پایگاه خبری وب زوم
شنبه 8 اردیبهشت 1403
کد خبر: 17447
پ

انتشار فهرست ابربدهکاران بانکی؛ نام ۸ شرکت ICT در میان لیست

هشت شرکت صنعت ارتباطات و فناوری اطلاعات در فهرست ابربدهکاران بانکی قرار دارند. این فهرست مربوط به نیمه اول سال جاری است که در سایت بانک مرکزی منتشر شده است.

هشت شرکت صنعت ارتباطات و فناوری اطلاعات در فهرست ابربدهکاران بانکی قرار دارند. این فهرست مربوط به نیمه اول سال جاری است که در سایت بانک مرکزی منتشر شده است.

به گزارش پیوست، بانک مرکزی براساس جزء ۱-۱ بند «ط» تبصره ۱۶ قانون بودجه سال جاری، اطلاعات تسهیلات و تعهدات کلان غیرجاری شبکه بانکی را در پایان هر فصل منتشر می‌کند. براساس اطلاعاتی که وضعیت بدهکاران بانکی در پایان تابستان سال جاری را نشان می‌دهد، هشت شرکت مرتبط با صنعت ICT در این فهرست دیده می‌شوند که شناخته‌شده‌ترین آنها شرکت توسعه اعتماد مبین، مالک سهام کنترلی شرکت مخابرات ایران است. این شرکت به ۳ بانک پارسیان، پاسارگاد و سینا در مجموع بیش از ۱۲۰۰ میلیارد تومان بدهکار است.

در بند «ط» تبصره ۱۶ قانون بودجه، بانک مرکزی موظف شده است حداکثر سه هفته پس از اتمام هر فصل، اطلاعات مربوط به تسهیلات و تعهدات کلان و تسهیلات و تعهدات اشخاص مرتبط با تعریف شورای پول و اعتبار (مرتبط یا ذی‌نفع واحد) را به تفکیک هر یک از اشخاص، شامل میزان پرداختی و مانده به تفکیک ارزی یا ریالی، نرخ سود، مدت بازپرداخت، دوره تنفس، وضعیت بازپرداخت (جاری، سررسید گذشته، معوق یا مشکوک الوصول )، نوع و میزان وثیقه دریافت شده را منتشر کرد. این قانون شامل تسهیلات و تعهدات بالای پانصد میلیارد ریال (۵۰ میلیارد تومان) می‌شود.

براین اساس، شرکت‌های داده‌گستر عصر نوین (های‌وب)، فن‌آوران اطلاعات طلوع، صنایع مخابراتی راه دور ایران (ITI)، کارخانجات مخابراتی ایران (ITMC)، توسعه راهکارهای هوشمند امین، تعاونی مسکن کارکنان شرکت مخابرات ایران، ریزموج سیستم و توسعه اعتماد مبین شرکت‌هایی هستند که نام آنها در فهرست بدهکاران بانکی ثبت شده است.

اطلاعات مربوط به بانک‌هایی مانند ملی، صادرات، آینده و ملت منتشر نشده است.

توسعه اعتماد مبین و شرکا

 

براساس اطلاعاتی که بانک مرکزی منتشر کرده است توسعه اعتماد مبین، چهار وام از بانک‌های پاسارگاد (دو وام)، پارسیان و سینا دریافت کرده است که تنها وام‌های بانک پاسارگاد مربوط به خود این شرکت هستند و وام بانک پارسیان برای گروه توسعه اقتصادی تدبیر وابسته به ستاد اجرایی فرمان امام و وام بانک سینا برای شرکت مخابرات ایران دریافت شده است. تمامی این وام‌ها، ریالی هستند و مدت بازپرداخت آنها از ۳ تا ۶۱ ماه متغیر است.

دیگر بدهکار بانکی مرتبط با مخابرات، تعاونی مسکن کارکنان شرکت مخابرات ایران است که وام‌هایی را از بانک کشاورزی دریافت کرده است. تمامی این وام‌ها دلاری بوده و نرخ تسعیر دلار در آنها ۲۵ هزار تومان است. همچنین ۷ درصد کارمز به این وام‌ها تعلق می‌گیرد.

همچنین شرکت توسعه راهکارهای هوشمند امین، چهارم وام از بانک کارآفرین دریافت کرده که بازپرداخت آنها به تعویق افتاده است.

