پایگاه خبری وب زوم
شنبه 15 اردیبهشت 1403
کد خبر: 17651
پ

آشنایی با پردازنده‌های نسل چهاردهم اینتل

پردازنده‌های نسل چهاردهم اینتل، با نام Meteor Lake، از طراحی پیشرفته‌ای برخوردار هستند. این پردازنده‌ها با طرح هیبریدی سه‌گانه، ترکیبی از P-Cores، E-Cores و LP E-Cores را ارائه می‌دهند. P-Cores، هسته‌های پرقدرت برای پردازش‌های سنگین هستند.

پردازنده‌های نسل چهاردهم اینتل، با نام Meteor Lake، از طراحی پیشرفته‌ای برخوردار هستند. این پردازنده‌ها با طرح هیبریدی سه‌گانه، ترکیبی از P-Cores، E-Cores و LP E-Cores را ارائه می‌دهند. P-Cores، هسته‌های پرقدرت برای پردازش‌های سنگین هستند. E-Cores، هسته‌های کارآمد برای پردازش‌های سبک و روزمره هستند. LP E-Cores، هسته‌های کم‌مصرف برای بهبود عملکرد در حین استفاده با باتری هستند. این طرح هیبریدی به Meteor Lake امکان می‌دهد تا در شرایط مختلف، بهترین عملکرد را ارائه دهد.

به گزارش پیوست، شرکت اینتل یکی از بزرگترین تولیدکنندگان پردازنده‌ در جهان است. این شرکت آمریکایی در سال ۱۹۶۸ تأسیس شد و محصولات متنوعی از جمله پردازنده‌های رایانه‌ای و سرورها را به بازارجهانی می‌کند. پردازنده‌های اینتل در کامپیوترهای شخصی، لپتاپ‌ها، سرورها، تلفن‌های هوشمند استفاده می‌شوند. عملکرد پردازنده‌ها به عوامل متعددی از جمله معماری، تراشه، تعداد هسته‌ها، سرعت ساعت و بهبودهای نرم‌افزاری بستگی دارد. لازم به ذکر است که  شرکتAMD  رقیب اصلی اینتل در بازار پردازنده‌ها است که  در سال‌های اخیر محصولات قدرتمندی را به بازار عرضه کرده است که حتی در برخی موارد عملکرد بهتری نسبت به پردازنده‌های اینتل داشته است اما با معرفی پردازنده‌های نسل چهاردهم اینتل و تغییراتی که این شرکت روی محصول خود انجام داده نظر بسیاری از کاربران را به خود جلب کرده است.

در ادامه این مطلب به نقد و بررسی محصول جدید اینتل می‌پردازیم و توضیحات بیشتری در مورد تغییرات و معماری پرچمدار اینتل در اختیار شما قرار خواهیم داد پس پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

معماری پردازنده‌های نسل چهاردهم اینتل

شرکت اینتل در طراحی پردازنده نسل چهاردهم خود از یک طرح ترکیبی استفاده کرده است بنظر می‌رسد رقابت با شرکت اپل یکی از اهداف این شرکت است. اینتل سعی کرده یک تراشه کامل شبیه به پردازنده‌های سری M اپل را به کمک فناوری INTEL FOVEROS بازار عرضه کند.

پردازنده‌های نسل چهاردهم اینتل «Raptor Lake Refresh» دارای عملکرد بالایی در بازی‌ها دارد و دارای ویژگی‌هایی مانند پشتیبانی از اورکلاک با کمک هوش مصنوعی، اتصال پیشرفته Wi-Fi ۷، Thunderbolt است. طبق منابع ذکر شده، شرکت اینتل پردازنده‌های دسکتاپ نسل ۱۴ اینتل از Thunderbolt ۵ بصورت اتصال سیمی پشتیبانی نمی‌کنند.

پردازنده‌های جدید با مادربرد‌های سری۷۰۰/۶۰۰ سازگاری دارند. Core i9-14900K از یک هسته هیبریدی سه‌گانه استفاده می‌کنند و دارای معماری P-Cores، E-Cores، و LP E-Cores است.

