پایگاه خبری وب زوم
شنبه 8 اردیبهشت 1403
کد خبر: 18207
پ

قرارداد اوپن‌ای‌آی با ناشران اروپایی و ورود اخبار به ChatGPT

اوپن‌ای‌آی قراردادی را با دو ناشر بزرگ اروپایی، روزنامه Le Monde فرانسه و غول رسانه‌ای Promotora de Informaciones Sa اسپانیا (معروف به Prisa)، منعقد کرده است. ارائه دهنده ChatGPT به‌واسطه این قرارداد می‌تواند از اخبار این دو ناشر برای آموزش ChatGPT استفاده کند.

اوپن‌ای‌آی قراردادی را با دو ناشر بزرگ اروپایی، روزنامه Le Monde فرانسه و غول رسانه‌ای Promotora de Informaciones Sa اسپانیا (معروف به Prisa)، منعقد کرده است. ارائه دهنده ChatGPT به‌واسطه این قرارداد می‌تواند از اخبار این دو ناشر برای آموزش ChatGPT استفاده کند و کاربران در ماه‌های آینده از طریق این چت‌بات به مشروح اخبار این دو رسانه دسترسی خواهند داشت.

به گزارش پیوست به نقل از بلومبرگ، قرارداد‌های فوق که خبر آن روز چهارشنبه طی یک پست مبلاگی منتشر شد تازه‌ترین تلاش‌های اوپن‌ای‌آی برای همراهی با رسانه و دور از جدال با صنعت نشر و خبر است. با این حال شرکت شروط دقیق این قرارداد‌ها را منتشر نکرده است.

بارد لایتکپ، مدیر ارشد عملیاتی اوپن‌ای‌آی، می‌گوید «ما به حمایت از روزنامه‌نگاری با استفاده از فناوری‌های جدید هوش مصنوعی و بهبود فرصت‌ها برای تولیدکنندگان محتوا، متعهد هستیم.»

همچنین به گفته او این همکاری با هدف «فراهم کردن دسترسی کاربران ChatGPT در سراسر جهان به اخبار، به گونه‌ای تعاملی و مفید» انجام گرفته است.

کاربران ChatGPT طی ماه‌های آینده می‌توانند چکیده‌ای از محتوای خبری Le Monde و Prisa در برخی از پاسخ‌های خود مشاهده کنند. پاسخ‌های ChatGPT از مرجع و «لینک‌های تقویتی» به منابع اصلی برخوردار خواهد بود و کاربران می‌توانند با مراجعه به وبسایت، از اطلاعات تکمیلی و مقالات اضافی دیدن کنند.

با این حال نگاه کلی ناشران در حوزه همکاری با اوپن‌ای‌آی چندان مثبت نیست. در ماه دسامبر، نیویورک تایمز از این استارت‌آپ به دلیل استفاده بی اجازه از مقالات این روزنامه در توسعه فناوری خود شکایت کرد. اوپن‌ای‌آی اما ادعاهای نیویورک‌ تایمز را رد کرده است و می‌گوید تایمز در شکایت خود تمام ماجرا تعریف نکرده است.

اما با وجود اختلافاتی که با نیویورک تایمز وجود دارد، اوپن‌ای‌آی همکاری‌های مهمی را با صنعت نشر و خبر آغاز کرده است. این استارت‌آپ در ماه دسامبر یک قرارداد چندین میلیون یورویی و چند سال را برای استفاده از محتوای Axel Springer منعقد کرد. این شرکت همچنین برای انعقاد قرارداد با CNN و فاکس نیز در حال مذاکره است.

لوئیس دریفوس، مدیرعامل Le Monde، در بیانیه خود پیرامون قرارداد اوپن‌ای‌آی، گفت: «همکاری با اوپن‌ای‌آی به ما اجازه می‌دهد تا نفوذ خود را افزایش داده و تعهد ارائه مقالات خبری دقیق، تایید شده، متعادل را به صورت گسترده حفظ کنیم. همکاری با اوپن‌ای‌آی تضمین می‌کند که محتوای ما را تعداد بیشتر و گوناگون‌تری از مخاطبان دیده و درک می‌کنند.»

فناوری هوش مصنوعی مولدی که ابزارهای مختلف از جمله ChatGPT را پشتیبانی می‌کند با استفاده از حجم عظیمی متن‌های دیجیتالی آموزش دیده است. سابقه استفاده از داده‌های آنلاین، توسط شرکت‌ها و محققان، بسیار طولانی است اما به تازگی هنرمندان و تولیدکنندگان محتوا با شکایت از این سیستم‌ها خواستار دریافت هزینه برای آثار‌شان هستند.

ارسال دیدگاه