گلسی استور بخشی از خدماتش به ایرانیان را محدود کرد
گلکسی استور: فروشگاه گلکسی دیگر قادر نخواهد بود که به مصرف کنندگان در ایران امکان خرید برنامه یا محتوای برنامه ها را بدهد. لطفا توجه کنید که مصرف کنندگان در ایران همچنان قادر خواهند بود که برنامه های مجانی را دانلود کنند.
به گزارش وب زوم در روزهای اخیر کاربران ایرانی تلفن های همراه سامسونگ میلی را که از طرف فروشگاه گلکسی ارسال شده دریافت کرده اند. در این پیغام آمده است "فروشگاه گلکسی دیگر قادر نخواهد بود که به مصرف کنندگان در ایران امکان خرید برنامه یا محتوای برنامه ها را بدهد. لطفا توجه کنید که مصرف کنندگان در ایران همچنان قادر خواهند بود که برنامه های مجانی را دانلود کنند. ما از بابت هرگونه مزاحمت ایجاد شده صمیمانه پوزش می طلبیم. از شما سپاسگزاریم." این در حالی است که چندی پیش گلکسی استور پشتیبانی از کارت های بانکی در ایران را متوقف کرده بود.
پس از تحریم فروشگاه آنلاین اپل و حذف برخی اپلیکیشنها از گوگلاستور، ظاهرا اکنون نوبت سامسونگ شده که باب جدیدی از تحریمها را علیه ایران باز کند.
داستان حذف اپلیکیشنهای ایرانی از فروشگاههای آنلاین برنامههای کاربردی مانند گوگلاستور و اپاستور البته مدتی پس از زمانی آغاز شد که رئیسجمهور آمریکا محدودیتهایی را برای ورود ساکنان هفت کشور از جمله ایران به خاک آمریکا آغاز کرد. پس از شرکت اپل که اپلیکیشنهای ایرانی را با توجیه تحریمهای آمریکا علیه ایران از اپاستور حذف کرد، شرکت گوگل نیز در فروشگاه آنلاین خود را روی برخی از اپلیکیشنهای ایرانی اندرویدی بست.
در زمینه ایمیل سامسونگ به کاربران، عطا خلیقی -کارشناس فناوری اطلاعات- در گفتوگو با ایسنا، می گوید: اگرچه کاربران در ایران معمولا از نرمافزارهای رایگان استفاده میکنند، اما این اتفاق ممکن است یک شروع باشد، مانند اتفاقی که برای اپاستور افتاد و به تدریج ممکن است نرمافزارهای رایگان هم به این تحریمها اضافه شوند؛ درآن صورت تنها مارکتهای محلی باقی میماند و اکثر برنامههای خارجی احتمالا روی مارکتهای خارجی نخواهد ماند.
وی در پاسخ به اینکه آیا ممکن است این اتفاق به سایر مارکتها مانند گوگلپلی هم تسری پیدا کند، معتقد بودکه این امکان هم وجود دارد؛ درمورد سامسونگ هم اگرچه یک شرکت آمریکایی نیست، اما اگر به تاریخچه این تحریمها نگاه کنید، میبینید اول شرکتهایی که آمریکایی نیستند را تحت فشار قرار میدهند و بعد خودشان این کار را میکنند، چون فشار بیشتری میتوانند روی آنها بیاورند.
خلیقی با اشاره به اتفاق مشابهی که برای هواوی افتاده بود، بیان کرد: این شرکتها با آمریکا تجارت دارند و آمریکا هم آنها را تحت فشار میگذارد که اگر به ارائه سرویس به ایران ادامه دهند، تجارتشان با آمریکا قطع میشود و آنها هم باید بین بازار آمریکا و بازار کشورهایی مانند ایران، انتخاب کنند. از طرفی از آنجاییکه ایرانیها اصلا امکان پرداخت ندارند، این شرکتها اکثرا از ایرانیها منافع مستقیم مالی هم ندارند، به همین دلیل پذیرش این موضع برایشان راحت است.
این کارآفرین حوزه فناوری اطلاعات ادامه داد: بسیاری از شرکتهای خارجی هم که به ایرانیها سرویس میدهند و تا لحظه آخر این سرویسها را نگه می دارند، سرویس مجانی میدهند، البته ممکن است روشهای کسب درآمد دیگری داشته باشند. مثلا یکی از دلایلی که شرکتها ممکن است به ایرانیها سرویس رایگان دهند، userbase قابل توجه ایرانیهاست، اما هروقت تجارتشان به خطر بیفتد و ایرانیها دیگر برایشان استفادهای نداشته باشند، وارد ماجرای آمریکا و تحریمهایش میشوند.
خلیقی در پاسخ به احتمال پیگیری حقوقی این موضوع اظهار کرد: اینجا موضوع دولتها نیست، بلکه این شرکتهای خصوصی هستند که برای خودشان محاسبه اقتصادی و بازارشان را انتخاب میکنند و اگر نخواهند به ایران سرویس بدهند، کسی نمیتواند جلویشان را بگیرد، هرچند که آنها ضرر میکنند و این اتفاق مطابق میلشان نیست، اما در این شرایط خود را ناچار به انتخاب میبینند.