پایگاه خبری وب زوم
جمعه 7 اردیبهشت 1403
کد خبر: 11185
پ

ایرانسل پیشتاز تحول دیجیتال در ایران

اپراتور ایرانسل با حمایت از کسب‌و کارهای دیجیتال و تحول دیجیتال در این اپراتور نقش مستقیمی در گذار از اقتصاد سنتی به اقتصاد دیجیتال داشته است.

 

اپراتور ایرانسل با حمایت از کسب‌و کارهای دیجیتال و تحول دیجیتال در این اپراتور نقش مستقیمی در گذار از اقتصاد سنتی به اقتصاد دیجیتال داشته است. بیژن عباسی‌آرند مدیرعامل ایرانسل در اختتامیه سی‌امین کنفرانس مهندسی برق تاکید کرده بود تحول دیجیتال برای اپراتورها دیگر یک انتخاب نیست بلکه یک ضرورت است تا بتوانند نقشی اساسی در اقتصاد دیجیتال بازی کنند.

رشد روزافزون استفاده از اینترنت و بهره‌گیری از شبکه‌های اجتماعی و اپلیکشن‌ها برای استفاده از خدمات، دادوستدهای روزانه، خریدهای آنلاین و... باعث شده است دیگر نتوانیم زندگی را بدون این ابزارهای دیجیتالی تصور کنیم. کافی است اینترنت منزل یا محل کارتان قطع شود و یا اختلالی عمومی داشته باشد؛ در آن زمان خواهید دید که تا چه حد فعالیت‌های اجتماعی و تعاملات و کارهای روزمره‌تان با مشکلی جدی روبرو خواهد شد. امروزه نمی‌توان زندگی را بدون اتصال به اقتصاد دیجیتال تصور کرد. «اقتصاد دیجیتال» یک اصطلاح جمعی برای کلیه معاملات اقتصادی است که در اینترنت رخ می‌دهد. همچنین به عنوان اقتصاد وب یا اقتصاد اینترنتی شناخته می‌شود. اقتصاد دیجیتال شبکه جهانی فعالیت‌های اقتصادی، معاملات تجاری و تعاملات حرفه‌ای است که توسط فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) امکان‌پذیر می‌شود. 

تحول دیجیتال و ایجاد اکوسیستم دیجیتال به صورت بنیادی در حال تغییر دادن همه صنایع است. اقتصاد دیجیتال باعث ایجاد بسیاری از روندهای جدید و ایده‌های نوپا شده است. اگر چند سال پیش از مردم می‌خواستید چند شرکت بزرگ جهان را نام ببرند، احتمالا از شرکت‌های غول خودروسازی یا شرکت‌های بزرگ نفتی نام می‌بردند. اما اگر امروز این سوال را بپرسید، نام‌هایی چون اپل، آمازون، گوگل و فیسبوک را خواهید شنید. معنی این پاسخ‌ها این است که مردم کف خیابان هم تغییر اقتصاد را متوجه شده‌اند و می‌دانند یک شرکت دیجیتال بیشتر از سایر شرکت‌ها ارزش ایجاد می‌کند.

طی مطالعاتی که Axford Economy انجام داده است تا سال ۲۰۲۵، ۲۵ درصد اقتصاد دنیا، اقتصاد دیجیتال خواهد بود. این ۲۵ درصد، عددی معادل ۲۳ تریلیون دلار است. در سال ۲۰۱۵، این عدد حدود ۱۵ درصد بود که نشان‌دهنده رشد ده درصد اقتصاد دیجیتال در یک دهه است. در دوران حاضر، فناوری‌های اطلاعات و ارتباطات، منبع قدرت و ثروت برای کشورها محسوب می‌شوند و کسانی که از این فناوری‌ها کسب و خلق ارزش می‌کنند صاحبان قدرت و ثروت عصر حاضر و آینده هستند.

