پایگاه خبری وب زوم
یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
کد خبر: 12179
پ

محققان چینی از شناسایی ویروس جدید و احتمالا کشنده «لانگیا» خبر می‌دهند

ویروس جدیدی در چین شناسایی شده که تاکنون 35 نفر به آن مبتلا شده‌اند و از یک حیوان کوچک به نام حشره‌خوار انتقال پیدا می‌کند.

 

طبق گزارش‌های منتشر شده توسط رسانه‌های محلی، مرکز کنترل بیماری‌های تایوان می‌گوید که تاکنون 35 نفر در چین به این ویرو‌س مبتلا شده‌اند. با این وجود، هنوز هیچ مورد مرگ‌و‌میر یا بیماری شدید مربوط به این ویروس گزارش نشده است. بد نیست به این موضوع اشاره کنیم که این ویروس اولین بار اواخر 2018 در چین مشاهده شده بود، اما حالا دانشمندان رسما آن را شناسایی کرده‌اند.

بر اساس گزارش‌های موجود، 26 نفر از بیمارانی که به ویروس لانگیا مبتلا شده بودند، علائمی شبیه به آنفولانزا از جمله تب، خستگی، سرفه، سردرد و استفراغ را تجربه کرده‌اند. ویر‌وس چینی تاکنون در استان‌های شاندونگ و هنان مشاهده شده و هنوز هیچ شواهدی مبنی بر انتقال انسان به انسان در آن‌ها وجود ندارد. محققان در این رابطه توضیح می‌دهند: «ردیابی تماس 9 بیمار با 15 عضو خانواده، نشان داد که هیچ شواهدی مبنی بر انتقال Langya از طریق تماس نزدیک وجود ندارد، اما حجم نمونه ما برای تعیین وضعیت انتقال انسان به انسان بسیار کم بوده است.»

منبع اصلی ویروس Langya

به گفته دانشمندان، این ویر‌وس جدید احتمالا از حیوانات به انسان منتقل شده است. محققان با انجام آزمایش‌های خود روی حیوانات مختلف متوجه شدند که گونه‌ای پستاندار کوچک و شبیه به موش کور، به نام «حشره‌خوار» مخزن اصلی این ویروس است. همچنین از بزهای اهلی و سگ‌ها به عنوان سایر گزینه‌های احتمالی یاد شده است.

ویرو‌س جدید از خانواده «هنیپاویروس‌ها» (Henipavirus) است که قبلا ویروس‌های Hendra و Nipah از آن‌ها شناسایی شده است. طبق گفته سازمان بهداشت جهانی، هیچ واکسنی برای این دسته از ویروس‌ها وجود ندارد و در موارد شدید، می‌توانند تا 75 درصد باعث مرگ شوند.

در نهایت باید اشاره کرد که مقامات بهداشتی تایوان اکنون بر شیوع آن نظارت دارند. به گزارش خبرگزاری مرکزی تایوان، مرکز کنترل بیماری (CDC) این کشور اعلام کرده که توالی‌یابی ژنوم و اقدامات نظارتی مربوط به آن را اجرا خواهد کرد.

منبع: ایسنا

کلید واژه : بیماری ویروس
ارسال دیدگاه