پایگاه خبری وب زوم
چهارشنبه 26 اردیبهشت 1403
کد خبر: 17479
پ

اپ‌استوری برای هوش مصنوعی: اوپن‌ای‌آی فروشگاه GPT راه‌اندازی کرد

شرکت اوپن‌ای‌آی روز گذشته در اولین کنفرانس توسعه دهندگان خود همانطور که انتظار می‌رفت از فروشگاه جدیدی برای اپلیکیشن‌های هوش مصنوعی رونمایی کرد. از این پس نه تنها می‌توانید چت‌بات یا GPT اختصاصی بسازید، بلکه بازارگاهی برای عرضه و کسب‌ درآمد از آن در اختیار دارید.

شرکت اوپن‌ای‌آی روز گذشته در اولین کنفرانس توسعه دهندگان خود همانطور که انتظار می‌رفت از فروشگاه جدیدی برای اپلیکیشن‌های هوش مصنوعی رونمایی کرد. از این پس نه تنها می‌توانید چت‌بات یا GPT اختصاصی بسازید، بلکه بازارگاهی برای عرضه و کسب‌ درآمد از آن در اختیار دارید.

به گزارش پیوست، شایعات درمورد GPTساز به واقعیت بدل شد و اوپن‌ای‌آی رسما در مراسم توسعه دهندگان خود از یک فروشگاه جدید و امکان ساخت چت‌بات‌های شخصی‌سازی شده رونمایی کرد. به گفته شرکت ساخت این ابزارها نیازی به پس زمینه‌ای در کدنویسی نداشته و می‌توانید آن را به صورت پیچیده یا ساده عرضه کنید.

تک کرانچ در گزارشی از مراسم سن‌فرانسیسکو اوپن‌ای‌آی می‌گوید این شرکت رویکردی مشابه اپل در رابطه با اپلیکیشن را در پیش گرفته و می‌خواهد به مرجع اصلی ابزارهای هوش مصنوعی تبدیل شود.

سم آلتمن، بنیان‌گذار و مدیرعامل اوپن‌ای‌آی در این مراسم گفت: «ما باور داریم که اگر ابزاری در اختیار مردم بگذارید، کارهای فوق‌العاده‌ای با آن انجام می‌دهند.»

این غول هوش مصنوعی برای نیل به این هدف از GPTها یا «نسخه‌های شخصی‌سازی شده ChatGPT که می‌توانید برای یک هدف خاص بسازید» رونمایی کرد.

ساخت این ابزارها نیاز به هیچ تجربه کدنویسی نداشته و پیچیدگی آن هم به عملکرد کاربر بستگی دارد. برای مثال شما می‌توانید یک GPT را براساس مجموعه‌ای از دستورهای آشپزی آموزش داده و سپس مواد غذایی مورد نیاز برای پخت سوپ را از آن سوال کنید. یا اطلاعاتی درمورد سریال‌های تخیلی را به آن تزریق کرده و درمورد این سبک از آن سوالاتی بپرسید یا اگر ذهنیت جدی‌تر به عنوان یک توسعه دهنده یا شرکت دارید، می‌توانید یک GPT را براساس تمام کد‌های اختصاصی خود آموزش دهید و دیگران از طریق آن بتوانند کدی مشابه یا به سبک شما تولید کنند.

جالب اینکه شما می‌توانید تنها از طریق مکالمه با ChatGPT یک GPT اختصاصی طراحی کنید. در این روش کافی است آنچه می‌خواهید را برای ChatGPT شرح دهید.

نمایی از ابزار GPT ساز یا GPT Builder برای ساخت و شخصی‌سازی ابزارهای هوش مصنوعی

آلتمن در این رابطه گفت: «شما می‌توانید یک GPT را تنها با صحبت کردن و از طریق زبان بر‌نامه‌نویسی کنید. به سادگی می‌توان رفتار آن را شخصی‌سازی کرد تا هرآنچه می‌خواهید انجام دهد-این امکان میزان دسترسی را افزایش داده و باعث عاملیت افراد می‌شود.»

