پایگاه خبری وب زوم
جمعه 14 اردیبهشت 1403
کد خبر: 15277
پ

سامانه مولدسازی دارایی‌های دولت را بیشتر بشناسید

سامانه مولدسازی دارایی‌های دولت با اهداف و امکاناتی رونمایی شده است که در ادامه با آن آشنا می‌شویم.

سامانه مولدسازی دارایی‌های دولت به‌تازگی رونمایی شده و حواشی بسیاری با خود به‌همراه داشته است. برخی کارشناسان باور دارند این اقدام به رشد اقتصادی و افزایش بهره‌وری کمک می‌کند، در مقابل سایرین نیز معتقدند مولدسازی در وضعیت فعلی اقتصادی کشور راه به جایی نمی‌برد و شاید برای دولت‌های آینده دردسر شود.

دولت به‌تازگی در راستای مولدسازی دارایی‌های خود گام برداشته است. مصوبه مولدسازی دارایی‌های دولت در جلسه شصت‌وهفتم شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا به تصویب رسید و 21 آبان‌ماه سال 1401 نیز رهبر آن را تأیید کرد. طی این طرح قرار است اموال مازاد و راکد دولت شناسایی و به فروش گذاشته یا واگذار شود.

در همین راستا، هیئت عالی مولدسازی دارایی‌های دولت شامل معاون اول رئیس‌جمهور، وزیر امور اقتصادی و دارایی، وزیر کشور، وزیر راه و شهرسازی، رئیس سازمان بودجه و برنامه کشور، یک نفر نماینده از طرف رئیس مجلس شورای اسلامی و یک نفر نماینده از طرف رئیس قوه قضاییه تشکیل خواهد شد و در این راستا گام برمی‌دارد.

ازهمین‌رو و با توجه به علاقه دولت سیزدهم در رونمایی از سامانه‌های مختلف، سامانه‌ای تحت عنوان مولدسازی دارایی‌های دولت توسط دبیرخانه هیئت عالی مولدسازی دارایی‌های دولت راه‌اندازی شده است؛ سامانه‌ای که هدف آن شفاف‌سازی فعالیت‌ها و فرایندهای مولدسازی دارایی‌های دولت عنوان شده است.

آن‌طور که در وب‌سایت این سامانه آمده، قرار است آخرین اخبار و رویدادها، مستندات و مصوبات، جلسات، فرایندها و داده‌هایی که گردآوری و ثبت می‌شود، به اطلاع عموم مردم رسانده شود.

اهداف مولدسازی دارایی‌های دولت

«احسان خاندوزی»، وزیر امور اقتصادی و دارایی، در مراسم رونمایی از سامانه مولدسازی دارایی‌های دولت گفت این حرکت دولت یکی از راهبردهای اصلی در دو سال آینده است که پیشروی پروژه‌های عمرانی را نشان خواهد داد.

وزیر اقتصاد

او همچنین در پاسخ به سؤالی در مورد احتمال افزایش قیمت‌ها پس از عرضه املاک دولت، اظهار داشت عرضه اموال دولت امکان افزایش عرضه را فراهم خواهد کرد و این پیش‌بینی وجود دارد تا شاهد تعدیل قیمت در این حوزه باشیم. چنین صحبت‌هایی از سوی وزیر ارتباطات البته با واکنش‌های منفی در شبکه‌های اجتماعی روبه‌رو شده است.

آن‌ها باور دارند اگر کاهش قیمتی رخ دهد، در آن صورت هیچ‌کسی نیز برای خرید املاک مازاد دولت پا پیش نخواهد گذاشت؛ چرا که متضرر می‌شود.

