پایگاه خبری وب زوم
سه شنبه 11 اردیبهشت 1403
کد خبر: 18095
پ

مقاوم‌سازی پیام‌رسان اپل در برابر نفوذ رایانه‌های کوانتومی

شرکت اپل در تلاشی آینده‌نگرانه با هدف ایمن‌سازی نرم‌افزارهای ارتباطی خود در برابر رایانه‌های کوانتومی، از پیاده‌سازی پروتکل رمزنگاری جدیدی در پیام‌رسان آی‌مسیج خبر داد.

شرکت اپل در تلاشی آینده‌نگرانه با هدف ایمن‌سازی نرم‌افزارهای ارتباطی خود در برابر رایانه‌های کوانتومی، از پیاده‌سازی پروتکل رمزنگاری جدیدی در پیام‌رسان آی‌مسیج خبر داد.

به گزارش سیتنا،  این پروتکل که از سوی اپل ابداع شده است، از نفوذ احتمالی رایانه‌های کوانتومی به داده‌های آی‌مسیج جلوگیری می‌کند.

با وجود آنکه نمونه‌های فعلی این رایانه‌ها هنوز توانایی شکستن رمزنگاری‌های امروزی را ندارند، پیش‌بینی‌ها از تغییر این رویه در دهه‌های آینده خبر می‌دهند.

برخی مهاجمان سایبری با همین امید، داده‌های رمزشده کاربران را جمع‌آوری و ذخیره‌سازی می‌کنند تا در آینده بتوانند به کمک این رایانه‌ها رمز آن‌ها را بشکنند.

اپل پروتکل جدید ضد کوانتومی خود را PQ۳ نام‌گذاری کرده و هم‌اکنون مشغول محک نسخه آزمایشی آن است.

انتظار می‌رود این پروتکل در به‌روزرسانی نهایی نسخه ۱۷.۴ سیستم‌عامل آی‌اواس در دسترس عموم کاربران قرار بگیرد.

قابلیت رمزنگاری جدید آی‌مسیج تنها در صورتی فعال می‌شود که هر دو طرف تماس از آخرین نسخه این پیام‌رسان استفاده کنند.

شهریور ۱۴۰۲ پیام‌رسان «سیگنال» نیز با انتشار اطلاعیه‌ای از پیاده‌سازی نوعی رمزنگاری پساکوانتومی در پلتفرم خود خبر داده بود.

اپل می‌گوید پروتکل ابداعی‌اش امن‌تر از نمونه به‌کار رفته در سیگنال است.

این شرکت با اشاره به برخی پیام‌رسان‌های محبوب جهان از جمله تلگرام، وی‌چت و اسکایپ، تاکید کرد این ابزارها رمزنگاری پیش‌فرض داده‌ها را به کار نمی‌گیرند.

رمزنگاری‌های سنتی امروزی که بر مسائل ریاضی پیچیده استوارند، به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که حل آن‌ها برای رایانه‌های فعلی بسیار دشوار و زمان‌گیر است. رمزنگاری‌های پسا کوانتومی نیز از شیوه مشابهی بهره می‌برند.

تصمیم اپل برای پیاده‌سازی این رمزنگاری در حالی صورت می‌گیرد که سیاست‌گذاران آمریکا در تلاش‌اند تا این کشور را برای خطرات آینده این حوزه آماده کنند.

باور عمومی بر این است که علاوه بر گروه‌های سایبری، آژانس‌های اطلاعاتی نیز به جمع‌آوری داده‌های حساس و رمزشده کشورهای مختلف مشغول‌اند تا در آینده به کمک رایانه‌های کوانتومی به اطلاعات آن‌ها دست بیابند.

همین مسئله باعث شده است تا دولت ایالات متحده با ایجاد فوریتی به دنبال فاصله گرفتن از رمزنگاری سنتی و پیاده‌سازی نمونه پساکوانتومی آن باشد.

اردیبهشت ۱۴۰۱ جو بایدن با بلاغ یک فرمان اجرایی ویژه به دستگاه‌های دولتی دستور داد روند ادغام فناوری‌های پساکوانتومی را سرعت ببخشند.

دو ماه پس از آن موسسه ملی استاندارد و فناوری ایالات متحده اولین مجموعه از الگوریتم‌های مقاوم در برابر رایانه‌های کوانتومی را معرفی کرد. با این‌حال، پیاده‌سازی پروتکل‌های جدید در سیستم‌های پیچیده به عزمی جدی نیاز دارد.

دو نهاد آژانس امنیت ملی و آژانس امنیت سایبری و امنیت زیرساخت آمریکا سازمان‌های دولتی این کشور را برای پیاده‌سازی چارچوب‌های پساکوانتومی در زیرساخت‌های خود تحت فشار گذاشته‌اند، اما هنوز خروجی ملموسی برای این موضوع حاصل نشده است.

اپل تاکنون به تعداد دقیق کاربران آی‌مسیج اشاره‌ای نکرده، اما تخمین‌ها از استفاده بیش از ۱.۳ میلیارد کاربر از این پیام‌رسان خبر می‌دهند. از همین رو اقدام این شرکت برای ادغام رمزنگاری پسا کوانتومی در پلتفرم خود احتمالا یکی از بزرگ‌ترین نمونه‌های صورت گرفته در تاریخ تا به امروز است.

ارسال دیدگاه