پایگاه خبری وب زوم
سه شنبه 11 اردیبهشت 1403
کد خبر: 17977
پ

هدست ویژن پرو اپل: تصویر عالی، صدای خاص و یک باتری مزاحم

هدست جنجالی اپل با قیمت ۳ هزار و پانصد دلار روز دوم فوریه روانه بازار شد. اپل براساس گزارش‌ها تا به اینجای کار حدود ۲۰۰ هزار هدست که برای موج اول فروش در نظر گرفته شده بود همگی به فروش رفته‌اند. اپل همچنین سیستم‌عامل خاص VisionOS را برای این هدست معرفی کرده که البته در حال حاضر به جز در موارد خاص تفاوت چندانی با iOS ندارد.

هدست جنجالی اپل با قیمت ۳ هزار و پانصد دلار روز دوم فوریه روانه بازار شد. اپل براساس گزارش‌ها تا به اینجای کار حدود ۲۰۰ هزار هدست که برای موج اول فروش در نظر گرفته شده بود همگی به فروش رفته‌اند. اپل همچنین سیستم‌عامل خاص VisionOS را برای این هدست معرفی کرده که البته در حال حاضر به جز در موارد خاص تفاوت چندانی با iOS ندارد.

به گزارش پیوست، این هدست ۲۰۰ میلیون تومانی به یک جفت نمایشگر فوق‌العاده با کیفیت برای هر چشم و چیپ M2 و R1 مجهز شده است.

این هدست واقعیت ترکیبی تا به اینجا کار واکنش‌های مختلفی را دریافت کرده است. اسکات استین از وبسایت فناوری CNET، می‌گوید: «زندگی در ویژن پرو طی یک هفته گذشته یکی از پیچیده‌ترین تجربه‌ها بود. یکی از سخت‌ترین محصولاتی‌ است که تا به حال ارزیابی کرده‌ام. بخش‌هایی از آن خیره کننده است. بخش‌های دیگری به نظر کامل نمی‌رسند.»

جوانا استرن، روزنامه‌نگار وال‌استریت ژورنال، از تجربه خود با ویژن پرو می‌گوید: «دردناک اما روشنگر بود. این محصول تمام ویژگی‌های یک نسل اولی را دارد.»

گذشته از تحلیل‌ روزنامه‌نگاران، تصاویر زیاد و شاید عجیبی هم از تجربه کاربران با این هدست واقعیت ترکیبی منتشر شده و باید دید آیا اپل می‌تواند بزرگترین نوآوران اخیرش را به عنوان یک محصول کاربردی در جامعه بگنجاند. پوشیدنی جدید اپل هنوز وارد بازار ایران نشده و شاید هم خبری از ورود آن نباشد و با اینکه بررسی فیزیکی برای ما مقدور نیست اما در ادامه متن سعی کردیم به مشخصات خیره‌کننده‌ای ویژن پرو نگاهی بیاندازیم.

مشخصات فنی ویژن پرو

هدست واقعیت ترکیبی اپل به دو نمایشگر میکرو-اولد با وضوح خیره‌کننده ۳۶۸۰ در ۳۱۴۰ با نرخ بروزرسانی تا سرحد ۱۰۰ هرتز مجهز است.

ویژن پرو همچنین از چیپ پنج نانومتری M2 و چیپ جدید R1 برای تامین قدرت پردازشی و گرافیکی خود استفاده می‌کند. چیپ M2 از یک پردازنده گرافیکی ۱۰ هسته‌ای برخوردار است اما R1 بیشتر بار پردازشی حسگر‌های متعدد این دستگاه را به دوش می‌کشد. مشخصات فنی ویژن پرو را در جدول زیر مشاهده می‌کنید:

سیستم‌عامل VisionOS
تنظیم لنز کاملا خودکار
صفحه نمایش میکرو-اولد با وضوح ۳۶۸۰ در ۳۱۴۰
نرخ بروزرسانی ۹۰/۹۶/۱۰۰
چیپست چیپ M2 و R1
رم ۱۶ گیگابایت
دوربین‌های رنگی دو دوربین ۶.۵ پیکسلی
حسگر عمق IR Projector+ LiDAR
باتری پک باتری خارجی با ۲ نگهداری شارژ
میکروفون‌ها ۶ عدد
وای‌فای وایفای ۶ (2.4+5 GHz)
امنیت و تایید هویت OpticID
وزن ۶۰۰ تا ۶۵۰ گرم (تنها هدست)
فضای حافظه ۲۵۶، ۵۱۲ و یک ترابایت

گفتنی است که قیمت مدل پایه (۲۵۶ گیگابایتی) ۳۵۰۰ دلار است و با افزایش فضای حافظه قیمت به ترتیب تا ۳ هزار ۷۰۰ و ۳ هزار ۹۰۰ دلار افزایش می‌یابد.

اما یکی از تجهیزاتی که شاید اپل علاقه چندانی به نمایش آن نداشت همان باتری خارجی است که به گفته اپل تا سرحد ۲ ساعت استفاده عمومی یا ۲.۵ ساعت تماشای فیلم را ممکن می‌کند.

