پایگاه خبری وب زوم
جمعه 7 اردیبهشت 1403
کد خبر: 1330
پ

اختلال سراسری در شبکه همراه اول؛ کسی پاسخگو نیست

با وجود گذشت چند ساعت از بروز اختلال گسترده و سراسری در شبکه‌ی تلفن همراه شرکت ارتباطات سیار (همراه اول)، هنوز روابط عمومی این اپراتور خصولتی، واکنشی به این موضوع نشان نداده و ترجیح داده سکوت اختیار کند.

انتشار توییت وزیر جوان، پرده از مشکل به وجود آمده در شبکه‌ی همراه اول که این اپراتور تا آن لحظه آن را کتمان کرده بود، برانداخت و مشخص کرد که «افت ولتاژ برق» در یکی از مراکز قدیمی این شرکت موسوم به «شهید رمضانی»، منشا مشکل پیش آمده بوده است.


در ادامه، موج انتقادها از عملکرد و خدمات رسانی همراه اول شدت بیشتری گرفت و حتا یکی از کاربران توئیتر، مرکز مورد اشاره در شبکه همراه اول را «بدترین دیتاسنتر ایران» خواند.

اعتراض مشترکین همراه اول تا جایی گسترش یافت که خانم یازرلو مجری شبکه خبر، در استوری اینستاگرام خود از تماس با پشتیبانی این اپراتور و صف انتظار نزدیک به ۱۰۰۰ نفری! این مرکز تماس خبر داد و از فقدان اطلاع رسانی و سردرگمی مردم، به همراه اول اعتراض کرد.

 

 

 

آن چه در این میان مهم و قابل توجه است، اختلال سراسری در شبکه همراه اول پس از افت ولتاژ برق است.
اینکه با افت ولتاژ برق در یک مرکز همراه اول در تهران، شبکه این اپراتور در سراسر کشور دچار خرابی و اختلال شود، کمی دور از ذهن است و موجب میشود تا این توجیه، به این راحتی توسط افکار عمومی پذیرفته نشود.
اما به فرض صحت این ادعا هم، اینکه شرکتی به بزرگی یک اپراتور موبایل، توان نظارت بر حُسن عملکرد تجهیزات فنی و تاسیساتی موجود در شبکه‌ی خود را ندارد و در یک مرکز حساس، برای تامین دستگاههای پشتیبان مولد برق در مواقع اضطراری، پیش‌بینی لازم را انجام نداده است، نکته‌ای نیست که بتوان به راحتی از آن گذر کرد و شاید این اتفاق را بتوان یک مانور و آزمایش جدی در شبکه همراه اول، برای مواقع بحرانی در نظر گرفت.
اما سکوت ادامه دار همراه اول و منتشر نشدن حتی یک توییت چند کلمه ای در توضیح این اختلال و یک عذرخواهی ساده از مشترکین این اپراتور، نکته ای است که در زمانه موسوم به عصر اطلاعات بسیار عجیب می‌نماید.

 

 


 

در دورانی که بسیار از شرکتها از ظرفیت شبکه‌ های اجتماعی خود برای ارتباط سریع و بی ‌واسطه با مشتریان بهره‌مند میشوند، نگاهی به صفحات رسمی همراه اول در توییتر و اینستاگرام، چیزی جز تبلیغ کمپین‌های بازاریابی و پست‌های تبریک و تسلیت را در مقابل دیدگان نمی‌نهد و این بی‌تفاوتی و پاسخگو نبودن به مشترکین تا جایی ادامه پیدا میکند که شخص وزیر را ناچار به ورود و پاسخگویی مینماید.

 

 


 

این بی‌توجهی، نگاه‌ها را به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی معطوف می‌کند.
مطالبۀ کنونی مشترکین همراه اول از مراجع بالادستی، نه تنها عذرخواهی و برطرف شدن سریع مشکل به وجود آمده، که پیگیری برای رفع کامل و ریشه‌ای مشکل و گزارش آن به افکار عمومی است.
همچنین به نظر میرسد وزارت نیرو نیز لازم است با بررسی این موضوع و صحت و سقم ادعای همراه اول مبنی بر وجود مشکل برق در تجهیزات این اپراتور، برای رفع هرگونه نقص فنی و کمبود تجهیزات، به این شرکت کمک کند.

ارسال دیدگاه