پایگاه خبری وب زوم
شنبه 29 اردیبهشت 1403
کد خبر: 17349
پ

خطر انفجار موبایل به خاطر شارژ بیش از حد چقدر جدی است؟

مساله اصلی مبتلابه باتری‌های لیتیومی-یونی «فرسایش شیمیایی» آنهاست که باعث کاهش ظرفیت شارژ، طول عمر و عملکرد باتری می‌شود.

از منظر نظری، باتری‌های لیتیومی-یونی گوشی موبایل را می‌شود آنقدر شارژ کرد تا داغ کنند، آتش بگیرند، یا منفجر شوند. با این وجود، عموم گوشی‌های مدرن دارای یک سیستم محافظ داخلی هستند که به طور خودکار از شارژ بیش از 100 درصد باتری جلوگیری می‌کند.

به گزارش سیتنا، مساله اصلی مبتلابه باتری‌های لیتیومی-یونی «فرسایش شیمیایی» آنهاست، که باعث کاهش ظرفیت شارژ، طول عمر و عملکرد باتری می‌شود. فرسایش شیمیایی تخریب تدریجی باتری تحت تاثیر متغیرهایی مانند نوسانات دما، الگوهای شارژ و تخلیه، و شیوه کلی استفاده از گوشی است.

بر اساس گفته کمپانی «اپل»، یک باتری «آیفون» معمولی برای حفظ حداکثر 80 درصد از ظرفیت اصلی خود طی 500 چرخه شارژ کامل هنگام کار تحت شرایط عادی طراحی شده است.

تحقیقات نشان داده است که یک باتری تلفن هوشمند به طور متوسط می‌تواند پیش از کاهش به زیر 80 درصد ظرفیت، 850 چرخه شارژ کامل/تخلیه کامل را پشت سر بگذارد. این بدین معناست که پس از حدود دو تا سه سال استفاده، تنها حدود 80 درصد از ظرفیت اولیه باتری باقی می‌ماند. از این جا به بعد روند تخلیه شارژ باتری سریع‌تر می‌شود.

بیشتر تلفن‌های هوشمند نسل جدید بین 30 دقیقه تا دو ساعت زمان لازم دارند تا به طور کامل شارژ شوند. کارشناسان توصیه می‌کنند برای حفظ حداکثر طول عمر باتری، باید از چرخه‌های شارژ کامل (از 0 ٪ تا 100 ٪) خودداری کرد. گفته می‌شود که بهتر است گوشی را تا 80 درصد شارژ کنید و اجازه ندهید شارژ آن زیر 20 درصد بیفتد.

«سامسونگ» می‌گوید شارژ باتری گوشی اندروید تا بیش از 100 درصد ممکن است بر طول عمر کلی باتری تأثیر منفی بگذارد. اپل نیز هشدار مشابهی داده است، و می‌گوید نگه داشتن آیفون در وضعیت شارژ کامل برای مدتی طولانی می‌تواند سلامت باتری را به خطر بیندازد.

کلید واژه : باتری موبایل شارژر
ارسال دیدگاه