پایگاه خبری وب زوم
شنبه 8 اردیبهشت 1403
کد خبر: 18021
پ

تکذیب فروش استارلینک به ارتش روسیه توسط ایلان ماسک

ایلان ماسک در واکنش به گزارش‌های امنیتی اوکراینی که ادعا می‌کنند اسپیس ایکس ترمینال‌های استارلینک را به روسیه فروخته است، اعلام کرد که فروش پایانه‌های ماهواره‌ای استارلینک به ارتش روسیه صحت ندارد.

ایلان ماسک در شبکه اجتماعی «ایکس» خود نوشت: «برخی گزارش‌های خبری نادرست ادعا می‌کنند که اسپیس ایکس ترمینال‌های استارلینک را به روسیه فروخته است. این کاملاً نادرست است. تا آنجایی که می‌دانیم، هیچ پایانه استارلینکی به طور مستقیم یا غیرمستقیم به روسیه فروخته نشده است.»

به گزارش سیتنا، سازمان اطلاعات نظامی اوکراین گفته بود که نیروهای مهاجم روسی از پایانه‌های استارلینک برای جهت‌یابی حملات خود به اوکراین استفاده می‌کنند. این سازمان محتویات آنچه که گفت‌و‌گوی شنود شدهٔ دو سرباز روسی درباره استفاده از استارلینک نامید را به عنوان سندی بر این مدعا منتشر کرد.

کرملین در واکنش به گزارش‌های امنیتی اوکراینی اعلام کرد که مسکو سیستم استارلینک تولیدشده توسط اسپیس ایکس را برای استفاده در روسیه تایید نکرده است، و افزود که وارد بحث بین کی‌یف و ماسک نخواهد شد.

پایانه‌های استارلینک، که از مجموعه‌ای از ماهواره‌های شرکت اسپیس ایکس برای ارائه ارتباطات پُرسرعت اینترنتی استفاده می‌کنند، از زمان آغاز جنگ نقشی حیاتی در برتری اطلاعاتی ارتش اوکراین در برابر نیروهای متجاوز روسی داشته‌اند.

با این حال، طی هفته‌های اخیر گزارش‌های متعددی مبنی بر استفاده نیروهای روسی از استارلینک در جبهه جنگ با اوکراین توسط رسانه‌های اوکراینی منتشر شده است. این گزارش‌ها اسپیس ایکس را وادار کردند تا در هشت فوریه بیانیه‌ای صادر کند و بگوید که هیچ‌گونه تجارتی با دولت روسیه یا ارتش آن کشور انجام نمی‌دهد.

به گفته یورونیوز، همچنانکه مسکو در فرار از تحریم‌های بین‌المللی مهارت بیشتری پیدا می‌کند و با کمک کشورهای ثالث به تکنولوژی‌های تحریمی دست پیدا می‌کند، وجود قطعات فناوری غربی در زرادخانه روسیه به طور مرتب افزایش یافته است.

ارسال دیدگاه