پایگاه خبری وب زوم
یکشنبه 23 اردیبهشت 1403
کد خبر: 3385
پ

تاکید رئیس جمهوری بر توسعه کارخانه‌های نوآوری استانی

رئیس جمهوری به همه استانداران کشور دستور داد که اقدامات خود را برای ایجاد کارخانه نوآوری در استان‌هایشان تسریع کنند.

حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی در پی دریافت «گزارش اقدامات به عمل آمده درباره راه اندازی کارخانه نوآوری در استان کرمانشاه»، ضمن تقدیر از استاندار این استان، تاکید کرد: سایر استانداران هم برای ایجاد کارخانه نوآوری همه اقدامات لازم را انجام داده و فعالیت های خود را در این زمینه تسریع ببخشند.

کارخانه نوآوری چیست؟

کارخانه‌های نوآوری بازیگران جدید اکوسیستم نوآوری و کارآفرینی هستند که مفهوم نوینی را از هم‌افزآیی برای فعالان زیست بوم نوآوری با خود همراه می آورند.کارخانه‌های نوآوری محل تجمع شرکتهای نوپا یا همان استارتاپ ها هستند و خدمات مورد نیاز و مرتبط با آنها نیز بصورت متمرکز در کنار آنها فراهم می‌شود. قرار است در محیط کارخانه‌ها نوآوری بجوشد و راهکارهای جدید برای حل مسائل موجود ارائه شود.

از زمان افتتاح نخستین کارخانه نوآوری آزادی در تهران به عنوان اولین و بزرگترین مرکز استقرار شتاب دهنده‌ها، استارت آپ های خاورمیانه و شمال آفریقا با ایجاد اشتغال برای حدود ۳ هزار و ۵۰۰ نفر از جوانان تحصیلکرده با حضور رئیس جمهور در ۱۴ آبان ۹۸ و دستور به مسئولان ذیربط برای ایجاد کارخانه های مشابه در سراسر استان های کشور، عملیات اجرایی و به دنبال آن افتتاح زنجیره ای این کارخانه ها در سراسر کشور آغاز شده است.

مطالعات مکان یابی و مقدماتی ایجاد کارخانه نوآوری آزادی با مشارکت پارک پردیس و یکی از شرکتهای عضو پارک به نام هم‌آوا شروع شد و مجموعه‌ای که بصورت رسمی فعال شده، حاصل تلاش و همکاری دولت و بخش خصوصی است. در حال حاضر این کارخانه به عنوان اولین شعبه پارک فناوری پردیس در مساحت 18هزار و پانصد متر مربع در غرب تهران ایجاد شده است. تا کنون بیش از 300 نفر از فعالان زیست بوم کارآفرینی ایران در قالب 40 تیم در محل کارخانه نوآوری مشغول فعالیت هستند.

در حال حاضر به جز استان‌های تهران، خراسان رضوی، فارس و کرمانشاه که کارخانه نوآوری در آنها به مرحله بهره‌برداری رسیده، در ۱۱ مرکز استان دیگر نیز کارخانه‌های نوآوری در مرحله افتتاح یا ساخت قرار دارد.

کارخانه نوآوری شیراز به عنوان قطب فناوری و نوآوری جنوب کشور با فضای ۱۰۰۰۰ متر مربع در مرکز شیراز، بستری را فراهم می کند تا افراد بتوانند تمام مراحل فرایند نوآوری فناورانه را طی کنند و شامل بخش هایی چون باشگاه دانش‌آموزی، باشگاه سرمایه‌گذاری، مدرسه کسب و کار و نوآوری باز است.

منبع: عصر ای سی تی

کلید واژه : حسن روحانی
ارسال دیدگاه