پایگاه خبری وب زوم
یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
کد خبر: 16710
پ

چگونه عکس‌های تولیدشده با هوش مصنوعی را تشخیص دهیم؟

این روزها ردپای هوش مصنوعی را ‌می‌توان در هر جایی مشاهده کرد؛ فناوری نوظهوری که به کمک افراد آمده تا کارهای خود همانند نوشتن نامه، تولید ویدیو و عکس و یادگیری زبان‌ها‌ی جدید را سریع‌تر و راحت‌تر انجام دهند. 

این روزها ردپای هوش مصنوعی را ‌می‌توان در هر جایی مشاهده کرد؛ فناوری نوظهوری که به کمک افراد آمده تا کارهای خود همانند نوشتن نامه، تولید ویدیو و عکس و یادگیری زبان‌ها‌ی جدید را سریع‌تر و راحت‌تر انجام دهند. 

به گزارش آی تی ایران با فراگیر شدن این فناوری، نگرانی‌ها‌یی نیز در حوزه‌ها‌ی مختلف از جمله جایگزینی مشاغل و ارائه اطلاعات و اخبار جعلی درباره موضوعات مختلف نیز شکل گرفته است. بدین جهت، تحلیلگران توصیه ‌می‌کنند به هر آنچه این ابزارها ارائه ‌می‌دهند، اعتماد نکنند چراکه ممکن است جانبدارانه، نژادپرستانه و یا حتی توهین‌آمیز باشد. 

در میان کاردبرهای مختلف ابزارهای هوش مصنوعی، این روزها ایجاد تصاویر و ویدیوها بسیار فراگیر شده و کاربران ‌می‌توانند به راحتی و با آپلود کردن تصاویر، محتواهای مدنظر را با کمک فناوری هوش مصنوعی خلق کنند.

خروجی کار نیز بسیار دقیق و حرفه‌ای است و از آنجایی که ابزارهای قدرتمندی به شمار ‌می‌روند، تشخیص تصاویر واقعی از تصاویر خلق شده با فناوری هوش مصنوعی ک‌می‌دشوار است. با این حال، نکاتی و سرنخ‌ها‌یی وجود دارد که ‌می‌توان با استفاده از آنها، موارد غیرواقعی را از واقعی تشخیص داد. در ادامه قصد داریم تا به چند مورد از این ترفندها اشاره کنیم.

نگاه دقیق‌تری به افراد داشته باشید

یکی از اولین نکاتی که باید به آن توجه کنید، این است که چگونه انسان‌ها‌ در تصویر نشان داده شده‌اند. هوش مصنوعی اگرچه تلاش ‌می‌کند تا اجزای بدن و صورت انسان را با دقت بسیار بالایی شبیه‌سازی کند، اما با ک‌می‌دقت ‌می‌توان به برخی از کاستی‌ها‌ و نواقص این ابزارها پی برد.

به عبارتی دیگر، اجزایی همچون دست‌ها‌، پاها، گوش‌ها‌ و بینی ‌می‌تواند به شما در تشخیص تصویر واقعی از جعلی کمک کند. ممکن است ناهماهنگی‌ها‌یی همچون فرم و حالت غیرعادی و غیرطبیعی اجزا وجود داشته باشد که نگاهتان را به خود جلب کند. 

به طور دقیق‌تر، جزییات صورت به خصوص اطراف چشم‌ها‌ و گوش‌ها‌ ‌می‌تواند کار هوش مصنوعی را لو دهد چراکه تولید این بخش‌ها‌ برای هوش مصنوعی اغلب سخت‌تر است. همچنین چین و چروک موجود در لب‌ها‌ و صورت نیز نشانه‌ها‌ی دیگری است که ‌می‌تواند جعلی بودن تصاویر را لو دهد.