آلتمن روی صحنه مراسم به نمونه‌ای اشاره کرد که در آن طرح یک «GPT» را به عنوان مشاوری برای بهبود استارت‌آپ به ChatGPT توضیح داده است. او سپس یک سخنرانی از خودش در این رابطه را در اختیار ChatGPT گذشته و از آن خواست تا مختصر و سازنده باشد.

شما همچنین می‌توانید بین این ابزار با خدمات خارجی نیز ارتباط برقرار کنید. مثلا زبانی که روبات از آن پشتیبانی نمی‌کند را به یک API ترجمه بفرسید-با این حال کاربران می‌توانند گزینه ارسال داده به یک منبع شخص ثالث را غیرفعال کنند.

اپ‌استوری برای هوش مصنوعی

اوپن‌ای‌آی با فروشگاه ابزارهای هوش مصنوعی می‌خواهد به پلتفرم مرجع AI تبدیل شود

شاید مهمترین بیانیه روز گذشته اوپن‌ای‌آی را بتوان فروشگاه GPT دانست. این پلتفرم امکان توزیع و درآمدزایی از روبات‌های مبتنی بر اکوسیستم این شرکت را فراهم می‌کند.

به گفته اوپن‌ای‌آی: «ما این ماه فروشگاه GPT را با محصولاتی از توسعه‌دهندگان وریفای شده عرضه می‌کنیم. GPTها پس از قرار گرفتن در فروشگاه قابل جستجو هستند و می‌توانند پله‌های ترقی را در رده‌بندی شرکت طی کنند. ما همچنین کاربردی‌ترین و جالب‌ترین GPTها را در بخش‌های مختلفی مثل بهره‌وری، آموزش و ‘برای سرگرمی’ مشخص می‌کنیم. طی ماه‌های آینده، می‌توانید براساس تعداد افرادی که از GPT شما استفاده می‌کنند به درآمد برسید.»

چنین رویکردی به وضوح شبیه به امکاناتی است که سال‌ها پیش اپل در اختیار کاربران و توسعه‌دهندگان خود گذاشت. در اپ‌استور هوش مصنوعی هم GPTها نه تنها در پلتفرم اوپن‌ای‌آی ساخته و میزبانی می‌شوند، بلکه وظیفه ارزیابی و ترویج آنها نیز برعهده این شرکت است.

به گفته آلتمن: «ما قرار است به کسانی که مفید‌ترین و پرکاربردترین GPTها را می‌سازند بخشی از درآمد خود را پرداخت کنیم» و «به زودی اطلاعات بیشتری در این باره منتشر می‌کنیم.»

هنوز مشخص نیست که آیا منظور از کسب درآمد در نظر گرفتن یک قیمت مشخص برای GPT است یا اینکه اوپن‌ای‌آی درآمد خود از آن ابزار را با سازنده تقسیم می‌کند. آلتمن معتقد است که استراتژی شرکت در این رابطه در طول زمان تکامل یافته و ابتدا با یک تقسیم درآمد آغاز می‌شود و در آینده امکان خرید اشتراک GPTها نیز برای کاربران فراهم خواهد شد.

همچنین مشخص نیست که «توسعه‌دهندگان وریفای شده» از نگاه اوپن‌ای‌آی دقیقا چه کسانی هستند. با اینکه هدف اصلی به وضوح ترویج GPTهای با کیفیت‌تر از این طریق است، اما شاید توسعه دهنده وریفای شده یک شرکت شناخته شده مثل Canva، Code.org یا TripAdvisor باشد. احتمالا در این دسته شاهد نسخه‌های رسمی و معتبرتر را شاهد باشیم.

اوپن‌ای‌آی به وضوح در تلاش است تا خود را به پلتفرم مرجع هوش مصنوعی بدل کند و جایگاه اپل را در اکوسیستم GPTها به خود اختصاص دهد. البته که حتی در چنین حالتی هم این شرکت باید برای عرضه محصولات خود در اکوسیستم اپل سهم این شرکت را پرداخت کند و گوگل یا مایکروسافت هم هرکدام برای عرضه محصولات بخشی از درآمد را به شکل مالیات دریافت می‌کنند.

کلید واژه : اپ استور هوش مصنوعی
ارسال دیدگاه