با توجه به پیشرفت روزافزون بخش دیجیتال اقتصاد دنیا، با استفاده از فناوری‌ها و نوآوری‌های جدید، اقتصاد کشورها پویا گشته و مدام در حال تغییر و تحول هستند. همچنین فاصله بین کشورهای دنیا از لحاظ بهره‌مندی از فناوری‌های دیجیتال، بر رشد جهانی و اهمیت بخش دیجیتال اقتصاد اثرگذار است. «از تغییرات نترسید» این یک جمله راه‌گشاست برای همه کسب‌و‌کارهای سنتی تا بدانند، اگر با تغییرات عصر دیجیتال همراه نشوند، به پایان راه رسیده‌اند. مسیر تاریخی تغییرات انقلابی در جهان به چهارمین مرحله خود رسیده است. جهان وارد عصر اقتصاد دیجیتال شده است و چنانچه کسب‌و‌کارهای سنتی نتوانند در این مرحله تاریخی، خود را با تغییرات وفق دهند، ضرر سنگینی را متحمل خواهند شد.

اما گذار از اقتصاد سنتی به اقتصاد دیجیتال کار ساده‌ای نبوده و نیست و نیازمند بسترسازی و حمایت دولت‌ها و شرکت‌های بزرگ است. در این صورت شرکت‌های استارت‌آپ یا قدیمی می‌توانند با انجام تحول دیجیتال، این گذار را از اقتصاد سنتی به اقتصاد دیجیتال انجام داده و خود را به اقتصاد نوآوری بر پایه تکنولوژی مجهز کنند. به طور کلی نقش دولت‌ها و اپراتورهای بزرگ بسترسازی و حمایت است که در نهایت هدایت نامحسوس به اکوسیستم اقتصاد دیجیتال را ممکن می‌سازد.

اپراتور ایرانسل یکی از این شرکت‌های بزرگ است که با حمایت از کسب‌و کارهای دیجیتال و تحول دیجیتال در این اپراتور نقش مستقیمی در گذار از اقتصاد سنتی به اقتصاد دیجیتال داشته است. بیژن عباسی‌آرند مدیرعامل ایرانسل در اختتامیه سی‌امین کنفرانس مهندسی برق تاکید کرده بود تحول دیجیتال برای اپراتورها دیگر یک انتخاب نیست بلکه یک ضرورت است تا بتوانند نقشی اساسی در اقتصاد دیجیتال بازی کنند. عباسی آرند در این کنفرانس تاکید کرده است پس از انقلاب دیجیتال، اپراتورهای تلفن همراه، همواره در خط مقدم اختراعات، نوآوری و گسترش عرصه نفوذ مناسبات و روابط دیجیتال بوده‌اند. 

به همین منظور مرکز نوآوری ایرانسل، در قالب مجموعه «ایرانسل لبز» (Irancell Labs) و با هدف فرصت‌آفرینی در زمینه فناوری‌های برتر و به منظور خلق ارزش، رفاه انسان‌ها و توسعه سبک زندگی دیجیتال تشکیل شده است. هدف اصلی این مجموعه پیشگام بودن در توسعه منابع انسانی و زیرساخت‌های تحقیقاتی اقتصاد دانش‌بنیان در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات و دستیابی به جایگاه برترین شرکت ملی در زمینه خلق محصولات و خدمات این حوزه است و «بخش تحقیق و توسعه»، «مرکز نوآوری ایرانسل» و «آکادمی ایرانسل»، از جمله بخش‌های اصلی آن هستند. ایرانسل، با راه‌اندازی مرکز نوآوری، در پی حرکت در مسیر گسترش خدمات متنوع و توسعه سبک زندگی دیجیتال و خلق آینده‌ای همگام با تحولات دنیای دیجیتال است تا با بهره‌گیری از فناوری‌های برتر در حوزه‌های مختلف، خلق ارزش کند.

منبع: موج اقتصادی

ارسال دیدگاه