پایگاه خبری وب زوم
چهارشنبه 19 اردیبهشت 1403
کد خبر: 9465
پ
«وب‌زوم» گزارش می‌دهد:

وزارت ارتباطات نگاه مثبتی به اینترنت همراه ندارد؟/ توسعه نامتوازن آسیب‌رسان است

هرچند جایگاه اینترنت همراه ایران، نسبت به ماه گذشته تغییری در جدول سایت اسپید تست نداشته و همچنان در رده هفتاد و هفتم جهان قرار دارد اما این موضوع می‌تواند خبری بد برای حوزه ICT ایران باشد.

سرعت اینترنت، این روزها صدای همه را درآورده است. کاربران از کاهش محسوس سرعت اینترنت در ایران گلایه دارند و شبکه‌های مجازی هم بستری برای ابراز این ناراحتی است. این کاهش سرعت اینترنت در حالی بحث روز فضای مجازی و رسانه‌های ایران است که سایت «اسپید تست»، جدیدترین گزارش از رده‌بندی کشورها براساس میانه سرعت اینترنت ثابت و همراه در جهان را منتشر کرده است. جدولی که نشان از رشد بسیار ناچیز سرعت اینترنت ثابت ایران دارد. در این میان اما سرعت اینترنت همراه در کشور تغییری نکرده است و همچنان همانند ماه قبل در پله هفتاد و هفتم جهان قرار گرفته است.

در این گزارش تلاش داریم تا به غیر از نگاه به سرعت اینترنت در کشور، نگاهی هم به جایگاه اینترنت همراه و ثابت نزد مدیران وزارت ارتباطات دولت سیزدهم داشته باشیم.

اینترنت موبایل درجا زد

طبق گزارش سایت اسپید تست، میانه سرعت اینترنت موبایل ایران در ماه گذشته میلادی ۲۳.۱۰ مگابیت برثانیه بوده است. جایگاه ایران در این رده‌بندی بدون هیچ تغییری نسبت به ماه قبل از آن (دسامبر ۲۰۲۱ میلادی) پله ۷۷ است.

هرچند سرعت اینترنت همراه در کشور درجا زده است اما استفاده ایرانسل، اولین و بزرگترین اپراتور دیجیتال کشور از پهنای باند 2300 مگاهرتزی، می‌تواند نویدبخش آینده‌ای روشن برای اینترنت همراه ایران باشد. اضافه شدن این پهنای باند کیفیت اینترنت همراه در کشور را ارتقا می‌بخشد و می‌تواند جایگاه ایران در این جدول را تغییر دهد. هرچند نگرانی‌ها از بابت سرمایه‌گذاری در بخش اینترنت همراه در کشور همچنان وجود دارد. موضوعی که می‌تواند در آینده شرایط را برای اپراتورهای اینترنت همراه سخت کند.

جهش 2 پله‌ای اینترنت ثابت ایران

طبق اعلام سایت اسپید تست، میانه سرعت اینترنت ثابت کشور ۱۰.۳۹ مگابیت برثانیه ثبت شده و جایگاه ایران در این رده‌بندی نسبت به ماه قبل ۲ پله رشد کرده و در رده ۱۴۱ قرار دارد. خبری خوب برای کاربران اینترنت ثابت؛ طبق اعلام وزارت ارتباطات پروژه اجرای فیبر نوری در کشور سرعت گرفته و همین موضوع هم باعث شده تا سرعت اینترنت ثابت در کشور جهشی هر چند اندک داشته باشد. وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، امیدوار است با اجرای این پروژه سرعت اینترنت ثابت در کشور افزایش پیدا کند.

نگاه نامتوازن وزارت ارتباطات به اینترنت همراه و ثابت

هرچند جایگاه اینترنت همراه ایران، نسبت به ماه گذشته تغییری در جدول سایت اسپید تست نداشته و همچنان در رده هفتاد و هفتم جهان قرار دارد اما این موضوع می‌تواند خبری بد برای حوزه ICT ایران باشد. دنیای فناوری ارتباطات مخصوصا در حوزه اینترنت همراه هر روز در حال تغییر است و کشورها تلاش زیادی برای رسیدن به فناوری‌های جدید مانند فناوری 5G و همچنین 6G می‌کنند. در این میان اما وزارت ارتباطات و در راس آن عیسی زارع‌پور وزیر ارتباطات، گویا چندان علاقه‌ای به اینترنت همراه ندارند و ترجیح می‌دهند روی اینترنت ثابت سرمایه‌گذاری کنند.

این نگاه تک بُعدی در صحبت‌های وزیر ارتباطات دولت سیزدهم هم به خوبی مشهود است. زارع‌پور از توسعه اینترنت ثابت دفاع می‌کند و اما در مقابل آن هیچ برنامه مشخصی برای اینترنت همراه در کشور ندارد. موضوعی که می‌تواند زنگ خطر را برای اپراتورهای تلفن همراه به صدا درآورد.

در روزهایی که اپراتورهای تلفن همراه با کمبود سرمایه‌گذاری خارجی روبه‌رو هستند، دست از ارتقا اینترنت همراه در کشور نکشیده‌اند و تلاش دارند تا به هر نحوی که شده جایگاه ایران را در حوزه اینترنت همراه بهبود ببخشند؛ اما عدم حمایت مناسب از سمت مراجعه بالا دستی، شرایط رشد را برای آنها سخت کرده است. شاید بهتر باشد وزارت ارتباطات نگاهی بهتر و متناسب‌تر به اینترنت همراه داشته باشد. حوزه‌ای که بخش زیادی از بار اینترنت کشور را به دوش می‌کشد و اقتصاد دیجیتال کشور به نوعی وابسته به آن است.

ارسال دیدگاه