پایگاه خبری وب زوم
چهارشنبه 19 اردیبهشت 1403
کد خبر: 10190
پ
«وب‌زوم» گزارش می‌دهد:

افزایش قیمت اینترنت و حواشی آن

قرن جدید برای کاربران اینترنت در ایران با افزایش قیمت ناگهانی آغاز شد. اتفاقی که صدای همه را درآورد و حتی با شایعه آغاز نامحسوس طرح صیانت همراه بود.

 

قرن جدید برای کاربران اینترنت در ایران با افزایش قیمت ناگهانی آغاز شد. اتفاقی که صدای همه را درآورد و حتی با شایعه آغاز نامحسوس طرح صیانت همراه بود. هرچند وزیر ارتباطات دولت قبل با افزایش قیمت اینترنت مخالف بود و تلاش داشت تا قیمت آن را برای کاربران پایین نگه دارد؛ اما وزیر دولت ابراهیم رئیسی از همان ابتدا زنگ افزایش قیمت اینترنت را به صدا درآورد. او بارها در نشست‌های خبری و دیدارهای خودش اعلام کرده بود که قیمت اینترنت باید افزایش پیدا کند و حالا با آغاز قرن جدید این خواسته او محقق شده است. 

هرچند روش وزیر جوان دولت حسن روحانی در سرکوب قیمت اینترنت هم مخالفان زیادی داشت اما افزایش قیمت ناگهانی قیمت اینترنت در دوره عیسی زارع‌پور روزگار متفاوتی را رقم زده است. در شرایطی که مشکلات اقتصادی گریبان اقشار جامعه را گرفته و افزایش قیمت‌ها هم مشکلات زیادی را برای بخش‌های مختلف به وجود آورده، کاربران اینترنت توان یک افزایش قیمت جدید را ندارند. 

شروع ماجرای گرانی اینترنت

هجدهمین روز از ماه فروردین 1401 بود که سایت زومیت در گزارشی خبر از افزایش 100 درصدی بسته‌های اینترنت شرکت‌هایی از جمله شاتل و مخابرات را داد: «در حال حاضر قیمت اینترنت یک گیگابایت ترافیک شاتل که پیش‌تر ۲ هزار تومان بود، به ۴ هزار تومان افزایش پیدا کرده است و قیمت ۵ گیگابایت ترافیک نیز از ۱۰ هزار تومان به ۲۰ هزار تومان افزایش پیدا کرده است ... این روند افزایش قیمت در بسته‌های اینترنت مخابرات نیز دیده می‌شود. طبق تصاویر و اطلاعاتی که کاربران در مورد قیمت اینترنت مخابرات منتشر کرده‌اند، این شرکت قیمت بسته‌های اینترنتی خود را ۱۰۰ درصد افزایش داده است.»
اما نقطه آغاز افزایش قیمت اینترنت ثابت در کشور را باید در صحن مجلس و زمان تصویب بودجه سال 1041 جست‌وجو کرد. جایی که نمایندگان مجلس حق‌السهم دولت از درآمد اپراتورها را 2 درصد افزایش دادند. همان‌جا بود که اپراتورهای موبایل اعلام کردند تنها در صورتی توان ارائه خدمات به مشتریان را دارند که قیمت بسته‌های اینترنت، 100 درصد افزایش پیدا کند. موضوعی که با مخالفت وزیر ارتباطات روبه‌رو شد. زارع‌پور خطاب به اپراتورها اعلام کرد حق ندارند به بهانه افزایش 2 درصدی حق‌السهم دولت، قیمت بسته‌های اینترنت خود را افزایش دهند. 

صادق عباسی شاهکوه رئیس رگولاتوری نیز در گفت‌وگو با «زومیت» با افزایش ۱۰۰ درصدی اینترنت مخالفت و اعلام کرده بود که در سال ۱۴۰۱ بعد از بررسی و مطالعات لازم، تعرفه‌های اینترنت به‌طور حتمی افزایش خواهد یافت. اتفاقی که گویا در عمل رخ نداده است و اپراتورها قیمت بسته‌های اینترنت خودشان را افزایش داده‌اند. 

