پایگاه خبری وب زوم
جمعه 7 اردیبهشت 1403
کد خبر: 15580
پ

کمیسیون تحول دیجیتال اتاق بازرگانی: توجه بدنه اصلی اقتصاد کشور را به حوزه نوآوری جلب کردیم

روسای کمیسیون تحول دیجیتال اتاق بازرگانی می‌گویند مهم‌ترین اقدام آن‌ها در دوره اخیر، جلب توجه بدنه اصلی اقتصاد به حوزه نوآوری بوده است.

نایب‌رئیس کمیسیون نوآوری و تحول دیجیتال اتاق بازرگانی باور دارد آن‌ها توانسته‌اند طی سالیان گذشته توجه بخش سنتی و بدنه اصلی اقتصاد کشور را به حوزه نوآوری و فناوری جلب کنند. او تأکید دارد آن‌ها در دوره بعدی اتاق بازرگانی باید به‌دنبال ارائه بسته‌های سیاسی باشند تا بتوانند به شرکت‌های دانش‌بنیان کمک کنند و با کمک معاونت علمی ریاست‌جمهوری، جهشی در اقتصاد دیجیتال کشور رقم بزنند.

«شهاب جوانمردی» در حاشیه نشست اتاق بازرگانی درباره عملکرد این نهاد در حوزه اقتصاد دیجیتال، در پاسخ به سؤال دیجیاتو مبنی بر اینکه مهم‌ترین کاری که کمیسیون نوآوری و تحول دیجیتال اتاق بازرگانی در دوره‌ای که رو به پایان است چه بوده است، گفت: «شاید بتوان گفت مهم‌ترین کاری که کردیم، این بود که توجه بخش سنتی و بدنه اصلی اقتصاد کشور را به حوزه نوآوری و دیجیتال جلب کردیم. این شاید مهم‌ترین کاری بوده است که در 4 سال گذشته انجام دادیم.»

او باور دارد آن‌ها توانسته‌اند به انتظار اولیه خود از ارتباط بخش سنتی و اکوسیستم فناوری برسند.

جوانمردی در ادامه گفت: «ما به‌عنوان کمیسیون، شبیه به یک نهاد مشورتی و کمک به قانون‌گذاری هستیم و چانه‌زنی با ارکان مختلف حاکمیت را انجام می‌دهیم.» او تأکید کرد: «اعضای ما نیاز به اقدامات مکمل دارند. مثلاً فرض کنید اگر راجع به یک برنامه آموزشی مفید صحبت می‌کنیم که نظام آموزش عالی ما به آن نمی‌پردازد، باید یک نهادی باشد که این سازوکار را پرورش دهد. در اینجا کمیسیون نوآوری می‌آید و یک راه‌حل درست می‌کند.»

نایب‌رئیس کمیسیون نوآوری و تحول دیجیتال اتاق بازرگانی در پاسخ به این پرسش که برنامه آینده این کمیسیون در دوره بعدی اتاق بازرگانی چه خواهد بود؟ گفت:‌ «باید وارد ارائه بسته‌های سیاسی و اجرایی شویم و در مسائل کلان کشوری و تصمیم‌گیری‌ها درباره آن نقش پررنگ‌تری داشته باشیم.»

«فرزین فردیس»، رئیس کمیسیون نوآوری و تحول دیجیتال نیز مهم‌ترین اقدام این نهاد در سال‌های گذشته را پررنگ‌کردن مسائل اقتصاد دیجیتال در نگاه فعالین اتاق بازرگانی عنوان کرد و به دیجیاتو دراین‌باره گفت: «ما در سطح اتاق توانستیم اهمیت مسائل اقتصاد نوآوری و دیجیتال را به دیگران نشان دهیم و باور آن‌ها را عوض کنیم. خیلی از بازیگران داخل اتاق و سکتورهای اقتصادی اصلاً احساس می‌کردند عدد و رقم این حوزه خیلی جدی نیست؛ آن‌ها باور نداشتند که در حوزه ما یک شرکت می‌تواند ۵ هزار کارمند داشته باشد.»

فردیس باور دارد آن‌ها توانسته‌اند به بهترین شکل ممکن نشان دهند که این بخش از اقتصاد هم بخش جدی و مهمی است و نتیجه این موضوع را این می‌داند که حالا آن‌ها می‌توانند در اتاق به چانه‌زنی بپردازند تا با حاکمیت بهتر تعامل داشته باشند: «در رابطه با موضوعاتی همچون ورود به بورس استارتاپ‌ها در کشور و یا قانون جهش تولید دانش‌بنیان نتایج این گفت‌وگوها را دیدیم.»

فردیس مهم‌ترین کاری را که کمیسیون در آینده باید انجام دهد نیز پیشنهاد بسته‌های سیاسی در کنار انتقادات و اعتراضات به شرایط می‌داند: «برای هر مسئله‌ای که انتقاد می‌کنیم، راه‌حل هم باید دهیم.»

او مثالی در این مورد زد و گفت: «مثلاً درباره ارز 4200 تومانی سه سال خیلی انتقاد کردیم و گفتیم بد است، اما حاکمیت و دولت خیلی دیر فهمیدند که یک سیاست اشتباه است و با شجاعت کنارش گذاشتند؛ هرچند که خیلی دیر بود و خیلی خسارت زده بود. از آن طرف، دوباره با ارز 28500 تومانی شبیه به قبل تکرار می‌شود و ماهیت همان است و مشکلاتی به همان شکل پیچیده ایجاد می‌کند. چرا دوباره تکرار شد؟ چون برایش راه‌حلی ارائه نشد.»

منبع: دیجیاتو

کلید واژه : اقتصاد دیجیتال
ارسال دیدگاه