پایگاه خبری وب زوم
جمعه 7 اردیبهشت 1403
کد خبر: 15192
پ

استقبال زارع پور از اینترنت ماهواره ای

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از آمادگی برای پرتاب ماهواره ظفر تا ۳ ماه اول سال آینده خبر داد.

عیسی زارع پور امروز در حاشیه بزرگداشت روز ملی فناوری فضایی که در موزه ارتباطات برگزار شد، در جمع خبرنگاران با تاکید بر اینکه برنامه ما این است که صنعت فضایی کشور را به شکل بومی توسعه دهیم، افزود: ماهواره ها و پرتابگرها کلاس‌های مختلفی دارند و ما در عین حال که صنعت فضایی بومی را توسعه می‌دهیم، هر جا نیاز به خدمات باشد، ارائه داده و در کوتاه‌ترین مدت نیاز کشور را برطرف می‌کنیم. 

وی تدوین برنامه‌های کوتاه و بلند مدت بومی در صنعت فضایی را از دیگر ریل‌گذاری‌های کشور در صنعت فضایی عنوان کرد.

اینترنت ماهواره‌ای

زارع پور در خصوص برنامه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره اینترنت ماهواره‌ای، گفت: در این زمینه ما از فعالیت منظومه‌های ماهواره‌ای خارجی استقبال می‌کنیم، منوط به اینکه طبق قوانین بین‌المللی که اتحادیه مخابرات اعلام کرده است، قواعد سرزمینی کشورها را بپذیرند.

وی تاکید کرد: اکنون در حال مکاتبه و مذاکره هستیم و زمانی که نهایی شود، نتایج را اعلام می‌کنیم. 

پرتاب ماهواره‌ها

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در خصوص آخرین وضعیت ماهواره «ظفر» خاطرنشان کرد: این ماهواره در سه ماه اول سال آینده، آماده پرتاب است.  

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات همچنین در مورد ساخت منظومه‌های ماهواره‌ای، تأکید کرد: در این خصوص پروژه‌هایی تعریف شده و قرار است طراحی و ساخت منظومه ماهواره‌های مخابراتی را دستور کار قرار دهیم.

وی تاکید کرد: برنامه ما این است که تا پایان دولت سیزدهم آن را عملیاتی کنیم و این ماهواره‌ها ساخته و پرتاب شوند و وارد چرخه استفاده شوند. 

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه برخی از شرکت‌های دانش بنیان، داده‌های ماهواره‌ای را در اختیار دارند و می‌توانند آن را تحلیل کنند، اما سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها اقبالی نشان نمی‌دهند، گفت: یک بخش از این موضوع مربوط به تبلیغ و ترویج اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی است و بخش دیگر وظیفه سازمانی ماست که در تعامل با سازمان‌های مختلف می‌توانیم این داده‌های فضایی را که در اختیار ماست، در اختیار دیگر دستگاه‌ها قرار دهیم تا گره گشایی شود.

زارع پور افزود: به عنوان مثال در حوزه کشاورزی می‌توان از داده‌های ماهواره‌ای برای پایش استفاده کرد، ضمن آنکه در حوزه مقابله با زمین‌خواری نیز که وزارت ارتباطات و ۲۲ سازمان درگیر آن هستند، کاربرد داده‌های فضایی ضروری است.

وی افزود: در برنامه هفتم توسعه نیز یک بندی را آورده‌ایم که همه دستگاه‌ها در انجام مأموریت‌های خود استفاده از داده‌های فضایی را در دستور کار خود قرار دهند. 

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در پاسخ به یکی از مجریان طرح در خصوص چالش‌های بهره‌برداری از سامانه پایش‌های حوزه کشاورزی با داده‌های فضایی گفت: ما هیچ اختلالی برای ارتباط با خارج از کشور نداریم و همچنین برای دسترسی به تصاویر ماهواره «خیام»، متقاضیان می‌توانند به سازمان فضایی مراجعه کنند.

منبع: ایسنا

ارسال دیدگاه