پردازنده‌های دسکتاپی نسل چهاردهم اینتل دارای ۲۴ هسته، ۳۲ رشته و حداکثر سرعت ۶ گیگاهرتز هستند.

این ۲۴ هسته شامل هشت هسته (P) با حداکثر فرکانس توربو تا ۵ ​​گیگاهرتز و ۱۶ هسته بازده (E) با حداکثر فرکانس توربو تا ۴.۴ گیگاهرتز می‌شود. رشته‌های این پردازنده نیز شامل ۳۶ مگابایت کش L۳ و ۳۲ مگابایت کش L۲ است.

هسته‌های Crestmont تا ۱۵ درصد در هر چرخه (IPC) و Redwood Cove تا ۲۵ درصد افزایش IPC را ارائه می‌دهد. در واقع شرکت اینتل از این دو هسته برای عملکرد بالا و بهینه‌سازی پردازنده نسل ۱۴ استفاده کرده است. معماری استفاده شده در پردازنده‌های نسل چهاردهم اینتل از معمااری گرافیکی XE-HPG با کمترین مصرف انرژی نسبت به GPU مجتمع استفاده کرده است که باعث افزایش عملکرد آن می‌شود. همین مسأله باعث شده تا رقابت سنگینی بین دو شرکت اینتل AMD به وجود بیاید.

بهبود عملکرد چند هسته‌ای و تک هسته‌ای

پردازنده‌های Meteor Lake از پیشرفت‌های چشمگیری در زمینه عملکرد چند هسته‌ای و تک هسته‌ای برخوردار هستند. این پردازنده‌ها قادرند تا عملکرد چند هسته‌ای خود را نسبت به نسل قبل، تا ۴۰ درصد و عملکرد تک هسته‌ای خود را تا ۲۰ درصد بهبود بخشند. این بهبود چشمگیر عملکرد، به لطف فناوری‌های پیشرفته مانند تراشه‌های 3D Foveros و هسته‌های Willow Cove، حاصل شده است.

قابلیت‌های جدید و پیشرفته پردازنده‌های Meteor Lake

پردازنده‌های Meteor Lake علاوه بر پیشرفت‌های عملکردی، از قابلیت‌های جدید و پیشرفته دیگری نیز برخوردار هستند. این قابلیت‌ها شامل پشتیبانی از Wi-Fi 7 و بلوتوث ۵.۴ برای اتصال فوق سریع، پشتیبانی از فناوری AV1 برای رمزگشایی و پخش ویدئو با کیفیت بالا، و پشتیبانی از پردازنده‌های گرافیکی Iris Xe 3.0 برای عملکرد گرافیکی بهبود یافته می‌باشد.

تغییر سیستم نامگذاری در پردازنده‌های نسل چهاردهم اینتل

یکی از تغییراتی که شرکت اینتل در تولید پردازنده‌های جدید انجام داد تغییر در سیستم نام گذاری این تراشه‌ها بود. حروف i در نام گذاری‌ها حذف شدند و دیگر خبری از i7-i5 نیست. اینتل با هدف کوتاه کردن نام محصولاتش، جزئیات را در سیستم نامگذاری کاهش داد. برای شناسایی پردازنده‌های پر قدرت، شرکت اینتل از کلمه ultra به جای x استفاده می‌کند. بطور مثال تراشه intel Core i7 X به intel Core 7 Ultra تغییر می‌کند.

ناگفته نماند که این انقلاب در تغییر نام محصولات روی سیستم‌های EVO  با نام تجاری جدید intel Evo Edition  روانه بازار می‌شوند.

استفاده از هوش مصنوعی در پردازنده‌های نسل چهاردهم اینتل

شرکت اینتل به وسیله Movidius (پردازش بینایی) خود به پیشرفت‌های بسیاری در زمینه هوش مصنوعی دست یافته است. از این فناوری در پردازنده‌های نسل سیزدهم Raptor Lake و نسل چهاردهم Meteor Lake استفاده شده است. این ویژگی Frequency Scaling نام دارد که می‌تواند به تغییر وضعیت سیستم و کاهش مصرف انرژی کمک کند و با افزایش درعملکرد، ۱۵ درصد سریع‌تر به ورودی‌های کاربران واکنش نشان می‌دهد.

