پایگاه خبری وب زوم
شنبه 15 اردیبهشت 1403
کد خبر: 17414
پ

شرکت چینی با عینک جدید به رقابت اپل و متا می‌رود

شرکت واقعیت افزوده (AR) Xreal از چین روز سه‌شنبه (۲۴ اکتبر) با رونمایی از عینک‌های جدید خود به رقابت‌ غول‌هایی مثل اپل و متا می‌رود. بازار عینک‌های واقعیت افزوده و مجازی می‌تواند به میدان رقابت تازه‌ای پس از گوشی‌های هوشمند تبدیل شود.

شرکت واقعیت افزوده (AR) Xreal از چین روز سه‌شنبه (۲۴ اکتبر) با رونمایی از عینک‌های جدید خود به رقابت‌ غول‌هایی مثل اپل و متا می‌رود. بازار عینک‌های واقعیت افزوده و مجازی می‌تواند به میدان رقابت تازه‌ای پس از گوشی‌های هوشمند تبدیل شود.

به گزارش پیوست به نقل از CNBC، عینک‌های سبک وزن Xreal Air2 و Xreal Air2 Pro محصولات جدید این شرکت چینی برای نفوذ به بازار پوشیدنی‌های واقعیت افزوده و مجازی است.

پنگ جین، بنیان‌گذار Xreal در مصاحبه‌ای با CNBC گفت: «Air2 در اصل برای تمرکز بر راحتی کاربران طراحی شده است.»

AR یا واقعیت افزوده به تجربه‌های دیجیتالی اشاره می‌کند که برروی جهان واقعی قرار می‌گیرند. عینک‌های Xreal به کاربران اجازه می‌دهد تا تجربیاتی مثل اپلیکیشن‌های صفحه بزرگ، خدمات استریم یا بازی را تجربه کنند. عینک‌های AR این شرکت را می‌توان به گوشی‌های هوشمند، کنسول‌های بازی و دیگر دستگاه‌ها متصل کرد و سپس با باز کردن یک اپلیکیشن، محتوای آن را روی یک صفحه ۳۳۰ اینچی مشاهده کرد.

Xreal عینک‌های خود را در آمریکا، انگلستان و برخی از بازارهای اروپایی عرضه می‌کند. Xreal Air2 از قیمت پایه ۳۹۹ دلار آغاز می‌شود و نسخه‌های Pro نیز با قیمت پایه ۴۴۹ دلار عرضه می‌شوند. این ابزار از ماه نوامبر برای سفارش قابل دسترسی است.

به گفته Xreal، آنها توانستند از صفحه نمایش‌های کوچکتری داخل دستگاه استفاده کرده و درنتیجه وزن عینک‌ها را نسبت به نسل قبلی تا ۱۰ درصد کاهش دهند. Xreal همچنین مدعی است که اسپیکر‌ هدست‌ها را تقویت کرده و از فرار صدا جلوگیری می‌کند.

نسل اول Xreal Air سال گذشته منتشر شد.

قمار غول‌های تکنولوژی در واقعیت افزوده

بازار هدست‌های واقعیت مجازی و افزوده هنوز در دوران نوزادی است و امسال تنها ۸.۵ میلیون هدست به دست مصرف‌کننده رسیده و شرایط سخت اقتصادی نیز به مانعی برای فروش بدل شده است.

به گفته شرکت تحقیقاتی IDC،‌ انتظار می‌رود که بازار در سال ۲۰۲۴ روند بهبودی را در پیش گرفته و رشدی ۴۶.۸ درصدی را نسبت به سال گذشته تجربه کند. یکی از عوامل مهم رشد، عرضه سخت‌افزار جدید است.

عینک Vision Pro از اپل سال آینده عرضه می‌شود و باید در انتظار سخت‌افزار جدیدی از متا نیز باشیم.

این دو غول تکنولوژی معتقدند که هدست‌های واقعیت افزوده و مجازی، نسل جدید پلتفرم رایانشی است. مارک زاکربرگ، مدیرعامل متا آینده شرکت خود را به موفقیت این تکنولوژی گره زده است.

Xreal نیز معتقد است که اپل با هدست Vision Pro، کاربران فعلی محصولات خود را هدف گرفته و می‌خواهد خدماتی از آیفون یا مک را به آن منتقل کند.

اما از نظر جین، شرکت متا در تلاش است تا روابط مجازی را با واقعیت مجازی ادغام کند، اقدامی که «بسیار مشکل است.» او در تایید حرف خود به مشکلات متا در به شهرت رساندن اپلیکیشن‌های VR اشاره می‌کند.

جین می‌گوید نقطه قوت Xreal در نبود یک میراث قبلی نهفته است. از نظر او اپل هدستی نمی‌سازد که به سیستم‌های رقیب متصل شود و هدست‌های متا نیز احتمالا با شبکه‌های اجتماعی این شرکت در ارتباط خواهند بود.

جین می‌گوید: «اما ما آن انعطاف را داریم. این آزادی را داریم که نیازی نیست با هیچ میراثی کار کنیم… ما میان پلتفرمی هستیم، مشکلی نداریم تا با یک تجربه بسیار ساده کار را شروع کنیم و بگذاریم مردم ما را بفهمند، در زندگی روزمره‌شان ما را بپذیرند و ما از همین نقطه رشد کنیم.»

او در پایان افزود، وقتی غول‌ها به یک تکنولوژی ورود می‌کنند «همیشه برای همه خوب است» و سرمایه، استعداد و فرصت‌های تجاری بیشتری را خلق می‌کند.

Xreal به دنبال رشد سریع

با این همه Xreal در حال حاضر یکی از بازیگران کوچک بازار است و به گفته IDC تنها ۲ درصد از بازار را در اختیار دارد.

این شرکت در دوران فعالیت خود ۲۵۰ هزار هدست را به فروش رسانده که نسبت به آمار ۱۵۰ هزار تایی ماه مه رشد داشته است.

جین می‌گوید هدف آنها فروش یک میلیون واحد در سال است که امیدوار است تا دو سه سال آینده محقق شود. Xreal سرمایه‌گذاران بزرگی مثل علی‌بابا چین و شرکت خودروی الکتریکی Nio را پشت خود دارد.

کلید واژه : شرکت چینی اپل آیفون
ارسال دیدگاه