پایگاه خبری وب زوم
شنبه 8 اردیبهشت 1403
کد خبر: 2317
پ

چرا همراه اول هنوز هم برای راه‌اندازی ۵G بهانه می‌آورد؟

علیرضا دقیقی، حقوقدان، گفت: باید پهنای باند را در کشور به نحو احسن بالا ببریم. اگر این اتفاق نیفتد و ناگهان با وضعیتی مانند کرونا مواجه شویم دولت الکترونیک نمی‌تواند سرعت لازم برای ارائه خدمات به مردم را داشته باشد.

بیش از یک هفته از زمانی که قول مدیرعامل همراه اول مبنی بر اینکه «تا پایان شهریورماه در ۵ نقطه از شهر تهران شبکه نسل پنجم موبایل راه‌اندازی خواهد شد»، می‌گذرد اما هنوز خبری از اینترنت ۵G در همراه اول نیست.

این در حالی است که مهدی اخوان بهابادی مدیرعامل همراه اول در مراسم رونمایی از کاربست های ۵G در ایران که یکشنبه در پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات با حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات برگزار شد، گفت: «حدود یک سال و نیم پیش تستی را در شبکه همراه اول برای سرعت بالای یک گیگابیت بر ثانیه داشتیم؛ بعد از مراسم با خودمان فکر کردیم اگر این فناوری به بهره‌برداری گسترده و تجاری برسد، چه موضوعاتی حادث خواهد شد و پیامدهای آن چه خواهد شد.» مدیر عامل همراه اول با اظهار نگرانی در مورد «محتوا» و «مصرف ترافیک» بهانه جدیدی برای عمل نکردن به قول خود آورد.

اما این بهانه بی جواب نماند و وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در همان مراسم در پاسخ به نگرانی مدیر همراه اول گفت: «۱۲ سال در برابر تکنولوژی نسل‌های سوم و چهارم ارتباطی که یک سبک زندگی است، مقاومت شد؛ در حالی که پیشرفت کشور در گرو تکنولوژی است.» و به این صورت پاسخ مدیر همراه اول را داد و با این حرف ثابت کرد که دیگر جایی برای بهانه‌تراشی وجود نخواهد داشت و همراه اول باید به قول خود عمل کند.

برای بررسی صحبت‌های مدیر همراه اول برای راه‌اندازی اینترنت ۵G به سراغ علیرضا دقیقی، حقوقدان و وکیل دادگستری که در حوزه آی‌تی شناخته شده است، رفتیم. دقیقی معتقد است ۵G یک نعمت است و کشور ما باید حتما پهنای باند خود را به نحو احسن بالا ببرد. او می‌گوید: «خاطرم است زمانی در کشور برای داشتن سرعت ۱۲۸ کیلو بایت بر ثانیه به بالا نیاز به گرفتن مجوزهای خاصی بود. زمانی بود که اگر شما می‌خواستید پنهای باند ۲ مگ داشته باشید حتما باید یا استاد دانشگاه، دانشجوی رشته‌های خاص و یا شرکت تجاری داشتید و باید حتما برای داشتن این پهنای باند مجوز می‌گرفتید. این تصمیم‌گیری‌ها اکثرا بر اساس صحبت‌های افرادی بود که از این ماجرا سود مالی می‌بردند. مگر نه در این زمان دیگر کمتر کسی به یاد دارد که زمانی چنین تصمیم‌گیری‌هایی صورت گرفته است.»

این حقوقدان فواید راه‌اندازی ۵G را بیشتر از مقابله با آن می‌داند و معتقد است: «باید پهنای باند را در کشور به نحو احسن بالا ببریم. اگر این اتفاق نیفتد و ما نتوانیم این کار را انجام دهیم و ناگهان با وضعیتی مانند کرونا مواجه شویم، دولت الکترونیک نمی‌تواند سرعت لازم را داشته باشد تا به مردم خدمات بدهد و پاسخگوی نیازهای آنان باشد.»

این وکیل دادگستری در پاسخ به این سوال که تکلیف اپراتورهایی که اجازه استفاده از ۵G به آنها داده شده اما به قول‌های خود با توجه به پروانه و مجوزی که گرفته‌اند عمل نمی‌کنند چیست، گفت: «وزیر ارتباطات باید در ابتدا این موضوع را برای عموم به صورت واضح بیان کند که اپراتورهای نام برده اجازه بهره‌برداری از ۵G را دارند و باید این کار را انجام دهند و تمام مراحل باید به صورت واضح برای مردم بیان شود تا بعدا اپراتوری نتواند بهانه‌ای بیاورد.»

بهانه اصلی همراه اول برای راه‌اندازی اینترنت ۵G محتوا و ترافیک مصرفی با بالا رفتن سرعت است. بحث بالا رفتن سرعت در اینترنت‌های ۵G یکی از نکات مهم برای اصرار به راه‌اندازی آن است. اما تمام موضوع بحث نیست. دقیقی در پاسخ به نگرانی و اظهارنظر مدیر شرکت همراه اول گفت: «شرکت همراه اول می‌گوید نتوانسته تا به امروز سرویس ۴G را با پهنای باند کامل به مشترکان خود بدهد و چطور الآن می تواند ۵G را ارائه دهد؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که همراه اول باید در ابتدا بستر این کار را آماده می‌کرد تا بهانه‌ای برای راه‌اندازی ۵G نداشته باشد.»

او در ادامه یکی از فواید استفاده از این فناوری را استفاده راحت از خدمات دولت الکترونیک دانست و گفت: «به طور مثال قوه قضاییه برای زیر ساخت‌های خدمات الکترونیک خود هزینه بسیار زیادی انجام داد تا جایی که همه از هزینه‌های قوه قضاییه انتقاد می‌کردند. اما زمانی که شیوع ویروس کرونا گسترده و نیاز به استفاده از خدمات الکترونیکی احساس شد، قوه قضاییه تا حد قابل توجهی توانست کار خود را پیش ببرد. همراه اول هم باید زیر ساخت‌های خود را فراهم و آماده کند تا وقتی که حجم دیتاها بالا رفت، دچار مشکل نشود. ما هنوز که هنوز است در بحث نقل و انتقالات ترافیکی و جاده‌ای با LTE مشکل داریم. تمام این مشکلات باید حل شود و بعد بستر لازم را برای ۵G فراهم کرد. ما اگر بستر و زیر ساخت برای ۵G را فراهم نکنیم، مردم به سمت اینترنت ماهواره‌ای می‌روند و قطعا ضرر آن بیشتر از راه‌اندازی ۵G خواهد بود.»

این حقوقدان در انتها با اشاره به این موضوع که استفاده و راه‌اندازی اینترنت ۵G منجر به دسترسی هر چه بیشتر مناطق کشور به اینترنت می‌شود، گفت: «ما در بسیاری از روستاهای کشور مشکل اینترنت داریم. در بعضی از روستاها هنوز نتوانستیم اینترنت ۳G را فعال کنیم. بسیاری از دانش‌آموزان در زمان کرونا مشکل اتصال به برنامه شاد را دارند و به همین دلیل هم از تحصیل باز می‌مانند. باید به این نکته توجه کنیم زمانی که ۵G در شهرهای بزرگ راه بیفتد، ۳G و ۴G آزاد می‌شود و چه بسا سرعت نسل سه و چهار هم افزایش می‌یابد و نقاط بیشتری از کشور به اینترنت دسترسی پیدا می‌کنند.»

کلید واژه : همراه اول
ارسال دیدگاه