پایگاه خبری وب زوم
پنجشنبه 13 اردیبهشت 1403
کد خبر: 17873
پ
رئیس کمیته اینترنت انجمن تجارت الکترونیک:

وزارت ارتباطات برای انتشار آمار پهنای باند، اجازه نهادهای بالادستی را می‌خواهد

اعضای انجمن تجارت الکترونیک تهران در نشست رونمایی از دومین گزارش کیفیت اینترنت در ایران گفتند هدفشان از انتشار چنین گزارش‌هایی پاسخگو کردن مسئولان و دقیق کردن مطالبات در خصوص کیفیت اینترنت است

اعضای انجمن تجارت الکترونیک تهران در نشست رونمایی از دومین گزارش کیفیت اینترنت در ایران گفتند هدفشان از انتشار چنین گزارش‌هایی پاسخگو کردن مسئولان و دقیق کردن مطالبات در خصوص کیفیت اینترنت است. مسئولان وزارت ارتباطات، شورای عالی فضای مجازی و معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری برای حضور در این نشست دعوت شده بودند اما تنها نماینده معاونت علمی ریاست جمهوری، بدون اینکه صبحتی بکند در نشست حاضر بود.

به گزارش پیوست، پویا پیرحسینلو، رئیس کمیسیون اینترنت انجمن تجارت الکترونیک در نشست رونمایی از گزارش دوم کیفیت اینترنت در ایران که در ساختمان اتاق بازرگانی تهران برگزار شد گفت: با انتشار این دو گزارش سعی کردیم مفهوم اینترنت بی‌کیفیت را به یک گزاره دقیق داده‌محور تبدیل کنیم. انجمن تجارت الکترونیک نگران بی‌کیفیت بودن اینترنت به عنوان ریشه اقتصاد دیجیتال است.

گزارش تازه انجمن تجارت الکترونیک در انتهای هر بخش از ارزیابی‌ها به متولیانی که باید در برابر آن بخش پاسخگو باشند نیز پرداخته است. پیرحسینلو در این رابطه گفت: در گزارش تلاش کردیم به قوانین و ساختارهای حقوقی متولیان اینترنت نور بتابانیم. مسائل مربوط به اینترنت در ایران همیشه به دیگری غایب غیر پاسخگویی واگذار می‌شود که مشخص نیست کیست. ما سعی کردیم نهادهایی را که باید در برابر مشکلات مختلف اینترنت پاسخگو باشند، معرفی کنیم. رئیس جمهور به عنوان رئیس شورای عالی امنیت ملی و کسی که رئیس شورای امنیت کشور و دبیر شورای عالی فضای مجازی را منصوب می‌کند و ۶ عضو از اعضای کمیته فیلترینگ از وزرای او هستند باید بیش از همه در برابر این شرایط پاسخگو باشد.

او به نقش وزارت ارتباطات در رابطه با اختلال‌های اینترنت نیز اشاره کرد و گفت: مسئولیت اختلال‌های اینترنت با وزارت ارتباطات است. این وزارتخانه باید گزارش‌های دقیقی در این خصوص ارائه کند، نه اینکه گزارش انجمن تجارت الکترونیک را رد کند و گزارش جایگزینی ارائه نکند.

رئیس کمیسیون اینترنت انجمن تجارت الکترونیک از عملکرد اپراتورها نیز انتقاد کرد:‌ در دولت جدید، تجهیزات فیلترینگ در شبکه‌ داخلی نیز قرار داده می‌شود، در نتیجه باید دو برابر برای این تجهیزات هزینه شود. اپراتورها می‌توانند متحدانه برای افزایش قیمت به رئیس جمهور نامه بنویسند، چطور نمی‌توانند متحدانه برای این مساله به رئیس جمهور اعتراض کنند؟

