پایگاه خبری وب زوم
جمعه 28 اردیبهشت 1403
کد خبر: 16778
پ

گوگل دسترسی به اخبار در کانادا را مسدود می‌کند

گوگل، همچون شرکت متا، اعلام کرده که دسترسی کاربران اینترنتی جستجوگر گوگل در کانادا را به اخبار داخلی این کشور متوقف خواهد کرد.

گوگل تصمیم توقف دسترسی کاربران اینترنتی جستجوگر گوگل در کانادا را در پی مصوبه جدید پارلمان کانادا اتخاذ کرده که طی آن از ابرشرکت‌هایی چون گوگل و متا که مالک فیسبوک و اینستاگرام است خواسته بابت انتشار اخبار به رسانه‌های کانادایی تولیدکننده این اخبار حق پخش پرداخت کنند.

به گزارش بی بی سی این قانون جدید را که «قانون اخبار آنلاین» نامیده شده، پارلمان کانادا اخیرا مصوب کرد و طی آن از شرکت‌هایی چون گوگل و متا خواست که برای رسیدن به توافق بر سر حق پخش با رسانه‌های کانادایی وارد مذاکره شوند.

تصمیم گوگل پیرو اقدامی مشابه است که طی آن هفته گذشته شرکت متا اعلام کرد دسترسی به اخبار داخلی کانادا را برای کاربران خود در این کشور محدود خواهد کرد.

این مصوبه قرار است از شش ماه آینده در کانادا به اجرا گذاشته شود.

پیش از کانادا، در استرالیا هم دو سال پیش تصویب قانونی مشابه به قطع موقت انتشار اخبار برای کاربران این شبکه اجتماعی ختم شد. همین موضوع قانون‌گذاران استرالیایی را ناچار به اصلاح آن مصوبه کرد.

قطع شدن دسترسی به اخبار روی فیسبوک در نهایت با افزودن چند تبصره و متمم به قانون اولیه موجب بازگشت دسترسی استرالیایی‌ها به دریافت خبر از طریق فیسبوک شد و از آن زمان تاکنون گزارش شده که حدود ۳۰ تفاهم‌نامه و قرارداد میان شرکت متا (مالک فیسبوک و اینستاگرام و واتس‌اپ) و رسانه‌های استرالیایی به امضاء رسیده است.

گوگل پیش‌‌تر این مصوبه کانادا را «غیرقابل رایزنی» خوانده بود و گفته بود این قانون با مشخصات فعلی آن فرصتی برای مذاکره باقی نمی‌گذارد. این شرکت به دولت کانادا اصلاحیه‌هایی را پیشنهاد کرده است.

آن طور که گزارش شده هم گوگل و هم متا در حال مذاکره با دولت کانادا هستند.

در برابر، دولت کانادا با دفاع از مصوبه پارلمان گفته این قانون «به منصفانه‌تر شدن بازار اخبار کانادا در فضای مجازی کمک خواهد کرد». آن طور که دولت کانادا مد نظر دارد، شرکت‌هایی چون گوگل و متا با پرداخت حق پخش به رسانه‌ها، به آنها کمک خواهند کرد از مشکلات اقتصادی رهایی یابند.

آمارها نشان می‌دهد بخش بزرگی از کاربران این روزها از طریق گوگل یا فیسبوک سراغ اخبار می‌روند.

روزنامه گلوب اند میل کانادا می‌گوید ۳۰ درصد از مخاطبان آن از طریق گوگل به آن دسترسی پیدا می‌کنند. این آمار برای روزنامه لدیور که در بخش شرقی و فرانسه زبان کانادا مخاطبان فراوان دارد ۴۰ درصد گزارش شد و این رسانه می‌گوید ۳۰ درصد دیگر خوانندگان را هم از طریق فیسبوک دریافت می‌کند.

این آمارها حکایت از آن دارند که چنانچه گوگل و متا دسترسی کاربران کانادایی را به اخبار داخلی این کشور مسدود کنند،‌ آن وقت رسانه‌های کانادایی که با مشکلات درآمدی متعدد دست و پنجه نرم می‌کنند، بخش بزرگی از مخاطبان خود در شبکه‌های اجتماعی را از دست خواهند داد و ممکن است بحران درآمدزایی برای آنها باز هم عمیق‌تر شود.

کلید واژه :
ارسال دیدگاه