پایگاه خبری وب زوم
شنبه 15 اردیبهشت 1403
کد خبر: 17128
پ

گوگل اطلاعات نقشه را به تولیدکنندگان محصولات خورشیدی می‌فروشد

گوگل جدیدی از اطلاعات نقشه‌برداری خود را از طریق حق امتیاز و اعطای مجوز به شرکت‌های سازنده تجهیزات انرژی تجدید پذیر به فروش می‌رساند. این شرکت امیدوار است که در اولین سال اجرا تا حدود ۱۰۰ میلیون دلار از این طرح درآمد داشته باشد.

گوگل جدیدی از اطلاعات نقشه‌برداری خود را از طریق حق امتیاز و اعطای مجوز به شرکت‌های سازنده تجهیزات انرژی تجدید پذیر به فروش می‌رساند. این شرکت امیدوار است که در اولین سال اجرا تا حدود ۱۰۰ میلیون دلار از این طرح درآمد داشته باشد.

به گزارش پیوست به نقل از CNBC، غول تکنولوژی آمریکا قرار است API (رابط برنامه‌نویسی اپلیکیشن) جدیدی با اطلاعات مربوط به انرژی و خورشید و کیفیت هوا را عرضه کند.

یکی از این پیشنهادات، API خورشیدی است که شرکت‌هایی مثل تسلا در عرضه محصولات انرژی خورشیدی خود به داده‌های آن نیاز دارند. گوگل همچنین بازار جدیدی را در حوزه ملک و هتل داری برای خود پیش‌بینی می‌کند.

بخشی از داده‌های API خورشیدی از پروژه آزمایشی Project Sunroof گرفته می‌شود که در سال ۲۰۱۵ برای محاسبه ذخایر خورشیدی آغاز به کار کرد. این طرح به کاربران اجازه می‌دهد تا با وارد کردن آدرس خود، موضوعاتی مثل میزان صرفه‌جویی در هزینه برق و ابعاد تجهیزات مورد نیاز خود را مشخص کنند. این ابزار همچنین یک مدل سه بعدی از سقف ساختمان‌ها و درخت‌های نزدیک را براساس داده‌های نقشه گوگل ارائه می‌کند.

گوگل قصد دارد اطلاعات مجزای ساختمانی و داده‌های انباشته ساختمانی در یک شهر یا کشور خاص را از طریق API جدید خود به فروش بگذارد. براساس مستندات گوگل، این شرکت داده‌های بیش از ۳۵۰ میلیون ساختمان را در اختیار دارد که نسبت به داده‌های ۶۰ میلیونی پروژه سانروف در سال ۲۰۱۷ رشد چشمگیری را نشان می‌دهد.

گوگل در مستندات داخلی خود برآورد کرده که این طرح در اولین سال اجرا بین ۹۰ تا ۱۰۰ میلیون درآمد خواهد داشت. این شرکت در آینده نیز می‌تواند محصولات ابری گوگل را به آن متصل کند.

این شرکت به عنوان بخشی از عرضه همین محصول از API دیگری به نام Air Quality نیز رونمایی می‌کند که کاربران از طریق آن می‌توانند داده‌های کیفیت هوا از جمله پیشنهادات مربوط به آلاینده‌ها و سلامت را برای مکان مد نظر خود بررسی کنند. این رابط همچنین نقشه حرارتی دیجیتال و اطلاعات کیفی هوا در هر ساعت را نیز در کنار اطلاعات کیفیت هوا تا سرحد ۳۰ روز شامل می‌شود.

گوگل در ماه‌های اخیر با فشار بیشتری برای کسب درآمد از خدمات مختلف روبرو است. شرایط سخت اقتصادی باعث شده تا این شرکت به دنبال کسب درآمد از محصولاتی مثل نقشه باشد. با اینکه گوگل در حال حاضر بر افزایش بازدهی مالی تمرکز کرده است، اما سرمایه‌گذاری در حوزه‌هایی مثل هوش مصنوعی مولد و پایداری را ادامه می‌دهد.

این شرکت در حال حاضر جواز API نقشه خود را در اختیار شرکت‌هایی مثل اوبر قرار داده است و برای مثال قرارداد اوبر حدود ۵۸ میلیون دلار ارزش دارد. درآمد API نقشه مربوط به بخش ابری است و این بخش در اولین سه ماهه امسال برای اولین بار به سوددهی رسید اما مسیر سختی را برای رقابت با شرکت‌هایی مثل آمازون و مایکروسافت پیش رو دارد.

با اینکه گوگل میزان درآمد بخش نقشه خود را به صورت به‌خصوص ارائه نمی‌کند اما به گفته تحلیل بانک مورگان استنلی در سال ۲۰۲۱، گوگل خیلی کم از پتانسیل درآمدی این بخش بهره‌برداری کرده است. مورگان استنلی در آن زمان پیش‌بینی کرده بود که بخش نقشه گوگل تا امسال ۱۱.۱ میلیارد دلار درآمد خواهد داشت و محصولات مسافرتی و تبلیغاتی به افزایش بازدهی تبلیغات منتهی می‌شوند.

ارسال دیدگاه