آشنایی با پردازنده‌های نسل چهاردهم اینتل

آشنایی با پردازنده‌های نسل چهاردهم اینتل

پردازنده‌های نسل چهاردهم اینتل برای لپ‌تاپ

شرکت اینتل در دو نسخه دسکتاپ و لپ‌تاپ پردازنده جدید خود را تولید کرده است. پردازنده‌های لپ‌تاپی با سری U و توان ۷ تا ۱۵ وات، سری p با توان ۲۸ وات و سری H با توان ۴۵ وات به بازار عرضه شده‌اند.

 در پردازنده‌های نسل چهاردهم اینتل و در سری U از مدلهایی۶ هسته‌ای، ۹ هسته‌ای، ۱۰ هسته‌ای و ۱۲ هسته‌ای استفاده شده است که در دسته پردازنده‌های پرقدرت و کم مصرف قرار می‌گیرند.

سری P این پردازندهها از سه پردازنده ۱۰، ۱۲ و ۱۴ هسته‌ای تشکیل شده‌اند که این مدل از ۶ هسته‌ پرقدرت و ۸ هسته‌ کم‌مصرف و ۸ هسته‌ گرافیکی استفاده می‌کند.

در سری H این پردازنده‌ها از سه مدل پردازنده استفاده شده است که ضعیف‌ترین آن‌ها ۱۲ هسته دارد و دو مدل دیگر از ۱۴ هسته تشکیل شده است. ناگفته نماند که هر سه پردازنده دارای توان ۴۵ وات و هشت هسته‌ گرافیکی هستند.

پردازنده‌های نسل چهاردهم اینتل برای دسکتاپ 

پردازنده های سری K و F دارای حداقل ۶ هسته و حداکثر از ۲۴ هسته تشکیل شده‌اند. بطور مثال تعداد هسته‌های یکی از پردازنده‌ها به ۱۶ هسته هم می رسد. در واقع شرکت اینتل در تولید محصولات جدید خود تعداد هسته هایش را افزایش داده است.  لازم به ذکر است که پردازنده های ضعیف شرکت اینتل برای دسکتاپ، دارای ۶ هسته هستند.

شرکت اینتل نسبت به نسل قبلی خود یعنی پردازنده های سیزده، عملکرد گرافیکی پردازنده های خود را افزایش داده‌اند و در برخی از سیستم‌ها دیگر نیازی به گرافیک مجزا وجود ندارد.

مشخصات فنی پردازنده‌های نسل ۱۴ اینتل

هر ۶ پردازنده از خانواده شرکت اینتل دارای حداکثر سرعت حافظه (MT/s DDR5 5600) است. در مدل K این سری جدید پردازنده‌ها دارای گرافیک Graphics 770 با فرکانس دینامیکی ۱۶۵۰ مگاهرتز هستند.
نکته قابل توجه در تغییر سوکت این پردازنده‌ها است که اینتل از سوکت LGA1700 استفاده کرده که ارتقای آن برای کاربران آسان‌تر خواهد بود.
پردازنده‌های  نسل ۱۴ لپ‌تاپ یا Meteor Lake در مقایسه با نسل قبلی خود بسیار پیشرفت داشته‌اند. اینتل برای این پردازنده‌ها از NPU استفاده کرده است. همچنین Intel از کارت گرافیک iGPU که دارای ۱۲۸ EU است و از تکنولوژی Ray Tracing پشتیبانی می‌کند استفاده کرده است.

 سخن پایانی

طبق برنامه ریزی‌هایی که این شرکت برای سال‌های آینده انجام داده قصد دارد پردازنده‌های Arrow Lake را هم برای دسکتاپ هم برای لپ تاپ به بازار عرضه کند و تغییرات سوکت مادربرد را از LGA 1700 به LGA 1851 ادامه دهد. همه این تغییرات نشان دهنده این است که پردازنده‌ها بزرگتر خواهند شد و دیگر برای مادربوردهایی که دارای چیپست سری 600 یا 700 هستند، مناسب نخواهند بود.  

کلید واژه : اینتل نسل چهاردهم
ارسال دیدگاه