پایگاه خبری وب زوم
یکشنبه 9 اردیبهشت 1403
کد خبر: 17879
پ

اپل برای اولین بار پیشتازی بازار گوشی‌های هوشمند را به دست گرفت

گزارش IDC از بازار موبایل جهان در سال ۲۰۲۳ نشان می‌دهد که اپل با فروش بیش از ۲۳۴ میلیون گوشی برای اولین بار جایگاه اول بازار را در یک سال کامل در اختیار گرفته است و سامسونگ پس از بیشتر از یک دهه این جایگاه را واگذار کرده است.

گزارش IDC از بازار موبایل جهان در سال ۲۰۲۳ نشان می‌دهد که اپل با فروش بیش از ۲۳۴ میلیون گوشی برای اولین بار جایگاه اول بازار را در یک سال کامل در اختیار گرفته است و سامسونگ پس از بیشتر از یک دهه این جایگاه را واگذار کرده است.

به گزارش پیوست، سامسونگ سالیان دراز است که به عنوان بزرگترین فروشنده گوشی‌های هوشمند شناخته می‌شود و با وجود رقابت تنگاتنگ با اپل از سال ۲۰۱۰ جایگاه پیشتازی را در اختیار دارد. اپل نیز که با سری آیفون بخش زیادی از بازار را به خود اختصاص داده و بازیگر اصلی سطح گران‌قیمت بازار محسوب می‌شود تا به حال پیشتازی بازار را تجربه نکرده بود. اما گزارش IDC نشان می‌دهد که سازنده آیفون با ارسال بیش از ۲۳۴ میلیون گوشی، بیشتر از ۲۰ درصد بازار را به خود اختصاص داده و با این حساب برای اولین بار کوپرتینویی‌ها توانستند پیشتازی بازار گوشی را در یک سال کامل در اختیار بگیرند.

سامسونگ در سالی که گذشت با ارسال ۲۲۶.۶ گوشی تنها ۱۹.۴ درصد بازار را در اختیار داشته و مقدار مرسوله‌های این شرکت به نسبت سال ۲۰۲۲ تا ۱۳.۶ درصد کمتر شده است. اپل نیز به لطف عملکرد خوب آیفون و با وجود محدودیت‌های بازار چین که بخشی از فروش این گوشی را متاثر کرد، تعداد گوشی‌های ارسالی خود را از ۲۲۶.۳ میلیون در سال ۲۰۲۲ با رشد ۳.۷ درصدی در سال ۲۰۲۳ به ۲۳۴.۶ میلیون رسانده است.

داده‌های IDC نشان می‌دهد که بخش قابل توجهی از موفقیت اپل مربوط به سه ماهه چهارم سال، یعنی پس از معرفی سری جدید آیفون، است. در این سه ماهه سازنده آیفون ۸۰.۵ گوشی را به سراسر جهان ارسال کرده است و با سهم چشمگیر ۲۴.۷ درصدی بهترین عملکرد را به نسبت دیگر فعالان بازار به ثبت رسانده است.

سامسونگ که حالا در جایگاه دوم بازار قرار دارد و برای عرضه جدید‌ترین گوشی‌های گلگسی آماده می‌شود، در همین سه ماهه با فروش ۵۳ میلیون گوشی ۱۶.۳ درصد از بازار را در اختیار داشته و شیائومی و ترنسیون، بازیگران بزرگ چینی،‌ هرکدام به ترتیب با ۴۰.۷ میلیون ۲۸.۲ میلیون مرسوله و سهم ۱۲.۵ و ۸.۶ درصد از بازار در جایگاه سوم و چهارم قرار گرفتند.

آمار فروش شرکت‌ها در سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۳ (واحد‌ها به میلیون)

جایگاه شرکت‌ها در تمام سال ۲۰۲۳ نیز تقریبا مشابه آمار سه ماهه چهارم است با این تفاوت که در این لیست شرکت اوپو با ۱۰۳.۱ میلیون مرسوله جایگاه چهارم را از ترنسیون گرفته و ترنسیون نیز با ۹۴.۹ میلیون مرسوله در جایگاه پنجم سال خود را به پایان رسانده است. جالب اینکه ترنسیون تنها بازیگر بازار موبایل جهانی است که در کنار اپل سال مثبتی را پشت سر گذاشته و با نرخ چشمگیر ۳۰.۸ درصدی عملکرد خوبی را به ویژه در بازارهای نوپا به ثبت رسانده است.

به طور کلی بازار موبایل جهانی براساس آمار IDC در سال ۲۰۲۳ میلادی ۳.۲ درصد کوچکتر شده و تعداد مرسوله‌های گوشی از یک میلیارد ۲۰۵ میلیون به یک میلیارد و ۱۶۶ میلیون واحد کاهش یافته است.

آمار فروش شرکت‌ها در تمام سال ۲۰۲۳

نبلا پوپال، محقق ارشد تیم ردیاب بین‌المللی IDC، می‌گوید: «ما رشد چشمگیری را در نیمه دوم سال ۲۰۲۳ در بازیگران ارزان قیمت اندرویدی مثل ترنسیون و شیائومی مشاهده کردیم که ناشی از رشد چشمگیر بازار‌های نوپا است، اما به روشنی بزرگترین پیروز بازار اپل است. نه تنها اپل تنها بازیگر سه رده اول است که رشد مثبت سالانه را تجربه کرده بلکه این شرکت برای اولین بار در تاریخ جایگاه اول را از آن خود کرد. همه اینها با وجود افزایش مشکلات رگولاتوری و رقابت تازه با هواوی در چین، بزرگترین بازار اپل، است.»

همانطور که محقق IDC نیز اشاره کرده است، تولیدکنندگان گوشی‌های ارزان‌قیمت اندرویدی بخش مهمی از موفقیت خود را مدیون عملکرد خوب در بازار‌های نوپا هستند. پیش از این در گزارشی از بازار گوشی‌های خاورمیانه گفتیم که تولیدکنندگان چینی و به ویژه ترنسیون بخشی مهمی از بازار کشور‌های همسایه ما را به خود اختصاص داده‌اند و برای مثال ترنسیون ۴۰ درصد از بازار عراق را در سه ماهه سوم سال ۲۰۲۳ در اختیار داشت.

کلید واژه : اپل شرکت اپل وب زوم
ارسال دیدگاه