پایگاه خبری وب زوم
جمعه 7 اردیبهشت 1403
کد خبر: 3471
پ
«وب‌زوم» گزارش می‌دهد:

کشورهای دنیا تاکنون چند میلیون دوز واکسن کرونا پیش‌خرید کرده‌اند؟

در ماه نوامبر سال 2020 خبر کشف واکسن کرونا به گوش جهانیان رسید که از آن زمان تاکنون نزدیک به 7.25 میلیارد دوز از آن توسط سازمان و کشورهای دنیا خریداری شده است؛ در این بین اما تمام کشورها به یک اندازه در خرید واکسن کرونا سهیم نشده‌اند.

ویروس کرونا از اواخر سال 2019 میلادی از شهر ووهان چین شیوع پیدا کرد و براساس آخرسن آمارها تاکنون 85 میلیون و 200 هزار نفر در دنیا به این ویروس مبتلا شده اند و از بین آنها 1 میلیون و 840 هزار نفر آنها فوت شده و 47 میلیون و 900 هزار نفر از آنها نیز بهبود یافته اند.

 

با کشف واکسن کرونا کشورهای پردرآمد دنیا آن را پیش‌خرید کردند و در این بین کشورهایی که درآمد کافی برای پیش خرید واکسن کرونا را نداشتند از طرقی نظیر داوطلب شدن در میزبانی آزمایشات بالینی در ازای دریافت دوز، همانطور که پرو اینکار را انجام داد، به واکسن کرونا دست پیدا کردند؛ گفتنی است که هند نیز از جمله کشورهایی است که با توجه به توافق‌نامه‌ای که با کمپانی‌های تولید کننده واکسن امضا کرده، توانسته است به واکسن کرونا در حجم انبوه دست پیدا کند.

 

به عنوان درصدی از کل دوزهای فروخته شده کشورهای پردرآمد دنیا تاکنون 54 درصد معادل 4 میلیارد دوز از این واکسن را پیش‌خرید کرده‌اند و کشورهای متوسط و کم درآمد نیز 23 درصد از حجم این بازار را در دست دارند؛ گفتنی است که کانادا کشوری است که بیشترین دوز واکسن به ازای هر نفر را خریداری کرده است به طوری که این کشور با جمعیت کمی بیش از 38 میلیون نفری خود 358 میلیون دوز واکسن پیش خرید کرده است که این امر به این معنا است که هر شهروند کانادایی 9 عدد واکسن در اختیار دارد.

 

هر کدام از کشورهای دنیا تاکنون چند میلیون دوز واکسن کرونا پیش‌خرید کرده‌اند؟

 

در بین تمام کشورهای دنیا اتحادیه اروپا با خرید 1 میلیارد و 585 میلیون دوز واکسن کرونا سردمدار کشورهای دنیا است و پس از آن هند با خرید 1 میلیارد و 500 میلیون دوز واکسن کرونا دومین کشوری است که بیشترین دوز واکسن کرونا را پیش خرید کرده است و پس از آن آمریکا با خرید 1 میلیارد و 10 میلیون دوز واکسن کرونا سومین کشوری است که بیشترین دوز واکسن کرونا را پیش‌خرید کرده است.

 

کوواکس اما که یک اتحاد جهانی برای تامین واکسن با مشارکت کشورهای در حال توسعه و دولت‌های اهدا کننده کمک‌های مالی، سازمان جهانی بهداشت، یونیسف (صندوق کودکان ملل متحد)، بانک جهانی، صنایع واکسن‌سازی کشورهای صنعتی و در حال توسعه، مراکز تحقیقاتی، تشکل‌های مدنی و نهادهای خیریه از جمله بنیاد بیل و ملیندا گِیتس است؛ تاکنون 700 میلیون دوز واکسن کرونا را پیش خرید کرده است.

 

کانادا، انگلیس، اندونزی، ژاپن و برزیل پنج کشور دیگر در دنیا هستند که تاکنون بیشترین دوز از واکسن کرونا را پیش‌خرید کرده‌اند به طوری که این کشورها تاکنون به ترتیب 358، 357، 338، 290 و 196 میلیون دوز واکسن کرونا پیش‌خرید کرده‌اند.

