پایگاه خبری وب زوم
شنبه 8 اردیبهشت 1403
کد خبر: 18187
پ

استارت‌آپ هوش مصنوعی Perplexity با حمایت جف بزوس و انویدیا به جنگ گوگل می‌رود

مجله فورچن می‌گوید جف‌ بزوس، بنیان‌گذار آمازون و ثروتمندترین فرد جهان، روی استارت‌آپی به نام Perplexity AI سرمایه‌گذاری کرده و طی چند ماه ارزش این سرمایه‌گذاری دوبرابر شده است. هدف بلندپروازانه این استارت‌آپ رقابت با گوگل در حوزه جستجو است.

مجله فورچن می‌گوید جف‌ بزوس، بنیان‌گذار آمازون و ثروتمندترین فرد جهان، روی استارت‌آپی به نام Perplexity AI سرمایه‌گذاری کرده و طی چند ماه ارزش این سرمایه‌گذاری دوبرابر شده است. هدف بلندپروازانه این استارت‌آپ رقابت با گوگل در حوزه جستجو است.

به گزارش پیوست، آنچه Perplexity AI قصد ارائه آن را دارد یک موتور جستجوی مبتنی بر هوش مصنوعی است که ترکیبی از چت‌بات و موتور جستجو محسوب می‌شود. از جمله دیگر سرمایه‌گذاران مهم Perplexity  می‌توان به شرکت انویدیا، ارائه دهنده اصلی پردازنده‌های گرافیکی مورد استفاده در صنعت هوش مصنوعی، ارائه کرد.

گوگل در حال حاضر بازار جستجو را با سهم ۹۰ درصدی تحت سلطه خود دارد و علاوه بر این شرکت بزرگان دیگری همچون مایکروسافت نیز در این حوزه فعالیت می‌کنند. با اینکه گوگل از موج اولیه هوش مصنوعی جا ماند و به تازگی هم ابزار جمنای این شرکت بسیار بحث‌برانگیز شده است، اما گوگل و مایکروسافت هردو از فناوری هوش مصنوعی در بخش جستجوی خود بهره‌ می‌‌گیرند.

حال استارت‌آپ کوچکی به نام Perplexity با پشتوانه بنیان‌گذار آمازون به دنبال نفوذ در یکی از دشوارترین بازارها جهان است. آراویند سرینیواس، مدیرعامل Perplexity، می‌گوید: «بی‌پروایی خصیصه استارت‌آپ‌ها است. آیا در حال ساخت شرکتی با پتانسیل بی‌حد و مرز هستید؟ کار خطرناکی است اما پاداش موفقیت بی‌نهایت است.»

این استارت‌آپ که از آگوست ۲۰۲۲ فعالیت خود را آغاز کرد یک جستجوی مبتنی بر هوش مصنوعی را ممکن می‌سازد که از دو جز چت‌بات و موتور جستجو تشکیل شده است. این محصول براساس توضیحات وبسایت شرکت «اطلاعات لحظه‌ای را با پانویس‌هایی که منابع پاسخ‌ها را نشان می‌دهند، ارائه می‌کند.»

سرینیواس در ماه ژانویه طی یک پست وبلاگی گفت که تعداد کاربران فعال ماهانه Perplexity از ۱۰ میلیون نفر عبور کرده و در سال ۲۰۲۳ بیش از نیم میلیارد پرسش را پاسخ داده است. او همچنین فاش کرده است که شرکت ۷۳.۶ میلیون از فعالان سرمایه‌گذاری جسوانه، از جمله شرکت انویدیا و چندین سرمایه‌گذار فرشته (از جمله جف بزوس)، جذب سرمایه کرده است.

براساس اطلاعات ماه ژانویه، ارزش Perplexity به حدود ۵۲۰ میلیون دلار می‌‌رسید. اما حالا با گذشت تنها دو ماه، این شرکت در حال انعقاد یک قرارداد جذب سرمایه جدید است که ارز آن را براساس گزارشی از وال‌استریت ژورنال به حدود یک میلیارد دلار می‌رساند.

در صورتی که گزارش ژورنال به نقل از افراد مطلع درست باشد، می‌توان گفت که سرمایه‌گذاری جف بزوس در حدود ۲ ماه دوبرابر است. بدون شک یکی از دلایل جلب توجه این استارت‌آپ را می‌توان جذب سریع کاربران و ۱۰ میلیونی شدن آن دانست.

بزوس اما تنها سرمایه‌گذار مهم این استارت‌آپ پر سرعت نیست. جانتان کوهن، نایب‌رئیس تحقیقات انویدیا، در بیانیه مربوط به جذب سرمایه ماه ژانویه گفت شرکت Perplexity «یکی از معدود محصولات مصرفی هوش مصنوعی است که به سرحد مهم ۱۰ میلیون کاربر فعال ماهانه رسیده است.» او در ادامه افزود که تحول برآمده از هوش مصنوعی در آینده «دسترسی ماه به اطلاعات را دگرگون می‌کند.»

سرینیواس نیز بر تحول حاصل از هوش مصنوعی و پیشرفت شرکتش در این مسیر باور دارد و از نگاه او جستجوی گوگل خسته‌کننده محسوب می‌شود.

او در ماه ژانویه طی مصاحبه‌ای با رویترز گفت: «در آینده گوگل به عنوان چیزی سنتی و قدیمی شناخته می‌شود و Perplexity را نسل بعدی و آینده می‌دانند.»

البته که گوگل نیز خود با توجه حجم عظیم اطلاعات و سرمایه گسترده پیشنهادات بزرگی در حوزه هوش مصنوعی دارد. جمنای، چت‌بات هوش مصنوعی این شرکت در دو سطح رایگان و پولی، می‌تواند حجم عظیمی از داده‌ها را پردازش کند. با اینکه سرحد یک میلیون توکنی مختص جمنای پرو است، اما امکان پردازش محتوای بسیار طولانی را برای کاربران فراهم می‌کند که حتی در رقبای بزرگی مثل ChatGPT نیز امکان آن وجود ندارد.

استارت‌آپ Perplexity نیز یک نسخه پرو در اختیار کاربران می‌گذارد که با پرداخت ۲۰ دلار در ماه می‌توانند از بین گزینه‌های مختلف مدل بزرگ زبانی، از جمله GPT-4 از اوپن‌ای‌آی، Claude 2.1 از آنتروپیک یا مدل زبانی خاص Perplexity استفاده کنند.

به گفته مدیرعامل شرکت مردم به ویژه به دلیل محتواهای بی‌کیفیت سئو شده و لینک‌های تبلیغاتی، در آینده به سراغ گزینه‌های دیگری مثل چت‌بات‌ها می‌روند و شرکت Perplexity نیز از این تغییر رویکرد سهم مهمی خواهد داشت.

ارسال دیدگاه