پایگاه خبری وب زوم
شنبه 15 اردیبهشت 1403
کد خبر: 17030
پ

درز اطلاعات جدید آیفون ۱۵: از دکمه Action تا استفاده از چیپ‌های ۳ نانومتری

اطلاعات جدید درز کرده از منابع مختلف نشان می‌دهد که اپل احتمالا طراحی آیفون ۱۵ را نسبت به نسل قبلی تغییر می‌دهد. از جمله این تغییرات می‌توان به اضافه شدن دکمه Action اضافه کرد.

اطلاعات جدید درز کرده از منابع مختلف نشان می‌دهد که اپل احتمالا طراحی آیفون ۱۵ را نسبت به نسل قبلی تغییر می‌دهد. از جمله این تغییرات می‌توان به اضافه شدن دکمه Action اضافه کرد. گزارشی از اینفورمیشن نیز از قرارداد اپل با TSMC برای تولید چیپ‌های ۳نانومتری می‌گوید، این چیپ‌های پیشرفته نسبت به نسل قبلی ۵ نانومتری خود سرعت و بازدهی بیشتری را با تولید حرارت کمتر ممکن می‌کنند.

به گزارش پیوست، تصاویر درز کرده از قاب آیفون ۱۵ نشانگر اضافه شدن یک دکمه Action به نسل جدید گوشی‌های اپل است. این دکمه که از اولترا واچ اپل الهام گرفته شده جایگزین دکمه بی‌صدای مدل‌های پیشین می‌شود و با توجه به کدی که در نسخه بتای چهارم iOS 17 مشاهده می‌شود، امکان برنامه‌ریزی این دکمه برای دسترسی، دوربین، چراغ قوه،‌فوکس، ذره‌بین، شورت‌کات‌ها، حالت بی‌صدا، ترجمه و قابلیت‌های Voice Memo وجود دارد.

با این حال طراحی صاف و ثابت این دکمه باعث انتقاداتی شده و بسیاری می‌گویند آنچه از طراحی حرکتی دکمه بی‌صدا به یاد دارند را کاملا تغییر می‌دهد. با این حال طراحی جدید احتمالاً باعث بهبود عمر و مقاومت در برابر آب می‌شود.

افزون بر این وبسایت 9to5Mac و افشاگری به نام Yeux1122 نیز تصویری از صفحه نمایش آیفون ۱۵ پرو را منتشر کرده‌اند که نشان می‌دهد لبه‌های تاریک صفحه نمایش در مدل جدید کوچکتر شده است.

در افشاگری‌های دیگری هم گفته شده که آیفون ۱۵ و ۱۵ پلاس نیز دینامیک آیلند آیفون ۱۴ پرو و ۱۴ پرو مکس و چیپ A16، یک لنز جدید ۴۸ مگاپیکسلی را به ارث می‌برند.

در عین حال خریداران آیفون ۱۵ پرو و پرومکس نیز به لطف کاهش حاشیه تاریک، صفحه نمایش بزرگتری خواهند داشت و در نسخه‌های پرو از چیپ A17 با طراحی پیشرفته ۳ نانومتری استفاده می‌شود.

گزارشی از اینفورمیشن مدعی شده اس که TSMC، تامین کننده اصلی چیپ‌های اپل قراردادی را با این شرکت به امضا رسانده که تولید چیپ‌های فوق‌پیشرفته گوشی هوشمند را حداقل به مدت یک سال به انحصار اپل در می‌آورد.

طبق این گزارش فرایند ریخته‌گری ۳ نانومتری نقش مهمی در چیپ A17 اپل دارد، چیپی که قرار است در مدل‌های پرو و پرومکس آیفون ۱۵ استفاده شود. درنتیجه علاوه بر کاهش حجم این چیپ، سرعت پردازش افزایش یافته و در مقایسه با چیپ‌های ۵ نانومتری A16، خنک‌تر و با مصرف انرژی کمتری فعالیت می‌کند. چیپ A16 در سری آیفون ۱۴ پرو و پرمکس به کار رفته بود و در صورت صحت گزارش‌ها در آیفون ۱۵ و ۱۵ پلاس استفاده می‌شود.

افزون بر این یکی از تاثیر مهم چنین قراردادی، انحصاری طیف چیپ‌های ۳ نانومتری TSMC است و درنتیجه رقبای اندرویدی برای استفاده از این طراحی باید حداقل تا سال ۲۰۲۵ منتظر باشند.

همچنین براساس بخشی از ضوابط این قرارداد «شرکت TSMC هزینه نقایصی که در روند تولید جدید پدید می‌آید را تقبل می‌کند.» درنتیجه اپل در صورت به مشکل خوردن و تولیدات معیوب نیازی به پرداخت هزینه اضافی ندارد.

اما برای شرکتی همچون TSMC هم ارائه نسل جدید پردازنده‌های ۳ نانومتری در گوشی های اپل باعث فراگیر شدن سریع آن خواهد شد و پس از پایان مدت زمان انحصار اپل، این شرکت می‌تواند برای افزایش درآمد محصول ۳ نانومتری خود را در اختیار دیگر تولید کنندگان بگذارد.

قرارداد اپل و بزرگترین تولیدکننده چیپ جهان احتمالا تبعات زیادی برای صنعت گوشی هوشمند به طور کلی خواهد داشت.

کلید واژه : آیفون آیفون 15
ارسال دیدگاه