پایگاه خبری وب زوم
سه شنبه 11 اردیبهشت 1403
کد خبر: 17165
پ

ممنوعیت استفاده از آیفون در موسسات دولتی چین، ارزش سهام شرکت اپل را کاهش داد

در پی گزارش‌های حاکی از دستور دولت چین برای ممنوعیت استفاده کارکنان دولت آن کشور از آیفون، سهام شرکت اپل - سازنده آیفون - برای دومین روز متوالی سقوط کرد. طی دور روز گذشته، ارزش سهام این شرکت در بازار بورس بیش از ۶ درصد یا در مجموع، نزدیک به ۲۰۰ میلیارد دلار کاهش یافت.

چین سومین بازار بزرگ محصولات این غول فناوری است و در سال گذشته، ۱۸ درصد از کل درآمد شرکت از محل فروش اقلام آن در چین به دست آمد.

به گزارش بی بی سی، همچنین بیشتر محصولات اپل به صورت برون‌سپاری توسط شرکت چینی فاکسکان در آن کشور تولید می‌شود. فاکسان بزرگترین سازنده محصولات اپل است.

روز چهارشنبه، نشریه وال استریت ژورنال گزارش داد که دولت چین به کارکنان دولت مرکزی دستور داده است از آوردن و استفاده از آیفون در محل کار خودداری ورزند.

روز بعد، بلومبرگ نیوز گزارش کرد که این ممنوعیت ممکن است به کارگران شرکت‌های دولتی و نهادهای وابسته به دولت نیز تعمیم یابد.

این گزارش ها قبل از معرفی محصول جدید شرکت - آیفون ۱۵ - منتشر شده است. انتظار می‌رود جدیدترین آیفون اپل روز ۱۲ سپتامبر به بازار عرضه شود.

دولت چین در واکنش به این گزارش‌ها ابراز نظر رسمی نداشته و گزارشی منتشر نکرده است.

شرکت اپل با نزدیک به ۲.۸ تریلیون دلار ارزش بازار سهام، بیشترین ارزش سهام یک شرکت در جهان را دارد.

سخنگوی شرکت به درخواست بی‌بی‌سی برای اظهار نظر در مورد گزارش منع استفاده از اپل در موسسات دولتی چین پاسخ نداد.

این گزارش‌ها همزمان با ادامه تنش در روابط بین دولت‌های چین و آمریکا از جمله در زمینه استفاده از کالاها و خدمات مرتبط با صنایع ارتباطات و فناوری پیشرفته منتشر شده است.

امسال دولت آمریکا، همراه با ژاپن و هلند، دسترسی شرکت‌های چینی به برخی از فناوری‌های مرتبط با تراشه‌های کامپیوتری را محدود کرد.

چین نیز با محدود کردن صادرات دو ماده کلیدی صنعت نیمه‌هادی‌ها این اقدام را تلافی کرد.

همچنین گزارش شده است که دولت چین در حال آماده سازی یک صندوق سرمایه‌گذاری جدید ۴۰ میلیارد دلاری برای تقویت و توسعه صنایع تراشه‌ سازی خود است.

هفته گذشته، در جریان سفر جینا ریموندو، وزیر بازرگانی ایالات متحده به پکن، شرکت هوآوی، غول فناوری ارتباطات چین، به طور غیرمنتظره از گوشی هوشمند خود به نام پرو سیکستی میت Mate ۶۰ Pro رونمایی کرد.

تک‌اینسایت، شرکت تحقیقات فناوری کانادایی، گفته است که این تلفن دارای یک پردازنده جدید به نام ۵G Kirin ۹۰۰۰s است که توسط اسمیک، بزرگترین سازنده تراشه چین، برای هواوی طراحی و ساخته شده است.

دان هاچنسون، تحلیلگر موسه تک‌اینسایت، گفته است که این اقدام نشاندهنده پیشرفت فنی چین در صنعت نیمه‌هادی‌ها است.

شرکت سرمایه گذاری جفریز نیز در گزارشی تحقیقاتی گفته است که دستاورد اسمیک برای چین «یک پیشرفت فناوری بزرگ» محسوب می‌شود.

این هفته، مایک گالاگر، نماینده کنگره آمریکا و رئیس کمیته مجلس نمایندگان در امور چین، از وزارت بازرگانی خواست تا محدودیت بیشتری در زمینه صادرات فناوری و کالا به هواوی و اسمیک اعمال کند.

دولت آمریکا گفته است که استفاده از برخی کالاهای چینی راه را برای دستیابی دولت آن کشور به اطلاعات هموار می‌کند و یک تهدید امنیتی محسوب می‌شود.

به گفته مقامات غربی، شرکت‌های چینی تحت تسلط دولت و نهادهای امنیتی آن هستند و اطلاعات به دست آمده را در اختیار آنها قرار می‌دهند.

کلید واژه : آیفون اپل چین آمریکا
ارسال دیدگاه