واکنش مخابرات به افزایش قیمت بسته‌های اینترنت

افزایش تعرفه برخی شرکت‌های اینترنتی آنقدر در فضای مجازی سر و صدا به پا کرد که مدیر کل ارتباطات و امور بین‌‌الملل شرکت مخابرات مجبور به واکنش به این حواشی شد. محمدرضا بیدخادم در نوزدهمین روز از فرودین ماه 1401، اطلاعیه‌ای منتشر کرد و در آن از این افزایش قیمت اینترنت دفاع کرد: «تعرفه‌های اینترنت شرکت مخابرات ایران بر اساس تعرفه‌های ابلاغی سازمان تنظیم مقررات در سال ۱۳۹۶ تغییر پیدا کرده است.» او تاکید کرده این اتفاق در حالی رخ داده که در سال‌های اخیر هیچگونه افزایشی در زمینه تعرفه بسته‌های اینترنت صورت نگرفته است.
بیدخام در واکنش به اخبار منتشر شده در بعضی از رسانه‌ها مبنی بر افزایش دو برابری قیمت بسته‌های اینترنت در برخی از اپراتورهای اینترنتی ازجمله مخابرات گفت: «با توجه به افزایش شدید قیمت تمام شده سرویس‌های ارتباطی، هنوز تعرفه جدیدی به شرکت مخابرات ایران ابلاغ نشده و این شرکت هیچ‌گونه افزایشی دراین خصوص نداشته و هزینه اینترنت را همچنان براساس تعرفه‌های ابلاغی گذشته محاسبه می‌کند.«

واکنش سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی به افزایش تعرفه اینترنت اپراتورها

سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی نوزدهم فروردین ماه، با انتشار بیانیه‌ای به افزایش قیمت بسته‌های اینترنت برخی اپراتورها واکنش نشان داد و نوشت: «پیرو افزایش تعرفه در بخشی از بسته‌های اینترنت تعدادی از اپراتورهای ارتباطی و دغدغه مردم و کاربران نسبت به شیوه اعمال مقررات و رعایت حقوق مصرف کنندگان، به آگاهی می‌رساند:

1. کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات به عنوان بالاترین رکن تصمیم‌گیر در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات هیچ گونه مصوبه جدیدی در مورد تعرفه اینترنت نداشته است و آخرین تعرفه مصوب اینترنت همراه مربوط به سال ۹۵ و برای دسترسی ثابت مربوط به سال ۹۶ است که طی آنها سقف و کف قیمت تعیین شده است تا اپراتورهای بخش خصوصی نسبت به تعیین قیمت خدمات و بسته‌های اینترنتی در محدوده سقف و کف اقدام نمایند.

2. مورد اخیر افزایش قیمت اینترنت ثابت در برخی اپراتورها در دست بررسی است تا چنانچه در خارج از چارچوب قانونی (مصوبات سال‌های ۹۵ و ۹۶) باشد، سریعاً نسبت به اصلاح آن اقدام شود و جریمه قانونی برای متخلفان اعمال شود.»

قیمت اینترنت و آینده آن

هرچند 2 روز از آغاز ماجرای افزایش قیمت اینترنت برخی شرکت‌های اینترنتی می‌گذرد اما کاربران اینترنت در ایران هیچ پاسخ مناسبی دریافت نکرده‌اند. آنها هنوز نمی‌دانند باید اینترنت بی‌کیفیت داخلی را با افزایش 100 درصدی در سال جدید خریداری کنند یا اینکه وزارت ارتباطات مقابل این افزایش قیمت را خواهد گرفت. تا اینجای کار اقدام عملی را شرکت های اینترنتی انجام داده‌اند و سهم وزارت ارتباطات و سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی نیز انتشار بیانیه بوده است. باید منتظر ماند و دید در روزهای آینده چه اتفاقی رخ می‌دهد.

ارسال دیدگاه