پایگاه خبری وب زوم
دوشنبه 10 اردیبهشت 1403
کد خبر: 1287
پ

سونی از طراحی کنسول پلی استیشن 5 پرده‌برداری کرد

پس از ماه‌ها شایعه و گمانه‌زنی،‌ سونی شب در ساعات اولیه امروز بالاخره به صورت رسمی از سخت افزار و سبک طراحی کنسول پلی استیشن 5 خود رونمایی کرد. در واقع، نه تنها یک کنسول رونمایی شد بلکه دو مدل از آن به معرض نمایش گذاشته شد: یک نسخه استاندارد و یک نسخه دیجیتال که فاقد درایو دیسک نوری است.

پلی استیشن 5 به صورت عمودی و با ظاهری براق طراحی شده و در بین پنل‌های سفید رنگ دو طرف بدنه، قسمت داخلی به رنگ مشکی و با انحنایی جذاب قرار گرفته است. در قسمت وسط کنسول و جلوی آن پورت‌‌هایی شبیه USB-A استاندارد و یک درگاه USB-C به چشم می‌خورد. نورهای LED آبی هم شکل و شمایل بسیار زیبایی به بدنه کنسول داده‌اند و طراحی آن را با کنترلر دستگاه کاملاً هماهنگ کرده‌اند.

سونی از زمان پلی استیشن 2 همواره حالت قرارگیری عمودی را هم برای کنسول‌های خود مد نظر داشته و در پلی استیشن 5 هم یک پایه عمودی برای کنسول طراحی شده است. البته اینکه پایه مذبور بخشی از طراحی بدنه دستگاه است یا به شکل لوازم جانبی جداگانه به فروش خواهد رسید، هنوز مشخص نیست.

همان‌طور که اشاره کردیم، تفاوت این دو کنسول معرفی شده توسط سونی، وجود یا عدم وجود درایو Blu-ray 4K UHD در آن‌ها است. نسخه دیجیتال فاقد این درایو نوری است و به همین دلیل بدنه نازک‌تر و طراحی متقارن‌تری دارد، در حالی که نسخه استاندارد تاحدودی بزرگ‌تر است.

از لحاظ زیبایی شناسی، سونی در هر نسل از کنسول پلی استیشن سعی کرده از طراحی متفاوت‌تر و آینده‌نگرانه‌تری استفاده کند و این مسئله در پلی استیشن 5 به اوج رسیده است. همان‌طور که گفتیم طراحی ظاهری این کنسول کاملاً با طراحی کنترلر DualSense که پیش از این با بدنه سیاه و سفید معرفی شده بود، هماهنگ است. طراحی پلی استیشن 5 سونی در مقایسه با طراحی ساده و مینیمالیستی ایکس باکس سری ایکس مدرن‌تر به نظر می‌رسد و انگار از دل داستان‌های علمی تخیلی بیرون آمده است!

سونی به همراه کنسول نسل جدید خود از تعدادی ابزار جانبی برای این دستگاه هم رونمایی کرد. کنترلر DualSense که پیش‌تر با آن آشنا شده بودیم و نیازی به معرفی ندارد. این کنترلر برای اولین بار به سیستم بازخورد لمسی و میکروفون داخلی مجهز شده است. همچنین یک پایه شارژ برای این کنترلر معرفی شده که امکان شارژ کردن همزمان دو عدد از آن‌ها را دارد. دوربین HD برای ردیابی حرکات هم و هدست بی‌سیم Pulse 3D از دیگر ابزارهای جانبی پلی استیشن 5 خواهند بود. در ضمن با استفاده از ریموت کنترلی که برای این کنسول طراحی شده می‌توان از آن به عنوان یک دستگاه پخش بلوری و استریم باکس استفاده کرد.

سونی در جریان رویداد صبح امروز خود از بازی‌های جدیدی هم برای عرضه در پلی استیشن 5 رونمایی کرد. بازی‌هایی مانند:

  • Spider-Man: Miles Morales
  • Horizon Forbidden West
  • Gran Turismo 7
  • Ratchet & Clank: Rift Apart
  • Resident Evil Village
  • NBA 2K21, Deathloop
  • Hitman III

همچنین یک به‌روزرسانی برای GTA V در نظر گرفته شده که محتوای جدیدی به آن اضافه کرده، بهبودهای گرافیکی و تکنیکال اعمال کرده و عملکرد بازی را ارتقاء می‌بخشد. بازی GTA V به همراه این به‌روزرسانی قرار است نیمه دوم سال 2021 برای پلی استیشن 5 عرضه شود.

متأسفانه برخلاف آنچه که انتظار داشتیم، سونی به قیمت و تاریخ دقیق پلی استیشن 5 هیچ اشاره‌ای نکرد و این موارد همچنان مانند یک راز باقی مانند. البته شب گذشته وب‌سایت آمازون به صورت اتفاقی کنسول نسل جدید سونی را لیست کرده و قیمت 760 دلاری برای آن در نظر گرفته بود که در مقایسه با نسل گذشته افزایش زیادی دارد. در هر صورت پلی استیشن 5 در تعطیلات آخر سال 2020 عرضه خواهد شد و تا آن زمان مطمئناً اطلاعات تکمیلی‌تر هم ارائه خواهند شد.

منبع: دیجیرو

ارسال دیدگاه