پایگاه خبری وب زوم
یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
کد خبر: 18068
پ

کلاهبرداری کوروش کمپانی با ترفند پانزی؛ مردم چگونه در دام کلاهبرداران می‌افتند؟!

کوروش کمپانی با پیش فروش گوشی آیفون ۱۳ به قیمت وسوسه‌انگیز ۲۰ میلیون تومان توانست نظر مردم را جلب کند، سرمایه‌گذاران اولیه گوشی‌هایشان را گرفتند و سایرین هم دعوت به سرمایه‌گذاری در کردند، مردم معمولی هم با مشاهده سودهای اغواکننده سرمایه‌گذاران قدیمی‌تر و تبلیغات گسترده فضای مجازی به دام این کلاهبرداران افتادند.

کوروش کمپانی توسط یک جوان دهه هفتادی راه‌اندازی شد تا به تعمیر تلفن همراه بپردازد، ولی به نظر می‌رسد بازار داغ گوشی، سبب شد تا این شرکت به فروش تلفن همراه روی بیاورد و برای کسب سود غیرمتعارف دست به اقدامات غیرمعمول و نهایتا کلاهبرداری بزند.

به گزارش سیتنا، مشکل از آنجایی آغاز شد که شرکت به تعهدات خود برای تحویل گوشی‌های پیش‌فروش شده، عمل نکرد و در نهایت بدهی سنگینی به بارآورد و مال باختگان را به جلوی درب شرکت کشاند.

درباره شرکت کوروش کمپانی و موسس آن چه می‌دانیم؟

بر اساس روزنامه رسمی شرکت «کوروش پردازان آی‌سا» که نام تجاری آن «کوروش کمپانی» است، در سال ۱۳۹۹ توسط امیرحسین شریفیان تاسیس شد. بر اساس اسناد روزنامه رسمی ایران، این شرکت برای خرید و فروش تلفن همراه و لوازم الکتریکی، تعمیرات تلفن همراه و لوازم جانبی، واردات و صادرات انواع کالای مرتبط، در محله فردوس در غرب تهران با سرمایه ۵۰ میلیون تومانی ثبت شد. بر اساس همین اطللاعات در بهمن ماه ۱۴۰۲، سرمایه ثبتی شرکت به ۹۵ میلیون تومان افزایش یافت.

شرکت تا قبل از اتفاق اخیر، دو بار پلمب شد. امیرحسین شریفیان ادعا کرده بار اول کوروش کمپانی به دلیل «حجاب» بسته شده و بار دوم به دلیل تغییر ندادن آدرس جواز کسب.

شریفیان متولد ۲۱ آذر ۱۳۷۵ در استان اردبیل و شهر خلخال است و تا هفتم فروردین ۱۴۰۲ مدیرعامل شرکت بود، ولی در این تاریخ، امیرحسین گودرزی، مدیرعامل و رییس هیات مدیره شرکت و شریفیان نائب رییس هیات مدیره شد.

خبرگزاری تسنیم در ۲۸ بهمن ۱۴۰۲ نوشت: «امیرحسین شریفیان با ۱۸۰ روز غیبت اولیه اقدام به تکمیل دفترچه سربازی می‌کند و در تقسیم‌بندی‌ها او سرباز نیروی زمینی ارتش می‌شود، اما از رفتن به سربازی خودداری کرده و از سال ۱۴۰۰ تا به امروز سرباز فراری است.»

بنابراین سوالی پیش می‌آید که شریفیان که کارت پایان خدمت نداشته، چگونه توانسته به سمت مدیر عامل و عضو هیأت مدیره شرکت در بیاید، زیرا دارا بودن کارت پایان خدمت برای این موارد الزامی است.

کوروش کمپانی در چه زمینه‌ای فعالیت می‌کرد؟

فعالیت شرکت در ابتدا تعمیرات تلفن همراه و آموزش تعمیرات آن بود. اما پاییز ۱۴۰۱ این شرکت به فروش گوشی آیفون هم روی آورد.

کوروش کمپانی اما دست به اقدامی وسوسه‌انگیز زد و گوشی آیفون ۱۳ را با قیمت ۲۰ میلیون تومان به صورت پیش فروش به بازار عرضه کرد. در حالی که همان موقع انواع مختلف همین گوشی بین ۳۷ میلیون تا ۵۰ میلیون تومان به فروش می‌رسیدند.

به دلیل این ارزان فروشی، اقدام شرکت با استقبال شهروندان همراه شد. هرچند این موضوع به سرعت اعتراض شدید دیگر فروشندگان تلفن همراه را در پی داشت.

