پایگاه خبری وب زوم
شنبه 8 اردیبهشت 1403
کد خبر: 16681
پ

فیلترینگ دیگری برای گیمرهای ایران: پلتفرم استریم Kick فیلتر شد

بررسی‌های دیجیاتو از طریق پلتفرم OONI نیز فیلتر این پلتفرم در ایران را تأیید می‌کند.

پلتفرم استریم Kick در ایران فیلتر شد و امکان دسترسی به آن بدون ابزارهای تغییر آی‌پی وجود ندارد. این درحالی است که این پلتفرم هنوز از محبوبیت بالایی برخوردار نیست و اخیراً با انعقاد قراردادهای مالی سنگین با بزرگ‌ترین استریمرها سعی در جذب مخاطبین بیشتر داشته است.

پس از فیلتر توییچ در تابستان سال گذشته، مجدداً شاهد مسدودسازی یک پلتفرم استریم دیگر، آن هم در آستانه آغاز تعطیلات تابستانی هستیم.

لتفرم استریم بازی «Kick» که اخیراً به‌واسطه بستن قراردادهای سنگین مالی با بزرگ‌ترین استریمرهای Twitch به شهرت رسید، در ایران فیلتر شد.

Kick یک سرویس آنلاین برای ویدئوهای پخش زنده (Live) است که کاربران مختلف از سراسر جهان را قادر می‌سازد تا به‌صورت زنده به پخش محتوای موردنظر خود بپردازند؛ غالب این محتوا را مسائل گیمینگ، استریم زنده بازی‌کردن و گفت‌وگوی برخط کاربران و استریمر تشکیل می‌دهد. درحال‌حاضر امکان دسترسی به این پلتفرم بدون استفاده از ابزارهای تغییر آی‌پی وجود ندارد.

بررسی‌های دیجیاتو از طریق پلتفرم OONI نیز فیلتر این پلتفرم در ایران را تأیید می‌کند و نشان می‌دهد که عدم امکان دسترسی ناشی از اختلال موقت نیست.

گفتنی است 13 تیرماه سال گذشته دسترسی کاربران ایرانی به پلتفرم استریم بازی‌های ویدئویی «توییچ» برای چندمین بار مسدود شد و این فیلترینگ همچنان ادامه دارد.

طی سال‌های اخیر و با فراگیری بازی‌های ویدئویی، استفاده از پلتفرم توییچ برای استریم بازی در بین گیمرهای ایرانی بسیار رواج یافته است. تعداد قابل‌توجهی از این کاربران را نیز نوجوانان و جوانانی تشکیل می‌دهند که با آغاز تابستان به‌دنبال تفریح برای پرکردن اوقات فراغت خود هستند و توییچ و kick از گزینه‌های پیش روی کاربران هستند.

گفتنی است دولت سیزدهم و وزارت ارتباطات بارها بر لزوم سالم‌سازی فضای مجازی به‌خصوص برای کودکان و نوجوان تأکید داشته‌اند. در همین راستا، حتی حالت ایمن یا همان Safe search گوگل به‌صورت اجباری روی تمامی اپراتورهای اینترنت فعال شده است و امکان لغو آن نیز وجود ندارد. «عیسی زارع‌پور» فعال‌سازی اجباری این قابلیت را خواسته خانواده‌ها عنوان کرده بود.

منبع: دیجیاتو

کلید واژه : فیلترینگ
ارسال دیدگاه