این باتری از طریق یک کابل USB-C به هدست متصل می‌شود.

هدست اپل در جعبه خود دو بند متفاوت برای حالت‌های پوشیدن هدست دارد که Solo Knit و Dual Loop نام دارند.

سولو نیت همان بندی است که تقریبا در تمام ویدیو‌های تبلیغاتی مشاهده می‌کنید اما به رغم ظاهر جذاب، به نظر برای نگه داشتن وزن بیش از ۶۰۰ گرمی این هدست، آنهم در حالی که به باتری خارجی متصل شده، چندان مناسب نیست و گزینه دوم برای کاربران تجربه بهتری را رقم زده است.

دوال لوپ که پشته باریک‌تری دارد و روی قسمت پایین‌تری از پشت سر شما قرار می‌گیرد به یک بند اضافی برای روی سر مجهز است که بخشی از وزن هدست را تقسیم کرده و راحت‌تر روی سر قرار می‌گیرد.

تعداد زیادی دوربین و حسگر

ویژن پرو بدون نیاز به یک دستکش یا اکسسوری خاصی حرکات دست شما را دنبال کرده و براساس آن فرمان‌های شما را اجرا می‌کند. این کار با استفاده از تعداد زیادی دوربین و حسگر لیدار (LiDAR) و یک پروژکتور عمق انجام می‌شود. این هدست مجموعا ۱۲ دوربین را در خود جای داده است که وظیفه دنبال کردن حرکات شما را برعهده دارند. بیشتر این دوربین‌ها برای سیستم Trudepth استفاده می‌شوند و ۴ دوربین نیز به ردیابی چشم شما اختصاص دارند.

۲ شتاب‌سنج و ۲ ژیروسکوپ موقعیت سر شما را زیر نظر دارند و ۵ حسگر تابش مادون‌ قمر وضعیت دست‌ها را دنبال می‌کنند و حسگر لیدار (LiDAR) نقشه‌کشی سه بعدی را برعهده گرفته و ۶ میکروفون هم وظیفه دریافت صدا را دارند.

اپل می‌گوید با استفاده از ترکیب حسگر و دوربین‌ها این امکان را فراهم کرده تا با دقت بسیار بالا و بدون نیاز به هیچ دستکش خاصی فرامین خود را با دست انجام دهید. با حرکات دست خود می‌توانید اپلیکیشن‌ها را کنترل کنید، بازی کنید و به طور کلی تمام قابلیت‌ها را در جهان واقعیت ترکیبی اپل استفاده کنید.

توضیح بیشتر چیپ R1

در این هدست گران‌قیمت از دو چیپ برای تامین قدرت پردازشی استفاده شده است، یکی چیپ M2 که اپل در دستگاه‌های دیگری نیز از آن استفاده می‌کند و دیگری R1 که به طور خاص برای پردازش ورودی دوربین‌ها، حسگر‌ها و میکروفون‌های این هدست واقعیت ترکیبی طراحی شده است.

چیپ R1 از پهن‌باند حافظه 256GB/s برخوردار است و درنتیجه لتنسی را به حداقل می‌رساند. سرعت این چیپ از هر چیپ موبایل دیگری بیشتری است و به گفته اپل «لگ را تقریبا به طور کامل حذف کرده و تصاویر را در مدت ۱۲ میلی‌ثانیه روی نمایشگر‌ها نشان می‌دهد.»

دو دکمه فیزیکی

همانطور که گفتی ویژن پرو عمدتا با حرکت دست‌های شما و بدون لمس سخت‌افزاری کنترل می‌شود اما این دستگاه دو دکمه فیزیکی برای موارد خاص دارد.

یک دکمه Capture که برای تصویربداری در هر لحظه طراحی شده و دومی هم دکمه Digital Crown.

دیجیتال کراون همان دکمه‌ای است که با فشردنش منوی اصلی سیستم پیش چشمان شما قرار می‌گیرد. این دکمه همچنین یک دایره متحرک است که در واقع با استفاده از آن می‌توانید هدست را از واقعیت ترکیبی به واقعیت مجازی تبدیل کنید. چرخاندن آن تصویر را از حالت کاملا شفاف تا غیرشفاف تغییر می‌دهد.

صدای شخصی‌سازی شده فضایی با استفاده از Ray Tracing

ویژن پرو در هر دو طرف به پاد صوتی (audio pod) مجهز است که هرکدام دو درایور خاص دارند و به گفت اپل «پیشرفته‌ترین سیستم صوت فضایی» را تشکیل می‌دهند.

ویژن پرو برای شخصی‌سازی صوت علاوه بر بررسی هندسه سر و گوش شما از تکنیک دگیری به نام Audio Ray Tracing استفاده می‌کند. این هدست ویژگی‌ها و محتوای فضای شما را اسکن کرده صدا را دقیقا مناسب فضا در اختیار شما می‌گذارد.

ارسال دیدگاه