود را آغاز کرده بودند اما ورود ایرانسل به این فضا به دلیل امکانات و شرایطی که این اپراتور در اختیار مخاطبان خود قرار داده می‌تواند شروع یک تحول بزرگ در این حوزه در ایران باشد. تجربه ورود ایرانسل به حوزه‌های مشابه در سال‌های گذشته نشانی جز موفقیت به بار نیاورده است.

در چند دهه اخیر، اینترنت بیش از هر چیز در زندگی روزمره ما تاثیرگذار بوده است و هر روز بیش از قبل خود را در سبک زندگی ما جای می‌دهد. کاربردهای مختلف اینترنت باعث شده تا یادگیری مفاهیم مختلف در این رابطه ضروری شود و بدانیم برای استفاده از هر تکنولوژی، چه میزان اینترنت لازم و مناسب است. یکی از سرویس‌های نسبتا جدید دنیای دیجیتال مدیا استریمینگ  یا لایو استریم است. لایو استریم تکنیکی است که به وسیله آن می‌توان یک فایل چند رسانه‌ای (multi-media) مانند صدا و یا تصویر ویدئویی را بدون این که احتیاج به دانلود همه فایل باشد، بر روی اینترنت به صورت لحظه‌ای از نقطه زمان مورد درخواست مشاهده کرد. به عبارت دقیق‌تر برای مشاهده یک ویدئوی معمولی، بایستی ابتدا کل فایل در سیستم بارگزاری شده و سپس نمایش داده شود. اما لایو استریم به شما اجازه می‌دهد که از محتوا قبل از اینکه تمام فایل دانلود شود، شروع به استفاده و مشاهده کنید. در پخش زنده اینترنتی یا لایو استریم همزمان با تولید محتوای تصویری، کاربران نهایی تصاویر را دریافت و برای‌شان پخش می‌شود. مدیا استریمینگ (Media Streaming) علاوه بر شکل اجرای زنده (Live) در بازپخش (VoD) بسیار مورد کاربرد و استفاده است.

به گزارش وب‌زوم، پخش زنده اینترنتی برای هر کاربرد و برنامه‌ای می‌تواند استفاده شود. پخش زنده اینترنتی، برای برنامه و رویدادهای ورزشی، سمینار، نشست، جلسات عمومی، کنفرانس، کنگره، همایش، مجامع، برنامه‌های عمومی، فرهنگی و هنری، رونمایی، افتتاحیه، تبلیغات انتخاباتی، برنامه‌های تبلیغاتی سلبریتی و... استفاده می‌شود. جالب است بدانید این امکان اینترنتی در صدر پر مخاطب‌ترین و پرطرفدارترین گزینه برای مردم و تولیدکنندگان برنامه‌ها هستند. 

اما اعداد و ارقام چه می‌گویند؟ رشد لایو استریم در طی مدت زمانی کوتاه فوق‌العاده بوده است، این بازار که در سال 2016، 30 میلیارد دلار ارزش داشت، پیش‌بینی می‌شود تا سال 2027 به رقم 184 میلیارد دلار برسد که رشدی چشم‌گیر را وعده می‌دهد. به طوری که این اعداد و ارقام در حال مجاب کردن بازاریابان جهت توجه به این صنعت هستند و در نتیجه 28 درصد از بازاریابان شروع به سرمایه‌گذاری روی لایو استریم کرده‌اند. 

در سال 2019 بیش از 1.1 میلیارد ساعت صرف تماشای لایو استریم‌ها شده است. 80 درصد مخاطبان ترجیح می‌دهند ویدئوی زنده ببینند تا یک پست بلاگ بخوانند و 82 درصد از مخاطبان ترجیح می‌دهند یک ویدئوی زنده را به جای یک پست معمولی در شبکه‌های اجتماعی ببینند. استقبال از ویدئوها باعث افزایش 139 درصدی همکاری با برند‌ها می‌شود. احتمال به اشتراک‌گذاری محتوای ویدیوئی توسط مصرف‌کنندگان 39 درصد بیشتر از مدل‌های دیگر محتواست. همچنین از هر 5 ویدئو در فیس‌بوک یکی از آنها پخش زنده است.

اپراتور ایرانسل، اولین و بزرگترین اپراتور دیجیتال ایران، به تازگی سرویس لایو استریم را برای تولیدکنندگان و توزیع‌کنندگان محتوای تصویری ارائه کرده است. تولیدکنندگان می‌توانند محتوای ویدئویی مورد نظرشان را بدون دغدغه‌های زیرساختی و با کیفیت‌های دلخواه و متفاوت منتشر کنند. صاحبان محتوا با استفاده از این سرویس، می‌توانند محتوای خود را از دامنه‌های موردنظر، همراه با لوگوی انتخابی، به صورت زنده و با بهترین کیفیت پخش کنند.

ایرانسل در عین حال، برای متقاضیان استفاده از سرویس لایو استریم که پلتفرم پخش ویدیوی خاص خودشان را ندارند نیز، این امکان را فراهم کرده است تا محتوای مدنظر، از طریق اپلیکیشن «لنز ایرانسل»، در اختیار جامعه‌ گسترده‌ کاربران تلویزیون اینترنتی ایرانسل قرار گیرد. با استفاده از این روش، امکاناتی مانند پخش محتوا برای عموم مخاطبان یا برای طیف مشخصی از آنها، قابلیت نظردهی تماشاگران هنگام تماشای برنامه، فروش بلیت برای تماشای برنامه و... در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد.

هر چند که تا پیش از این سرویس‌های پخش زنده دیگری در ایران فعالیت خود را آغاز کرده بودند اما ورود ایرانسل به این فضا به دلیل امکانات و شرایطی که این اپراتور در اختیار مخاطبان خود قرار داده می‌تواند شروع یک تحول بزرگ در این حوزه در ایران باشد. تجربه ورود ایرانسل به حوزه‌های مشابه در سال‌های گذشته نشانی جز موفقیت به بار نیاورده است.

ارسال دیدگاه