توسعه راهکارهای هوشمند امین در سال ۹۵ تاسیس شده و در آبان ۹۶ از خط تولید تبلت و گوشی تلفن همراه کودک و نوجوان نارتب، در شهر خرمشهر رونمایی کرد. این شرکت همچنین ۱۷ درصد سهام «صندوق نوآوری اجتماعی» را در اختیار دارد.

CD و اینترنت

دیگر شرکتی که در میان بدهکاران دیده می‌شود، ریز موج سیستم است که وام‌هایی را از بانک کشاورزی دریافت کرده است. غیر از یک مورد، بقیه وام‌ها به صورت یورو بوده و نرخ تسعیر آنها ۲۶۵۰۰ تومان است.

شرکت ریز موج سیستم بنیانگذار کارخانه می دیسک (MEdisk) است که سی‌دی و دی‌وی‌دی خام و پر شده تولید می‌کند.

شرکت داده‌گستر عصر نوین (های‌وب) نیز بیش از ۴۶ میلیارد تومان وام از بانک اقتصاد نوین دریافت کرده؛ اما هنوز بازپرداختی انجام نداده است. های‌وب از جمله شرکت‌های فعال در زمینه اینترنت ثابت است که به تازگی با دریافت پروانه UNSP به یکی از اپراتورهای فیبر نوری تبدیل شده است.

کارخانه‌ها و شبکه

 

شرکت فناوران طلوع شبکه نیز یکی از بدهکاران بانک پارسیان است. فناوران طلوع در سال ۹۰ تاسیس شده و در زمینه شبکه، مراکز داده، سیستم‌های نظارتی تصویری و حفاظت فیزیکی و امنیت اطلاعات و داده فعالیت می‌کند.

 

همچنین نام دو کارخانه قدیمی حوزه مخابرات نیز در میان بدهکاران بانکی دیده می‌شود. صنایع مخابراتی راه دور ایران (ITI)، کارخانجات مخابراتی ایران (ITMC) دو کارخانه قدیمی هستند که متاسفانه در سال‌های اخیر وضعیت مالی مناسبی نداشته و حتی ITI سال‌ها است که به حالت تعطیل درآمده است.

 

کارخانه صنایع مخابرات راه دور ایران از ۵۳ کار خود را در زمینه تولید تجهیزات و زیرساخت‌های مخابراتی در شیراز آغاز کرد؛ اما پس از آنکه از سال ۸۲ در فرآیند خصوصی‌سازی قرار گرفت، به سراشیبی افتاد و از ۱۴ سال پیش تعطیل شده است. این کارخانه به دلیل بدهی به بانک ملی، در تملک این بانک قرار دارد؛ اما شنیده می‌شود به تازگی یک اپراتور خصوصی با همکاری یک نهاد عمومی و کارخانجات مخابراتی ایران (ITMC) مالکیت این کارخانه را خریداری کرده و قرار است به زودی به چرخه تولید بازگردد.

 

آخرین بدهکار بانکی این صنعت نیز شرکت کارخانجات مخابراتی ایران است که به بانک تجارت بدهی دارد؛ اما به نظر می‌رسد بدهی این کارخانه را باید از دیگر شرکت‌ها جدا کرد. براساس اطلاعات منتشر شده، وامی که ITMC دریافت کرده، اولا ۶۲ ماه دوره تنفس دارد و ثانیا مهلت پرداخت آن ۱۲۲ ماه است.

 

کارخانجات مخابراتی ایران (ITMC) از سال ۴۵ فعالیت خود را در زمینه تولید تجهیزات مخابراتی و مراکز تلفن ثابت و سیار آغاز کرد. سهامداران عمده این کارخانه، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و بانک صنعت و معدن هستند. بخشی از سهام این شرکت نیز در بازار سرمایه عرضه شده است. در اطلاعات و صورت‌های مالی میان‌دوره‌ای دوره‌ای منتهی به ۳۱ شهریور امسال این شرکت، افزایش ۱۹۴ درصدی درآمدهای عملیاتی ۶ ماهه در مقایسه با دوره مشابه و کاهش ۷۳ درصدی زیان خالص ۶ ماهه و تحقق زیان ۹ ریالی به ازا هر سهم دیده می‌شود.

کلید واژه :
ارسال دیدگاه