کمک به رشد اقتصادی و افزایش بهره‌وری اموال مازاد دولتی، افزایش عرضه زمین، ملک، ساختمان در اقتصاد و تعدیل قیمت‌ها، کاهش دارایی منجمد دولت به نفع پویایی اقتصاد، بهره‌وری و کارایی بیشتر از دارایی‌های ثابت دولت، افزایش نقدینگی شرکت‌ها و تأمین غیرتورمی کسری بودجه، تأمین فرصت فراگیر مصون‌ماندن مردم از تورم دارایی‌های ثابت و گسترش مالکیت عموم مردم به‌ویژه اقشار کم درآمد از این دارایی‌ها، ازجمله دیگر اهداف ادعایی این مولدسازی است.

امکانات سامانه مولدسازی دارایی‌ها

ازجمله امکانات این سامانه می‌توان به امکان معرفی دارایی راکد و مازاد از طرف مردم، امکان پیشنهاد مولدسازی برای سرمایه‌گذاران و مشاهده جزئیات تمامی دارایی‌های شناسایی‌شده اشاره کرد.

در این وب‌سایت دو بخش «گزارش مردمی» و «پیشنهاد سرمایه‌گذاری» وجود دارد که برای استفاده از این امکان بایستی از طریق پنجره واحد خدمات دولت یا دولت هوشمند (دولت من) وارد سایت شد.

برای ورود به دولت من بایستی شماره تلفن خود و کد امنیتی را ثبت و پس از درج کد پیامک‌شده، وارد سایت شوید.

پنجره ملی خدمات دولت هوشمند

حال می‌توانید گزارش مردمی در ارتباط با مولدسازی را ارائه کنید یا پیشنهاد سرمایه‌گذاری بدهید.

ارائه گزارش مردمی درباره مولدسازی دولت

پس از ورود به سامانه مولدسازی دارایی‌ها، می‌توانید به‌صورت محرمانه یا غیرمحرمانه، گزارش خود را پیرامون این موضوع ثبت کنید.

گزینه‌ای با عنوان «مایلم از مزایای ارسال گزارش مردمی در ارتباط با مولدسازی بهره‌مند شوم» وجود دارد که درصورت عدم انتخاب این گزینه، گزارش شما به‌صورت محرمانه ارسال می‌شوند. البته هنوز هیچ‌گونه اطلاع‌رسانی درباره مزایای ارسال گزارش مردمی صورت نگرفته است.

سامانه مولدسازی دارایی های دولت

دو موضوع «اعلام موقعیت ملک و دارایی دولت» و «اعلام موقعیت و مشخصات ملک راکد» را می‌توان از طریق این سامانه گزارش داد.

پس از انتخاب موضوع و توضیحات گزارش، بایستی استان، شهر و آدرس پستی مشخصات ملک/دارایی مذکور را درج کنید. همچنین می‌توان تصاویر و فایل‌های مربوط به این گزارش را ارسال و درنهایت درخواست را ثبت کرد.

گزارش مردمی در سامانه مولدسازی

روش ثبت پیشنهاد سرمایه‌گذاری در سامانه مولدسازی

در صورتی که قصد «خرید در مشارکت یا املاک» یا «پیشنهاد، خرید یا مشارکت در پروژه‌های عمرانی نیمه‌تمام» را دارید، بایستی پس از ورود به سامانه مولدسازی دارایی‌های دولت، گزینه «پیشنهاد سرمایه‌گذاری» را انتخاب کنید.

سپس موضوع را انتخاب و نام پروژه موردنظر را درج کنید. لازم به ذکر است که نام ملک / پروژه در اکسل اموال و پروژه‌های هر دستگاه در منوی دارایی‌های مازاد مصوب موجود است.

پیشنهاد سرمایه‌گذاری در طرح مولدسازی

در ادامه بایستی مشخصات ملک/ دارایی، ازجمله استان، شهر، دستگاه اجرایی و آدرس پستی آن را درج کرده و درصورت نیاز، تصاویر و فایل‌های لازم را ارسال کنید. درنهایت نیز با درج کد امنیتی، روی گزینه «ثبت درخواست» بزنید.

سامانه مولدسازی دارایی‌های دولتی

منبع: دیجیاتو

ارسال دیدگاه