مالباختگان چند نفرند؟

به گزارش سیتنا، طی روزهای اخیر، سندی (تایید نشده) در فضای مجازی از سوی مال باختگان منتشر شده که نشان می‌دهد این شرکت مبلغی حدود دو هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان بدهی به مردم دارد. برخی رسانه‌ها هم رقم بدهی شرکت کوروش کمپانی را بین ۵۰۰ تا سه هزار میلیارد تومان گمانه‌زنی کرده‌اند.

اگر رقم بدهی را همان دو هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان و قیمت هرگوشی همراه را همان ۲۰ میلیون تومان بپذیریم، یعنی ۱۱۰ هزار نفر شاکی پرونده هستند، اما شریفیان این رقم را نپذیرفته و مدعی شده که تنها مبلغ ۱۵۰ میلیارد تومان بدهی دارد. با این وجود هم شرکت حدود ۷۵۰۰ نفر مال‌باخته دارد.

به گفته شریفیان حدود ۱۲۰ میلیارد تومان از اموال او مانند پول نقد، چند دستگاه خودرو و منزل مسکونی توقیف شده است.

نحوه کلاهبرداری کوروش کمپانی چگونه بوده است؟

برخی از کارشناسان برای توصیف نحوه عمل شرکت کوروش کمپانی از واژه «ترفند پانزی» استفاده می‌کنند. در سال‌های اخیر واژه «کلاهبرداری پانزی» زیاد بکار می‌رود. این کلمه هرچند که جدید نیست، ولی همواره اخبار جدیدی در مورد آن شنیده می‌شود و افراد زیادی سرمایه خود را به دلیل این روش از کلاهبرداری از دست می‌دهند.

ترفند پانزی این‌گونه است که فقط سرمایه‌گذاران اولیه سود خوبی می‌کنند و هما‌‌ن‌ها برای شرکت تبلیغ گسترده زبانی کرده و دیگران را برای انجام سرمایه‌گذاری جدید تشویق می‌کنند. افراد معمولی متوجه فرایند پرداخت شرکت نمی‌شوند و به همین دلیل مشکلاتی را در ابتدا حس نمی‌کنند و این شرکت‌ها ممکن است سال‌ها فعالیت کنند و کسی متوجه این مشکل نشود. به همین دلیل شکایتی از قبل وجود ندارد و فقط وقتی بحران شروع شد، همه متوجه مشکل شده و سیل شکایت‌ها سرازیر می‌شود.

ترفند پانزی چیست؟

ترفند پانزی یکی از روش‌های متداول کلاهبرداری‌ است که بر اصل کلی افزایش تعداد سرمایه‌گذار با وعده تضمین سود استوار است. در این روش بدهی به سرمایه‌گذاران قدیمی از طریق جذب سرمایه‌گذاران جدید تامین می‌شود؛ که به آنها سود بالا یا با ریسک بسیار کم وعده داده شده است.

جلب اعتماد از دیگر ارکان اصلی این ترفند است. معمولا سرمایه‌گذاران جدید با مشاهده سودهای اغواکننده که سرمایه‌گذاران قدیمی‌تر به دست آورده‌اند، به دام می‌افتند و این چرخه عموما تا زمانی که فرد یا افراد اصلی تصمیم به پایان دادن این چرخه نگیرند، ادامه می‌یابد.

ترفند پانزی بر جریان ثابت سرمایه‌گذاری‌های جدید تکیه دارد تا سودهای وعده داده شده را برای سرمایه‌گذاران قدیمی‌تر فراهم کند.

کلاهبرداران در این روش حتی ممکن است در آغاز بر روی اصل سرمایه هم ضرر کنند ولی با گذشت زمان و افزایش تعداد سرمایه‌گذار به سود می‌رسند و در آخر ممکن است با پول دیگران ناپدید ‌شوند.

ترفند پانزی با نام چارلز پانزی، مهاجر ایتالیایی‌الاصل ساکن آمریکا در ابتدای قرن بیستم گره خورده است هر چند پیش از او هم از این روش برای کلاهبرداری استفاده شده بود و این روزها به بازار رمزارزها هم رسیده است.

چارلز پانزی روش خود را بر روی سیستم پستی آمریکا متوجه کرده بود و با خرید کوپن‌های تخفیف‌دار اداره پست و عرضه آن، مشتریان زیادی جذب کرد. او از این طریق وعده سود ۵۰ درصدی طی ۴۵ روز یا سود ۱۰۰ درصدی طی ۹۰ روز داده بود.

کارشناسان هم روش کلاهبرداری کوروش کمپانی را بر اساس ترفند شناخته شده پانزی می‌دانند که با وسوسه مردم توانست دست به کلاهبرداری سنگین بزند.

ارسال دیدگاه