پایگاه خبری وب زوم
یکشنبه 23 اردیبهشت 1403
کد خبر: 1115
پ

دفترچه های بیمه در صف الکترونیکی شدن

صدور دفترچه های الکترونیکی به طور روشمند در برنامه چهارم توسعه مطرح شده بود اما با گذشت چند سال هنوز این طرح به صورت کامل اجرا نشده است. حالا دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات می گوید بعد از الکترونیکی شدن نقل و انتقال املاک مسکونی، ثبت‌ نام سجام و خدمت یکپارچه استعلام شبا حالا حذف دفترچه های بیمه در انتظار نوبت برای الکترونیکی شدن قرار دارد.

دولت الکترونیک و پروژه‌ های مرتبط با آن چند سالی است که در اخبار و مطالب مرتبط با حوزه‌ فناوری در کشور شنیده می‌ شود. با شیوع ویروس کرونا و لزوم کاهش رفت و آمدها اما لزوم خدمات دولت الکترونیک نیز بیش از گذشته حس شد.


یکی از این خدمات حذف دفترچه های کاغذی بیمه است که به گفته مسئولان صرفه جویی میلیاردی به دنبال دارد. محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به تازگی به موضوع حذف دفترچه‌ های سلامت اشاره کرده و گفته بود ایجاد سامانه‌ های الکترونیک سلامت می‌ تواند چهار میلیون و ۸۰۰ هزار همپوشانی بیمه را حذف کرده و با صرفه‌ جویی ناشی از حذف دفترچه‌ های کاغذی بیمه می‌توان ۲۰ ماهواره شبیه ماهواره ظفر یک و دو ساخت.


طرح جایگزینی دفترچه های درمانی الکترونیکی به جای دفترچه های درمانی کاغذی، در راستای استقرار نظام الکترونیک و اجرایی شدن تحول در نظام سلامت در برنامه چهارم توسعه مطرح شد.


با حذف دفترچه‌ های درمانی کاغذی بیمار با کد ملی خود می تواند به مراکز درمانی مراجعه کرده و از خدمات آن بهره مند شود. با اجرایی شدن این طرح علاوه بر شفاف شدن اطلاعات بیمه شدگان، روند تکراری و وقت‌ گیر تمدید دفترچه های بیمه نیز از بین خواهد رفت. همچنین شاهد صرفه جویی در زمان و کاغذ مصرفی مورد استفاده و منطقی مصرف کردن دارو خواهیم بود.


اگرچه از سال ها پیش تلاش برای حذف دفترچه‌ های بیمه در حال انجام است اما این تلاش‌ ها هنوز به نتیجه کامل نرسیده است. برخی کارشناسان عدم همکاری سازمان‌ ها و مخالفت برخی از آنها با الکترونیکی شدن خدمات را دلیل این تاخیر می دانند.


با این وجود به نظر می رسد این طرح در آینده نزدیک به مرحله اجرایی برسد. از یک سو رضا باقری اصل، دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات گفته حذف دفترچه های بیمه در نوبت الکترونیکی شدن قرار دارد و از سوی دیگر مدیرعامل سازمان بیمه سلامت نسبت به حذف دفترچه کاغذی بیمه تا سال ۱۴۰۰ ابراز امیدواری کرده است.


باید منتظر ماند و دید حالا که برخی از خدمات پرکاربرد عمومی وارد فاز کاملا الکترونیک و غیر حضوری شده‌ اند این مورد نیز به نتیجه می رسد یا قرار است نام الکترونیک را یدک بکشند. 

ارسال دیدگاه