پایگاه خبری وب زوم
دوشنبه 24 اردیبهشت 1403
کد خبر: 17757
پ

وزارت صمت شرکت‌های وارد کننده موبایل را ملزم به دریافت نامه نمایندگی از شرکت‌های مادر تولید کننده موبایل کرده است.

وزارت صمت شرکت‌های وارد کننده موبایل را ملزم به دریافت نامه نمایندگی از شرکت‌های مادر تولید کننده موبایل کرده است.

وزارت صمت شرکت‌های وارد کننده موبایل را ملزم به دریافت نامه نمایندگی از شرکت‌های مادر تولید کننده موبایل کرده است.

به گزارش پیوست، وزارت صمت در یک ماه گذشته وارد کنندگان موبایل را ملزم کرده تا از شرکت‌های مادر تولید کننده موبایل، نامه نمایندگی دریافت کنند و فقط در چنین شرایطی اجازه واردات به ‌آنها داده می‌شود.

به گفته فعالان بازار، این موضع‌گیری وزارت صمت به دلیل درخواست‌ها و نامه‌های متعدد تعدادی از شرکت‌های دارای نمایندگی از تولید کنندگان اصلی موبایل است. طبق گفته فعالان بازار موبایل «داریا همراه» یکی از شرکت‌هایی است که این درخواست را به وزارت صمت ارائه کرده است او در نامه خود از این وزارتخانه خواستار جلوگیری واردات موبایل سامسونگ از شرکت‌هایی که نامه نمایندگی از شرکت مادر ندارند شده‌است.

پیش‌تر هم‌زمان با مطرح شدن طرح رجیستری، موضوع دریافت نمایندگی از شرکت‌های اصلی تولید کننده گوشی موبایل مطرح شده بود اما آن زمان به دلیل گسترش تحریم‌ها، دولت این موضوع را از دستور کار خارج کرد و به شرکت‌های وارد کننده موبایل با دریافت تعهد از آنها اجازه واردات قانونی داد. در این مدت شرکت‌ها متعهد شده بودند تا گوشی اصلی وارد کشور  و خدمات پس از فروش را نیز ارائه کنند.

در آن زمان شرکت‌ هماهنگ، سام‌تل، همراه سرویس خاورمیانه و ماکروتل به صورت رسمی اجازه واردات موبایل را دریافت کرده بودند که پس از مدتی هماهنگ از سوی دارایا همراه خریداری شد.

شرکت‌ها می‌خواهند واردات را انحصاری کنند

رضا عالیان، دبیر کنگره موبایل درباره نامه‌ای که از سمت شرکت واردکننده سامسونگ به وزرات صمت ارسال شد گفت: دریافت نامه نمایندگی برای شرکت‌های واردکننده قبل‌تر هم مطرح شده بود. موضوع نامه از سال ۱۳۹۶ که طرح رجیستری اجرا شد مطرح بود. در آن زمان گفته شد یکی از شروط واردات رسمی موبایل، اخذ نامه نمایندگی از شرکت مادر برند بود اما در آن زمان به دلیل تحریم‌ها بسیاری از شرکت‌ها دفترهایشان را در ایران جمع کرده بودند و عملا هیچ کدام از شرکت‌ها ایران را به‌عنوان طرف تجاری خودشان قبول نمی‌کردند.

رضا عالیان، دبیر کنگره موبایل

رضا عالیان، دبیر کنگره موبایل

او تاکید کرد که اگر در آن زمان دولت نامه نمایندگی را اجرا می‌کرد، طبیعتا طرح رجیستری شکست می‌خورد و بازار مصرف‌کنندگان تامین نمی‌شد و برای شبکه توزیع مشکل به‌وجود می‌آمد. به‌همین دلیل دولت پذیرفت شرکت‌ها بدون نامه نمایندگی موبایل واردکنند. در آن شرایط چند شرکت تعهد دادند که کالای درست وارد کنند و تمام نیاز بازار را تامین کنند.

اما الان بعد از حدود هفت سال موضوع نامه از شرکت مادر دوباره مطرح شده است. به گفته عالیان این نامه توسط اولین شرکت واردکننده برند سامسونگ در ایران مطرح شده است. طبق این نامه اگر واردکننده از شرکت مادر نامه واردات نداشته باشد، مجاز به واردات گوشی تلفن همراه از آن برند نیست.

