پایگاه خبری وب زوم
دوشنبه 10 اردیبهشت 1403
کد خبر: 14264
پ

سخنگوی سازمان فضایی: عزم ایران و روسیه برای توسعه همکاری‌های فضایی جدی است

سخنگوی سازمان فضایی ایران با تاکید بر اینکه عزم ایران و روسیه برای توسعه همکاری‌های فضایی جدی است، گفت: سطح همکاری‌های مشترک ایران و روسیه در حال حاضر در وضعیت خوبی قرار دارد اما دو طرف در تلاشند که این همکاری‌ها توسعه یابد

حسین دلیریان مشاور رئیس و سخنگوی سازمان فضایی ایران در خصوص برگزاری روز اول مذاکرات ایران و روسیه گفت: از آنجایی که این مذاکرات در حاشیه برگزاری نمایشگاه هوافضای کیش برگزار می‌شود، صبح امروز رئیس سازمان فضایی ایران و رئیس آژانس فضایی روسیه در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه حضور یافتند.

وی افزود: رئیس سازمان فضایی ایران و رئیس آژانس فضایی روسیه در سخنرانی‌هایی که در مراسم افتتاحیه نمایشگاه داشتند، بر عزم دو کشور برای گسترش مناسبات و همکاری‌ها در حوزه فضایی تاکید کردند و این نشان می‌دهد که عزم ایران و روسیه برای توسعه همکاری‌های مشترک، جدی است.

سخنگوی سازمان فضایی ایران تصریح کرد: رییس سازمان فضایی امروز در سخنرانی خود، مروری سریع بر گذشته، حال و برنامه آینده صنعت فضایی ایران و قابلیت‌های فعلی و نیازمندی‌های آینده صنعت فضایی ایران داشت و اعلام کرد که فضا بستر مهمی برای ایجاد ثروت برای کشورهاست و ما در سازمان فضایی به جد دنبال اقتصادی کردن فضا و تولید ثروت برای برای کشور هستیم.

دلیریان گفت: رئیس سازمان فضایی همچنین ضمن مروری بر قابلیت‌های ارزشمند صنعت فضایی ایران مبنی بر توسعه بومی ساخت ماهواره‌برهای سبک و ماهواره‌های سنجشی و مخابراتی تا اوزان تا 200 کیلوگرم و توانایی ارائه خدمات مبتنی بر داده‌های ماهواره‌ای، تاکید کرد که در توسعه اقتصاد مبتنی بر فضا و دست یابی به منابع ارزشمند فضایی و نیز توسعه بخش خصوصی و زیرساخت‌های آزمایشگاهی و پرتاب، بیش از پیش و با جدیت برنامه ریزی و اقدام کنیم.

مشاور رئیس سازمان فضایی ایران تصریح کرد: پس از مراسم افتتاحیه، رئیس آژانس فضایی روسیه با حضور در پاویون فضایی ایران، حدود یک ساعت از دستاوردهای کشورمان در حوزه‌های مختلف به خصوص در حوزه‌های پرتابگر، طراحی و ساخت ماهواره، سنجش از دور، بالن مخابراتی و ... از نزدیک بازدید کرد و در جریان جهش ایران در حوزه فضایی قرار گرفت و همچنین رئیس سازمان فضایی ایران نیز ضمن بازدید از غرفه روسیه، آخرین دستاوردهای این کشور در حوزه فضایی را از نزدیک مشاهده کرد.

دلیریان ادامه داد: در پاویون فضایی ایران، محصولات متنوعی از طرف پژوهشگاه فضایی ایران، بخش‌های دولتی، دانشگاه‌های مختلف، شرکت‌های دانش بنیان و ... مستقر شده و کارشناسانی از بخش‌های مرتبط سوالات بازدیدکنندگان را هم پاسخ می‌دهند.

سخنگوی سازمان فضایی ایران با بیان اینکه در روز اول مذاکرات فضایی ایران و روسیه، بیشتر گفتگوهای کارشناسی میان طرفین صورت گرفت، اظهار داشت: این گفتگوها تا فردا ادامه دارد و قرار است طبق برنامه، عصر فردا دور نهایی مذاکرات میان دکتر سالاریه رئیس سازمان فضایی ایران و یوری بوریسف رئیس آژانس فضایی روسیه برگزار شود.

دلیریان در پایان گفت: سطح همکاری‌های مشترک ایران و روسیه در حال حاضر در وضعیت خوبی قرار دارد اما دو طرف در تلاشند که این همکاری‌ها توسعه یافته و گام‌های بلندتری در این زمینه برداشته شود.

منبع: تسنیم

کلید واژه : سازمان فضایی
ارسال دیدگاه