پایگاه خبری وب زوم
دوشنبه 24 اردیبهشت 1403
کد خبر: 17685
پ

رقابت استارلینک با رقبا به اوج می‌رسد

در شرایطی که حدود سه میلیارد نفر در سراسر جهان از دسترسی به اینترنت محروم هستند، استارلینک با فعالیت بلندپروازانه خود قصد دارد این شکاف را تاحدودی پر کند، اما علاوه بر مشکلات سیستمی، رقبای سرسختی همچون آسترانیس را نیز پیش روی خود می‌بیند.

در عصر دیجیتال امروزی، دسترسی به اینترنت به یک ضرورت اساسی تبدیل شده که ارتباطات، آموزش و فرصت‌های اقتصادی را ممکن می‌کند. اما با وجود پیشرفت علم و تکنولوژی همچنان بیش از سه میلیارد نفر در سراسر جهان از دسترسی به آن محروم هستند.

به گزارش سیتنا، در همین راستا شرکت‌های پرقدرتی نظیر استارلینک و آسترانیس به عنوان شرکت‌های پیشرو در حوزه فناوری اینترنت ماهواره‌ای در جهت در کردن این شکاف در تلاش هستند.

استارلینک شرکت توسعه‌یافته اسپیس ایکس تحت مدیریت ایلان ماسک با طرحی بلندپروازانه اما پرهزینه و پرچالش، با استفاده از مجموعه‌ای از ماهواره‌ها در مدار پایین زمین (LEO) در این مسیر قدم گذاشته که حرکت سریع ماهواره‌های مدار پایین زمین به شبکه پیچیده‌ای نیاز دارد که استقرار و نگهداری آن‌ها را هزینه‌بر می‌کند.

در نقطه مقابل شرکت آسترانیس قرار دارد که با دیدگاهی متفاوت در مورد پوشش جهانی اینترنت به جای پرکردن آسمان با انبوهی از ماهواره‌ها، رویکردی پایدارتر و مقرون به صرفه‌تر را در پیش گرفته و از قدرت ماهواره‌های مدار زمین ثابت (GEO) بهره می‌برد که نمونه‌ای از آن، ماهواره Arcturus است. ماهواره‌های مدار زمین ثابت، نسبت به سطح زمین ثابت می‌مانند و پوشش مستمری را در مناطق وسیعی فراهم می‌کنند.

ماهواره‌های GEOsmall آسترانیس در مقایسه با همتایان سنتی خود، کوچک‌تر و مقرون به صرفه‌تر هستند که تا حدی با کاهش هزینه‌های پرتاب که توسط شرکت‌هایی مانند اسپیس‌ایکس انجام می‌شوند، همراه است و قیمت ۱۰۰ هزار دلاری آن‌ها کاملا در تضاد با قیمت‌های چند میلیون دلاری ماهواره‌های سنتی است.

رویکرد نوآورانه آسترانیس در حال حاضر با کسب نتایج امیدوارکننده‌، دسترسی به اینترنت را در مناطق دورافتاده در فیلیپین و مکزیک فراهم کرده‌اند و با ارائه اتصال قابل اعتماد به جوامع محروم، پتانسیل ایفای نقش محوری در گسترش پوشش جهانی اینترنت را نشان داده‌اند.

در دنیایی که اینترنت به راه نجاتی برای آموزش، مراقبت‌های بهداشتی و توانمندسازی اقتصادی تبدیل شده، شرکت‌هایی مانند آسترانیس در حال برداشتن گام‌های مهمی در جهت اتصال افراد سراسر جهان به اینترنت هستند و با فعالیت مثبت خود، به رقیبی بزرگ برای استارلینک ایلان ماسک تبدیل شده‌اند.

ارسال دیدگاه