پایگاه خبری وب زوم
پنجشنبه 13 اردیبهشت 1403
کد خبر: 16702
پ

بزرگ‌ترین ناشر روزنامه آمریکا از گوگل به‌دلیل انحصار در تبلیغات شکایت کرد

مالک نشریه USA Today ادعا کرده است که گوگل با دستکاری فرایند فروش تبلیغات می‌تواند شرکت‌های رقیب را از رقابت حذف کند.

گانیت (Gannett)، شرکت مالک نشریه یواس‌ای تودی (USA Today)، از گوگل و شرکت مادر آن، یعنی آلفابت، به‌دلیل تاکتیک‌های ضدرقابتی درزمینه تبلیغات دیجیتال شکایت کرد.

Gannett که مالک برخی از بزرگ‌ترین و باسابقه‌ترین روزنامه‌های ایالات‌متحده است، در پرونده خود ادعا کرده که گوگل سیستمی را که برای فروش تبلیغات در وب‌سایت‌های نشر استفاده می‌شود، به‌طور غیرقانونی دستکاری کرده است. استراتژی این شرکت درزمینه تبلیغات، بر آگهی‌های بلادرنگ متکی است که در عرض چند میلی‌ثانیه، یکی از صفحات روزنامه‌ها در آن بارگذاری می‌شود.

این آگهی‌های بلادرنگ از طریق یک سرور تبلیغات ناشر و یک شرکت تبلیغاتی انجام می‌شود که طبق این دادخواست، گو‌گل مالک 90 درصد بازار سرور تبلیغات ناشر و 60 درصد بازار مبادلات تبلیغاتی است. بااین‌وجود، گانیت ادعا کرده که گوگل می‌تواند فرایند فروش تبلیغات بلادرنگ را دستکاری کند.

در این دادخواست آمده است: «مکانیزم رفتار گوگل در طول زمان تکامل پیدا کرده، اما نتیجه آن یکسان باقی مانده است. گوگل با دستکاری فرایند مزایده بلادرنگ، شرکت‌های رقیب را کنار می‌گذارد، برای موجودی ناشر هزینه کمتری پرداخت می‌کند و درنهایت کیفیت و کمیت اخبار آنلاین را کاهش می‌دهد.»

در ادامه این شکایت گفته شده که گوگل با خرید DoubleClick در سال 2007 به مبلغ 3.1 میلیارد دلار و همچنین پلتفرم تبلیغاتی AdMeld در سال 2011 به مبلغ 400 میلیون دلار، زیرساخت‌های تبلیغاتی خود را برای ناشران تقویت کرده است تا به مهره ارزشمند بازار تبلیغات امروزی تبدیل شود.

واکنش گوگل به شکایت این شرکت

درمقابل، «دن تیلور»، معاون گو‌گل ادز، در ایمیلی به Gizmodo گفته است: «این ادعاها به‌سادگی اشتباه هستند. هنگام استفاده از فناوری تبلیغاتی برای کسب درآمد، ناشران گزینه‌های زیادی را در اختیار دارند. درواقع Gannett از ده‌ها سرویس تبلیغاتی رقابتی مانند Google Ad Manager استفاده می‌کند؛ هنگامی که ناشران استفاده از ابزارهای گوگل را انتخاب می‌کنند، بخش عظیمی از درآمد تبلیغات را حفظ خواهند کرد. به دادگاه نشان خواهیم داد که محصولات تبلیغاتی ما چگونه به ناشران کمک می‌کند تا روی محتوای آنلاین خود سرمایه‌گذاری کنند.»

منبع: دیجیاتو

کلید واژه : گوگل
ارسال دیدگاه