 

در میان سایر کشورهای دنیا اما بنگلادش 30 میلیون واکسن کرونا خریداری کرده است، ازبکستان 35 میلیون واکسن کرونا خریداری کرده است و کشورهای آرژانتین، تایلند، ترکیه، استرالیا، شیلی و کره جنوبی به ترتیب 47، 26، 50، 114.8، 84.4 و 64 میلیون دوز واکسن کرونا خریداری کرده اند.

 

کدام کمپانی های بیشترین پول را از فروش واکسن کرونا به جیب زدند؟

 

در بین تمام کمپانی‌های دنیا دانشگاه اکسفورد تاکنون بیشترین درآمد را از پیش فروش واکسن کرونا کسب کرده است به طوری که این دانشکاه تاکنون 2 میلیارد و 600 میلیون دلار در ازای پیش فروش واکسن کرونا دریافت کرده است. گفتنی است که واکسن‌های تولید شده توسط این دانشگاه به کشورهای اتحادیه اروپا، آمریکا، کوواکس، کانادا، انگلیس، ژاپن، اندونزی، برزیل، مکزیک، استرالیا و شیلی فروخته شده است.  

 

پس از آن شرکت نوواکس که یک شرکت توسعه واکسن‌های آمریکایی است که مقر آن در گیتسبورگ، مریلند آمریکا، است بیشترین درآمد را از طریق پیش فروش واکسن کرونا کسب کرده است. به طوری که این کمپانی تاکنون 1 میلیارد و 300 میلیون دلار از این طریق کسب درآمد کرده است و بیشترین حجم واکسن های تولید شده توسط این کمپانی به کشورهای هند، آمریکا، کانادا، انگلیس، اندونزی و استرالیا فروخته شده است.

 

سومین کمپانی پردرآمد تولیدکننده واکسن در دنیا کمپانی گلاکسواسمیت‌کلاین است که یک شرکت بریتانیایی و چندملیتی داروسازی و تولیدکننده انواع محصولات بهداشتی می‌باشد و دفتر مرکزی آن در شهر لندن، انگلستان قرار دارد؛ این کمپانی تاکنون از پیش فروش واکسن های کرونا 732 میلیون دلار به دست آورده است و خریداران عمده واکسن های تولید شده این کمپانی کشورهای اتحادیه اروپا، آمریکا، کوواکس، کانادا و انگلیس هستند.

 

فایزر اما یک شرکت داروسازی آمریکایی است که به‌عنوان بزرگ‌ترین شرکت داروسازی جهان شناخته می‌شود؛ این شرکت چهارمین کمپانی پردرآمد دنیا در فروش واکسن کرونا است که تاکنون از فروش این واکسن به کشورهای اتحادیه اروپا، آمریکا، کانادا، انگلیس، ژاپن، مکزیک، شیلی و استرالیا نزدیک به 711 میلیون دلار به دست آورده است.

 

مُدرنا نیز یکی از شرکت های بیوتکنولوژی آمریکایی مستقر در کمبریج، ماساچوست است که تاکنون از فروش واکسن کرونا به کشورهای اتحادیه اروپا، آمریکاف کانادا، انگلیس و ژاپن 407 میلیون دلار کسب درآمد کرده است و پس از آن کمپانی جانسن فارماسیوتیکا که یک شرکت دارویی است که دفتر مرکزی آن در بئرس، بلژیک واقع شده و هم اکنون متعلق به شرکت دارویی چندملیتی جانسون می باشد با دریافت 374 میلیون دلار ششمین کمپانی پردرآمد دنیا در فروش واکسن کرونا است.

 

کمپانی های سینوواک و کیورواک نیز از فروش واکسن کرونا به ترتیب 292 و 225 میلیون دلار کسب درآمد کردند و سایر کمپانی های کوچک دنیا نیز از فروش این واکسن تاکنون 463 میلیون دلار کسب درآمد کردند.

ارسال دیدگاه