پایگاه خبری وب زوم
چهارشنبه 19 اردیبهشت 1403
کد خبر: 11935
پ
«وب‌زوم» گزارش می‌دهد:

چرا پوشش 5G یک ضرورت است؟/ پروژه توسعه فراگیر نسل پنجم اینترنت در ایران توسط ایرانسل در حال انجام است

فناوری 5G یکی از کلیدهای ما برای ورود به دنیای آینده است. نتیجه پیشرفت از 4G به 5G اصلا قرار نیست شبیه گذار از 3G به 4G باشد.

فناوری 5G یکی از کلیدهای ما برای ورود به دنیای آینده است. نتیجه پیشرفت از 4G به 5G اصلا قرار نیست شبیه گذار از 3G به 4G باشد. اگر بخواهیم مثالی ملموس‌تر برای این انقلاب در دنیای فناوری ارائه کنیم، می‌توانیم بگوییم که طی این تغییر، قرار است ماشین حساب شما تبدیل به یک گوشی هوشمند شود. در این مثال، گوشی هوشمند فعلی شما نقش ماشین حساب را بر عهده داشت. فناوری5G  اخیرا سر و صدای زیادی به پا کرده است. گوشی‌های جدید همگی قرار است به این فناوری مجهز باشند و در لپ‌تاپ‌ها و تبات‌های جدید هم از آن به عنوان یک قابلیت کلیدی یاد می‌شود. اما دلیل این امر چیست؟

به گزارش وب‌زوم، درواقع قرار است زندگی را با سرعت بالاتری تجربه کنید. این افزایش سرعت تنها محدود به گوشی‌های هوشمند نیست و در مجموع، کیفیت زندگی شما را افزایش می‌دهد. این اولین پیشرفتی است که همه انتظارش را دارند. با اتکا به فناوری 5G  می‌توانید ظرف چند ثانیه سریال محبوب خود را دانلود کنید. اما این همه ماجرا نیست.

با توسعه این شبکه و افزایش کاربران آن در سراسر جهان و رونق بازار آن اتفاقات تازه‌تری هم در راه خواهد بود. یکی از آنها ارائه راه‌حل‌های تازه‌ای برای مساله بحران انرژی در دنیاست. این مؤلفه از آن رو واجد اهمیت است که مساله مدیریت مصرف انرژی و عدم‌توجه به آن چالش‌های بسیاری را برای کشور‌ها ایجاد کرده و خواهد کرد. ارتباط این مساله با نسل جدید اینترنت آنجایی مورد توجه قرار می‌گیرد که بدانیم در سایه توسعه5G  در جهان به زودی تمامی ابزار و لوازم خانگی همچون یخچال، تلویزیون، اجاق گاز و حتی لامپ‌های خانه شما به اینترنت متصل شده و امکان کنترل بهتر مصرف انرژی را به صاحبان خود خواهد داد. در این شرایط محروم‌شدن از چنین تکنولوژی‌هایی ما را با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو خواهد کرد.

یکی از ملموس‌ترین خدمات نسل پنجم اینترنت می‌تواند در مدیریت بحران باشد. یکی از کاربرد‌های این فناوری، ارائه هشدار‌های به‌ موقع و لازم در شرایط بحرانی است. با به‌کارگیری این نسل ارتباطی می‌توان اطلاعات بیشتری از رخداد‌ها و حوادث جمع‌آوری کرد. این فناوری کمک خواهد کرد سرویس‌های اینترنت اشیا از حالت جزیره‌ای به حالت یکپارچه سوق داده و مدیریت یکپارچه منابع محقق شود؛ موضوعی که برای کشور سیل‌خیز و زلزله‌خیز ما بسیار مؤثر بوده و تلفات جانی و خسارات مادی را کم خواهد کرد. در کنار این مقوله باید به قدرت خدمات اتوماتیک و ربات‌ها به‌خصوص در حوزه‌های پزشکی و حمل‌ونقل هم اشاره کرد. چشم‌اندازی که نسل پنجم اینترنت برای خود تعریف کرده، شامل ربات‌های خودکار پزشکی و خودرو‌های خودران برای تردد در جاده‌ها و امکان نظارت بر عملکرد آنهاست که این مساله نیازمند سرعت بالاتر برای پردازش اطلاعات خواهد بود و نسل‌های فعلی اینترنت چنین امکانی را به مخاطبان‌شان ارائه نمی‌دهند.

