پایگاه خبری وب زوم
شنبه 8 اردیبهشت 1403
کد خبر: 18189
پ

هوش مصنوعی گروک در چند روز آینده متن‌باز می‌شود

ایلان ماسک می‌گوید xAI، شرکت هوش مصنوعی او، چت‌بات Grok را به صورت متن‌باز ارائه می‌کند. گروک سال گذشته به عنوان رقیبی برای ChatGPT عرضه و در شبکه اجتماعی اکس ادغام شد.

ایلان ماسک می‌گوید xAI، شرکت هوش مصنوعی او، چت‌بات Grok را به صورت متن‌باز ارائه می‌کند. گروک سال گذشته به عنوان رقیبی برای ChatGPT عرضه و در شبکه اجتماعی اکس ادغام شد.

به گزارش پیوست، ماسک در حالی از متن‌باز شدن هوش مصنوعی خود خبر داده که در همین رابطه از اوپن‌ای‌آی، ارائه دهنده ChatGPT، به دلیل فاصله گرفتن از ماموریت اصلی و اولویت قرار دادن سود شکایت کرده است.

ماسک مدعی است که اوپن‌ای‌آی از ماموریت اصلی و توسعه هوش مصنوعی برای منفعت بشر فاصله گرفته و به یک «زیرشاخه منبع‌بسته از مایکروسافت» تبدیل شده است. او در شکایت خود به مساله مسیر و اخلاق توسعه هوش مصنوعی و به ویژه مقایسه رویکرد متن باز و مدل‌های اختصاصی اشاره می‌کند.

چت‌بات گروک که در حال حاضر از طریق پلتفرم شبکه اجتماعی اکس و برای مشترکان پولی این پلتفرم قابل دسترسی است به گفته ماسک ماهیت حقیقت‌جویی دارد. این چت‌بات را مدل زبانی بزرگی به نام Grok-1 پشتیبانی می‌کند که از لحاظ ابعاد با مدل ۷۰ میلیارد پارامتر Llama 2 از شرکت متا و GPT-3.5 از شرکت اوپن‌ای‌آی قابل مقایسه است.

ماسک با متن‌باز کردن گروک در تلاش است تا دسترسی عمومی را به این فناوری فراهم کرده و به نوآوری در حوزه هوش مصنوعی کمک کند. با این حال هنوز مشخص نیست که دقیقا کدام بخش‌های گروک به صورت متن‌باز در اختیار عموم قرار می‌گیرند.

ماسک پیش از این و در دیگر شرکت‌های خود نیز رویکرد مشابهی را در پیش گرفته و حق اختراع‌های تسلا قابل استفاده عموم هستند و برخی از الگوریتم‌های اکس (توییتر سابق) نیز به صورت متن‌باز ارائه شده‌اند.

با متن‌باز شدن هوش مصنوعی ساخته xAI، این شرکت در کنار شرکت‌هایی مثل متا و میسترال به تیم فعالان عمومی هوش مصنوعی می‌پیوندد و به گفته تحلیلگران این اقدام یک مانور استراتژیک برای به چالش کشیدن سلطه اوپن‌ای‌آی بر بازار هوش مصنوعی و ترویج فرهنگ آزاد و همکاری در این صنعت مهم است.

xAI، شرکت هوش مصنوعی تحت مالکیت ماسک، طبق گزارش‌ها به دنبال جذب حدود یک میلیارد دلار سرمایه با ارزش‌گذاری حدود ۲۰ میلیارد دلار است.

بحث در صنعت هوش مصنوعی و پیرامون عرضه متن‌باز مدل‌ها فراتر از یک مساله فنی است و موضوعات سیاسی و اخلاقی را نیز در بر می‌گیرد. طیفی از فعالان این حوزه از جمله ماسک و مارک زاکربرگ، بنیان‌گذار و مدیرعامل متا، با تاکید بر رویکرد متن‌باز، توسعه با چنین نگاهی را برای نوآوری، سود و منفعت عمومی مفید‌تر می‌دانند.

کلید واژه : هوش مصنوعی ایکس گروک
ارسال دیدگاه