پایگاه خبری وب زوم
سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
کد خبر: 260
پ

توضیحات سازمان فضایی به مجلس درباره ماهواره ظفر

مرتضی براری رئیس سازمان فضایی ایران امروز با حضور در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در خصوص ماهواره ظفر برای نمایندگان توضیحاتی ارائه داد.

 

او در این جلسه گفت: حضور در فضا در آینده جهان نقش بسیار مهمی دارد و جمهوری اسلامی ایران در یک همکاری بین‌المللی به دنبال پرتاب ماهواره بوده و با برخی از کشورها مثل روسیه و ایتالیا همکاری داشته است.

براری با بیان اینکه امروز فرآیند ساخت و پرتاب ماهواره را جوانان و متخصصین ایرانی انجام می‌دهند، افزود: با پرتاب ماهواره امید و قرار گرفتن آن در مدار به عنوان نهمین کشور صاحب فناوری ماهواره‌ای در فضا به باشگاه دارندگان ماهواره در فضا پیوستیم.

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اعلام کرد: ماهواره ظفر و ماهواره‌بر سیمرغ در حال آماده‌سازی است و به موقع پرتاب خواهد شد. سال آینده نیز قطعاً در این زمینه موفقیت‌هایی را خواهیم داشت.

وی خاطر نشان کرد: این موفقیت‌ها با استفاده از متخصصین و دانشمندان ایرانی و ظرفیت‌های داخلی است.همچنین به همکاری بین وزارت ارتباطات و دفاع و به عنوان یک فرصت اشاره و تأکید شد تا بتوانند موفقیت‌های بیشتری را کسب کنند.

در بخش دیگری از این نشست نماینده ای از وزارت دفاع نیز پیرامون ساخت ماهواره و ماهواره‌بر و همکاری این وزارتخانه با سازمان فضایی ایران گفت: ۵۸ کشور به صورت مشترک با سایر کشورها ماهواره می‌سازند اما تنها ۱۱ کشور پرتاب کننده ماهواره هستند که ایران یکی از آن کشورها است.

به گفته وی، مسئولان وزارت دفاع یادآور شدند پرتاب ماهواره پاشنه آشیل این فناوری است و همه کشورهای پرتاب کننده عملیات‌های ناموفقی داشتند به ویژه در ۱۰ سال نخست به کارگیری این فناوری احتمال موفقیت کمتر از ۴۰ درصد است. نکته مهم دیگر درباره برنامه فضایی جمهوری اسلامی ایران، تأمین منابع مالی مورد نیاز است، ایران به عنوان ششمین کشور به لحاظ آماده سازی و ساخت سایت پرتاب ماهواره پایگاه پرتاب متکی به منابع خود است.

گفتنی است، ماهواره ظفر این روزها مورد توجه خاص کشور قرار گرفته و تلاش می شود به عنوان یکی از دستاوردهای ویژه در دهه فجر معرفی و پرتاب شود.

ارسال دیدگاه