تشخیص عکس‌های تولیدشده با هوش مصنوعی

از طرفی دیگر، اگر چهره‌ای بیش از حد متقارن به نظر برسد و یا انعکاس نور و یا نقصی طبیعی که در اغلب انسان‌ها‌ وجود ندارد، مشاهده ن‌می‌شود، باید به آن شک کرد. این مسئله در خصوص دندان‌ها‌ نیز صدق ‌می‌کند و اگر بیش از حد سالم و درخشان باشند، احتمالا این تصویر توسط هوش مصنوعی ایجاد شده است.

تمام جزئیات را بررسی کنید

علاوه بر اندام‌ها‌ی بدن، سایر موارد موجود در تصویر همانند لباس‌ها‌ نیز ‌می‌توانند به شما در تشخیص جعلی بودن تصویر کمک کنند. باید به دقت بررسی کرد که آیا این موارد طبیعی و منطقی به نظر ‌می‌رسند یا خیر.

تشخیص عکس‌های تولیدشده با هوش مصنوعی

همچنین اگر حیوانات یا گل‌ها‌یی در تصویر وجود دارند، به شکل و اندازه آنها دقت کنید که در صورت غیرطبیعی بودن ‌می‌توانید به جعلی بودن تصویر شک کنید.

صحنه کلی را ارزیابی کنید

علاوه بر جزئیات و جزءنگری، ‌می‌توان با نگاه در کلیت تصویر هم به تولیدشدن آن توسط هوش مصنوعی پی برد. ابتدا نورها و سایه‌ها‌ را بررسی کنید، زیرا هوش مصنوعی اغلب ن‌می‌تواند این موارد را در خلق تصاویر رعایت کند. 

تشخیص عکس‌های تولیدشده با هوش مصنوعی

همچنین سایه‌ها‌ باید با منبع نور هماهنگ باشند و الگوهای تکراری در پس‌زمینه نیز ‌می‌تواند به تشخیص غیرواقعی بودن تصویر کمک کند. علاوه بر این، تصاویر باید واقع‌گرایانه باشند مثلا، تصویر هم‌نشینی شیرها با دسته‌ای از پنگوئن‌ها‌ قطعا در عالم واقعیت اتفاق نخواهد افتاد. 

متون و برچسب‌ها‌ی تصویر را بررس کنید

اگر تصویری را که به آن نگاهی ‌می‌کنید، حاوی متن، برچسب و یا تبلیغات و بیلوردهاست، با دقت بیشتری به آنها نگاه کنید چراکه متون تولیدشده با هوش مصنوعی معمولا به صورت پیکسلی و یا کشیده‌تر به نظر ‌می‌رسند. 

همچنین لوگوها و آرم‌ها‌ نیز ‌می‌توانند اثر هوش مصنوعی را لو دهند. در این مواقع، لوگوها را با نسخه واقعی آن مطابقت دهید. از طرفی دیگر، اگر متنی منطقی نباشد و یا از عبارات عجیب استفاده شده، ‌می‌تواند نشانه دیگری بر ایجاد این تصویر توسط هوش مصنوعی باشد. 

از ابزارهای هوشمند استفاده کنید

اگر با در نظر گرفتن ترفندهای ذکرشده، هنوز هم نتوانستید جعلی بودن تصاویر را تشخیص دهید، ‌می‌تواند از برخی ابزارها که برخی شرکت‌ها‌ طراحی کرده‌اند استفاده کنید. وب‌سایت TinEye.com یکی از این موارد است که به شما کمک ‌می‌کنید تا تشخیص دهید منبع تصویر مدنظر کجاست و آیا تاکنون در فضای وب منتشر شده یا خیر. 

ابزار دیگر، DeepFake-o-meter نام دارد که ‌می‌تواند تصویر را تجزیه و تحلیل و مشخص کند که تصویر توسط هوش مصنوعی تولید شده یا خیر. اگرچه این ابزارها به صورت 100 درصدی قابل اعتماد نیستند اما ‌می‌توانند در شناسایی تصاویر جعلی و از واقعی به شما کمک کنند.

کلید واژه :
ارسال دیدگاه