وزارت ارتباطات آمار پهنای باند را شفاف نمی‌کند

پس از گزارش قبلی انجمن در خصوص کیفیت اینترنت، وزارت ارتباطات جلسه‌ای با حضور مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت و رئیس رگولاتوری برگزار کرد تا به گزارش انجمن پاسخ دهد. محمد جعفرپور، مدیرعامل زیرساخت در آن جلسه با بخش‌های زیادی از گزارش مخالفت کرده و گفته بود: «این گزارش کل صنعت ICT را زیر سوال برده است و به عنوان یک کارشناس عرض می‌کنم درست نیست. من واقعاً ناراحت هستم، چرا شبکه ایران را با میانمار مقایسه کردید؟ وضعیت شبکه ما از بسیاری از کشورهای منطقه نیز بهتر است.» همچنین امیر محمدزاده لاجوردی، رئیس رگولاتوری نیز خواسته بود منظور از اختلال اینترنت دقیقا مشخص شود.

پیرحسینلو در پاسخ به پرسش خبرنگار پیوست در مورد خروجی‌های آن جلسه توضیح داد: آقای لاجوردی با دقت کافی گزارش را بررسی نکرده بودند. در گزارش اول هم کاملا شفاف توضیح داده شده است که منظور از اختلال چیست. ما روز ۳۰ مرداد جلسه‌ای نهایی با شرکت زیرساخت برگزار کردیم و دقیقا از صبح همان روز برخی از اختلال‌ها برطرف شد. البته مسئولان قبول نمی‌کردند که چیزی تغییر کرده است و می‌گفتند از قبل هم همینطور بوده.

او ادامه داد: وزارت ارتباطات اعلام کرد ما هیچ قدرتی برای سیاستگذاری نداریم.

پیرحسینلو همچنین توضیح داد مدیرعامل زیرساخت، موافق انتشار آمارهای پهنای باند نبوده است: آقای جعفرپور گفت شخصا موافق چنین گزارش‌هایی نیستم و اپراتورها بهتر است به تفکیک این داده‌ها را منتشر کنند اما برای اعلام پهنای باند بین‌الملل و آمارهای این چنینی باید از نهادهای بالادستی اجازه بگیریم.

مازیار نوربخش، رئیس کمیسیون نوآوری و بهره‌وری اتاق بازرگانی تهران نیز گفت: اینترنت از دو جنبه اهمیت دارد. یکی اینکه کاربرد آن در زندگی روزمره مردم است. دوم تاثیر آن روی کسب‌وکارهای این حوزه. در اتاق بازرگانی بیشتر از جنبه دوم به آن می‌پردازیم. این اقدام انجمن تجارت الکترونیک شاید به برخی مانند اپراتورها بر بخورد اما مهم و لازم است.

نوربخش اضافه کرد: به اشتباه سیاستی وجود دارد که برای حمایت از تولیدات داخلی، استفاده از تولیدات خارجی را می‌بندیم. خیلی از محدودیت‌های اینترنت برای رشد تولیدات داخلی است. متاسفانه این سیاست مثل بقیه سیاست‌های بستن و محدود کردن نتیجه نمی‌دهد.

حمیدرضا احمدی، نایب‌رئیس کمیسیون اینترنت انجمن تجارت الکترونیک نیز گفت: ذهنیت ما این است این گزارش هر دفعه بهتر شود. در گزارش اول یک سری چیزها را حدس زدیم اما در این گزارش سعی کردیم شفاف‌تر و دقیق‌تر شویم. این یک گزارش زنده است و لازم است هر چند وقت یک بار به‌روز شود.

مدیرعامل ایوند در مورد تاثیر کیفیت اینترنت روی وضعیت استارت‌آپ‌ها نیز گفت: کیفیت اینترنت روی استخدام تاثیر گذاشته شده است. وقتی کیفیت اینترنت خوب نباشد برای استخدام دست نگه می‌داریم و برنامه‌های کسب‌وکارهایمان را محافطه‌کارانه تدوین می‌کنیم.

احمدی در ادامه گفت: سیاستی وجود دارد که کیفیت اینترنت داخلی ۵ برابر خارجی شود. انگار قصدی وجود دارد که کیفیت اینترنت بین‌الملل آنقدر پایین بیاید که مجبور به استفاده از اینترنت داخلی شویم.

ارسال دیدگاه