عالیان توضیح داد که قبل از این موضوع در ایران چند شرکت وجود داشت که نمایندگی خدمات ۱۰ ساله سامسونگ را داشتند. یکی از این شرکت‌ها، شرکت هماهنگ بود که در سال ۱۳۹۷ توسط شرکت داریا همراه خریداری شد. در آن زمان سامسونگ به دلیل اینکه دفترش را در ایران ترک کرده بود و می‌خواست خدمات گارانتی ۱۰ ساله به مصرف‌کنندگان بدهد، این نامه را به شرکت مذکور داد.

به گفته عالیان از آنجایی که از زمان اتمام این نامه حدود چهار سال باقی مانده است، این شرکت درخواست انحصاری کردن واردات را داده است.

عالیان گفت که بعد از سامسونگ، برند شیائومی بیشترین سهم بازار را دارد. از آنجایی که این برند در ایران هیچ‌وقت نمایندگی نداشته است پس به هیچ شرکت واردکننده هم نامه نمایندگی نداده است، اگر هم داده باشد، به شرکت‌های دبی نامه داده است نه شرکت‌های ایران. برند اپل هم هیچ وقت نمایندگی نداشته و واردات آن هم ممنوع است. تا الان بین برندهای پرمخاطب، فقط شرکت واردکننده سامسونگ یک نامه خدمات پس از فروش دارد و درواقع با واردات موبایل توسط این شرکت، بازار موبایل انحصاری می‌شود.

عالیان با تاکید بر نتایج منفی این طرح گفت: اگر این طرح توسط وزارت صمت تایید شود، قیمت موبایل دیگر رقابتی نیست و واردات آن هم در انحصار چند شرکت خاص است. همچنین پلتفرم‌های فروش موبایل دیگر به این شکلی که فعالیت می‌کنند نمی‌توانند به کارشان ادامه دهند.

به گفته دبیر کنگره موبایل، تا الان حدود ۵۰۰ شرکت واردکننده داریم که هر کدام سهمی ازواردات سامسونگ را دارد، اما اگر وزارت صمت طرح ارائه شده توسط شرکت داریا را بپذیرد، درواقع واردات موبایل بین همین چند شرکت اتفاق می‌افتد و این یعنی انحصار بازار موبایل.

عالیان معتقد است که اگر الان نگران تولیدکنندگان موبایل هستیم که با تولید داخلی، واردات ممنوع نشود آدرس غلط است زیرا این طرح می‌تواند به‌صورت غیر مستقیم واردات را کم و انحصاری کند.

پیش درآمد ممنوعیت واردات موبایل است

رضا قربانی، عضو هیئت مدیره انجمن واردکنندگان موبایل

رضا قربانی، عضو هیئت مدیره انجمن واردکنندگان موبایل

رضا قربانی، عضو هیئت مدیره انجمن واردکنندگان موبایل در این خصوص گفت که اصلی‌ترین چالش در حوزه موبایل، به‌وجود آمدن انحصار توسط چند شرکت مشخص است.

قربانی گفت که یک نامه‌ای به اسم LOC وجود دارد. این نامه را شرکت مادر به شرکت‌های واردکننده موبایل که با هم قرارداد دارند داده است. در سال ۱۳۹۶ برای راحت کردن روال واردت با توجه به افزایش تحریم‌های ایران، الزام دریافت این نامه لغو شد و شرکت‌ها با تعهدی که به وزارت صمت دادند توانستند موبایل وارد کنند.

به گفته قربانی الان بازار موبایل کاملا رقابتی است و از همه کشورها ارزان‌تر است دلیل این موضوع هم تخصیص ارز تالار دوم است که ۲۰ درصد ارزان‌تر از ارز آزاد است. همین موضوع باعث شده است که قیمت موبایل ۱۵ درصد ارزان‌تر از قیمت جهانی باشد.

قربانی با اشاره به انحصاری شدن بازار توسط چند شرکت گفت: وزارت صمت ۱۰ روز است به جد اعلام کرده‌است که دنبال جلوگیری از واردات موبایل توسط شرکت‌هایی است که نامه نمایندگی ندارند.

به گفته قربانی، وزارت صمت گفته است که واردکنندگانی که با شرکت مادر قرارداد دارند می‌توانند واردات انجام دهند. با این طرح واردات موبایل در انحصار چند شرکت قرار می‌گیرد.

او معتقد است که مطرح کردن دریافت نامه نمایندگی شرکت‌های واردکننده، پیش درآمد ممنوعیت واردات موبایل است زیرا با این طرح جلوی واردات به‌صورت قانونی گرفته می‌شود. حتی اگر چند شرکت بتوانند واردات را انجام دهند، نمی‌توانند نیاز بازار را تامین کنند در این شرایط موضوع تولید داخلی پررنگ‌تر می‌شود.

ارسال دیدگاه