آنچه اشاره شد تنها بخشی از این فناوری مدرن است و با گسترش این نسل از اینترنت در جهان مخاطبان را با مزایای خود شگفت‌زده خواهد کرد. گسترش نسل پنجم اینترنت در جهان با سرعت در حال افزایش است. قرار بود از سال ۲۰۲۰ سوت آغاز دسترسی به 5G در دنیا نواخته شود، اما از سال ۲۰۱۹ بسیاری از پیشگامان عرصه تکنولوژی برای کاربران خود امکان دسترسی به این فناوری را فراهم کرده بودند. در اوایل سال ۲۰۱۲ میلادی بود که اتحادیه بین‌المللی مخابرات (ITU) تحت نظر سازمان ملل برنامه‌ای را برای توسعه تیم ارتباطات بین‌المللی موبایلی (IMT) برای افق ۲۰۲۰ و فرای آن آغاز کرد. در نتیجه رسما یک مسابقه جهانی برای تعیین نسل پنجم شبکه موبایل شروع شد و از آن پس، شاهد رقابت تنگاتنگی میان اپراتور‌های اینترنت و تلفن همراه در سراسر جهان هستیم که هر یک به دنبال برقراری و راه‌اندازی نسل جدید و پرسرعت اینترنت نسل پنجم هستند و از توانایی‌ها و برنامه‌های خود در این زمینه رونمایی می‌کنند.

درکشور ما نیز در اواخر سال ۹۹ بود که اپراتور ایرانسل، اولین سایت 5G  خود را تاسیس کرد. این سایت در پارک آب‌وآتش و با حضور وزیر ارتباطات وقت افتتاح شد. ایرانسل هم‌اکنون، رکورددار تعداد سایت نسل پنج و سرعت اینترنت همراه در ایران است. در ادامه این پیشتازی، اپراتور ایرانسل پروژه توسعه فراگیر نسل پنج در ایران را با نصب ۴۶۰ سایت جدید 5G  در سراسر کشور را آغاز کرده است. طی روزهای اخیر، ۹۲ مورد از این ۴۶۰ سایت، در استان‌های مختلف کشور، نصب شده و نصب سایر سایت‌ها نیز، با سرعت ادامه دارد. علاوه بر ۹ سایت نسل پنج قبلی ایرانسل که طی سال‌های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ به بهره‌برداری رسیده بود، طی پروژه توسعه فراگیر 5G در کشور، تاکنون ۹۲ سایت جدید در سراسر ایران راه‌اندازی شده که در استان تهران ۳۳ سایت نسل پنج، خوزستان ۱۹ سایت، البرز ۱۰ سایت، فارس ۸ سایت، آذربایجان‌شرقی ۴ سایت، گیلان ۴ سایت، خراسان رضوی ۳ سایت، سیستان و بلوچستان ۳ سایت، مازندران ۳ سایت، هرمزگان ۳ سایت، آذربایجان‌غربی یک سایت و گلستان یک سایت 5G  ایرانسل نصب و اجرا شده و فعالیت‌ها برای راه‌اندازی بقیه سایت‌های نسل پنج ایرانسل در ۱۲ استان فوق و نیز در ۱۹ استان باقی‌مانده از مجموع ۴۶۰ سایت برنامه‌ریزی شده، به سرعت در حال انجام است.

کلید واژه : 5G ایرانسل
ارسال دیدگاه