پایگاه خبری وب زوم
جمعه 14 اردیبهشت 1403
کد خبر: 17632
پ

استارت‌آپ هوش مصنوعی ایلان ماسک به دنبال جذب یک میلیارد دلار سرمایه جدید

x.AI، استارت‌آپ هوش مصنوعی ایلان ماسک، مستنداتی را در اختیار کمیسیون بور و اوراق بهادار آمریکا قرار داده که نشان دهنده قصد شرکت برای جذب یک میلیارد دلار سرمایه جدید است.

x.AI، استارت‌آپ هوش مصنوعی ایلان ماسک، مستنداتی را در اختیار کمیسیون بور و اوراق بهادار آمریکا قرار داده که نشان دهنده قصد شرکت برای جذب یک میلیارد دلار سرمایه جدید است.

به گزارش پیوست به نقل از CNBC، این شرکت تا امروز بیش از ۱۳۵ میلیون دلار از چهار سرمایه‌گذار جذب کرده و اولین فروش سهام به ۲۹ نوامبر برمی‌گردد. مستندات ارائه شده به SEC نشان می‌دهد که طبق توافقی لازم‌الاجرا قرار است باقی‌مانده مبلغ نیز به صورت سهام فروخته شود.

استارت‌آپ هوش مصنوعی ماسک که خبر تاسیس آن در ماه جولای منتشر شد، طبق داد‌ه‌هایی که در وبسایت خود ارائه کرده است، در تلاش برای «درک ماهیت واقعی جهان» است. این شرکت در ماه نوامبر از چت‌بات گروک (Grok) رونمایی کرد که قرار است با اکس (توییتر سابق)، پلتفرم شبکه اجتماعی تحت مالکیت ماسک، ادغام شده و در اختیار کاربران پریمیوم پلاس این پلتفرم قرار گیرد.

این چت‌بات همانند نمونه‌های دیگر بازار مستقیما با ChatGPT، هوش مصنوعی محبوب اوپن‌ای‌آی، رقابت می‌کند و از جمله قطب‌های دیگر چت‌بات‌ها نیز می‌توان به گوگل بارد از شرکت گوگل و Claude از استارت‌آپ آنتروپیک اشاره کرد.

گفتنی است که ایلان ماسک در سال ۲۰۱۵ به عنوان یکی از اعضای بنیان‌گذار اوپن‌ای‌آی به عرصه هوش مصنوعی ورود کرد اما به دلیل اختلاف نظرهایی در سال ۲۰۱۸ از این شرکت جدا شد. استارت‌آپ آنتروپیک که حالا از حمایت چند میلیارد دلاری گوگل و آمازون برخوردار است نیز زاده چند پژوهشگر دیگری است که به دلایلی از اوپن‌ای‌آی جدا شدند.

ماسک اوایل سال جاری هزاران کارت گرافیک پیشرفته شرکت انویدیا را که یکی از ابزارهای ضروری آموزش هوش مصنوعی است خریداری کرد و همچنین اخباری از خرید سرور‌های شرکت اوراکل برای آموزش این ابزار منتشر شده است.

علاوه بر قدرت سخت‌افزاری لازم برای آموزش هوش مصنوعی که عمدتا با پردازنده‌های انویدیا تامین می‌شود، مدل‌های زبانی یا قلب تپنده چت‌بات‌ها به حجم بالایی اطلاعات عمومی نیاز دارند تا بتوانند نحوه صحبت و ارتباط انسان را شبیه‌سازی کرده و داده‌هایی برای ارائه به مخاطب خود در اختیار داشته باشند.

ماسک به تازگی در مصاحبه‌ای با روزنامه‌نگار نیویورک تایمز گفت ادعای اینکه شرکت‌های هوش مصنوعی از محتوای دارای حق کپی‌رایت برای آموزش ابزارهای خود استفاده نمی‌کنند یک دروغ است. او در گذشته چندین مرتبه به استفاده پنهانی از داده‌های اکس برای آموزش هوش مصنوعی اشاره کرده است و به نظر داده‌های این پلتفرم گنجینه گران‌بهایی برای x.AI به حساب می‌آیند.

ارسال دیدگاه