پایگاه خبری وب زوم
جمعه 7 اردیبهشت 1403
کد خبر: 650
پ

«مجلس یار» در دوران کرونایی به یاری بهارستان نشینان می آید؟

در حالی که مجلس شورای اسلامی اعلام کرده در صورت تدوام شرایط فعلی بعد از تعطیلات مجلس، جلسات صحن علنی به صورت آنلاین از طریق سامانه «مجلس یار» برگزار می شود اما بررسی ها نشان می دهد این پلتفرم اکنون چنین امکاناتی ندارد.

جلسات مجلس شورای اسلامی در هفته های پایانی سال تحت تأثیر مهمان ناخوانده‌ای به نام کرونا قرار گرفت و بعد از مثبت شدن تست کرونای چند نماینده، این نهاد مهم کشور همچون مدارس و دانشگاه ها تعطیل شد!

تصمیم برای تعطیلی مجلس، آن هم در شرایطی که نمایندگان ملت باید لایحه بودجه سال آینده را بررسی می کردند با واکنش منفی افکار عمومی مواجه شد. چرا که آنان معتقد بودند در شرایطی که بسیاری از کارگران و کارمندان مجبورند در محل کار خود حاضر شوند چرا نمایندگان مجلس باید تعطیل شوند؛ آن هم در روزهایی که سرنوشت مالی سال آینده کشور در دست آنان است و باید به این مهم رسیدگی می کنند. در این میان برخی از نمایندگان مجلس نیز به صف منتقدان تعطیل بهارستان پیوستند. مصطفی کواکبیان ،نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، پردیس و اسلامشهر در مجلس شورای اسلامی، با انتقاد از تعطیلی پارلمان در صفحه توئیتر خود نوشت: کارگران و کارمندان می‌گویند چرا ما باید کار کنیم اما جلسات علنی در اسفند ماه تعطیل باشد!؟دستور ستاد ملی مبارزه با کرونا نباید مانع کار مجلس از طریق دیگر راه حل‌ها باشد. مگر خون نمایندگان رنگین‌تر از خون مردم و مدافعان سلامت است!؟

با بالاگرفتن اعتراضات بهارستان نشینان برای تعیین تکلیف بودجه سال 99 راهکاری پیدا کردند تا شاید بتوانند از حجم انتقادها بکاهند. دریافت حکم حکومتی از رهبری مبنی بر ارسال مصوبات کمیسیون تلفیق به شورای نگهبان به عنوان نظر مجلس راه حل آنان برای این مساله بود. اما همانطور که پیش بینی می شد این اقدام موجب فروکش کردن اعتراضات به نمایندگان نشد و خود انتقادهای بیشتری به همراه داشت. اما انتقادها و اعتراضات تاثیری نداشت و مستاجران بهارستان همچنان همچون دانش آموزان و دانش جویان تعطیل هستند. با این تفاوت که نظام آموزشی از طریق فضای مجازی تعطیل نشده و ادامه دارد اما نمایندگان فکری برای جبران تعطیلات مجلس نکردند.

اواخر هفته گذشته در حالی که بیش از 20 روز از تعطیلی مجلس می گذشت خبری منتشر شد که از شنبه (دیروز) جلسات مجلس به صورت مجازی بر بستر شبکه ایرانسل برگزار خواهد شد. این خبر را مدیر عامل شرکت ایرانسل اعلام کرده بود. همزمان با آن نیز هیات رئیسه با ارسال پیامکی از نمایندگان درخواست کرده بود تا برای نحوه برگزاری جلسات مجلس پیشنهادهای خود را اعلام کنند.

عبدالرضا عزیزی، رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس هم با فارس صحبت و تایید کرد که جلسات مجلس از روز شنبه به صورت مجازی برگزار خواهد شد.

این خبر اما دوام چندانی نداشت و پنجشنبه گذشته مدیر کل فرهنگی و روابط عمومی مجلس استفاده از فناوری ارتباط دوسویه در مجلس برای این هفته را تکذیب کرد.

پدرام پاک آیین تاکید کرده بود استفاده از این فناوری برای برگزاری جلسات علنی این هفته مجلس صحت ندارد و آنچه مطرح شده تنها یکی از راه حل هایی است توسط هیئت رییسه مورد بررسی قرار گرفته است. به گفته او با توجه به پیچیدگی استفاده از این امکان ، زمان قطعی بکارگیری آن مشخص نیست!

مدیر کل فرهنگی و روابط عمومی مجلس در میان صحبت های خود از سامانه «مجلس یار» سخن به میان می آورد که در صورتی که ویروس کرونا تا بعد از تعطیلات نوروز وجود داشته باشد، جلسات مجلس از این طریق برگزار شود. البته او بلافاصله تاکید کرده که به دلیل پیچیدگی استفاده از امکان یادشده، زمان قاطع بهره برداری از آن مشخص نیست.

از پلتفرم «مجلس يار» که قرار است در صورت تداوم روند موجود از طریق آن جلسات مجلس به صورت آنلاین برگزار شود، اطلاعات چندانی در دسترس نیست. تنها اخباری که درباره این پلتفرم وجود دارد مربوط به سی وپنجمین دوره کنفرانس ایفلای پارلمانی(مختص کتابخانه های پارلمان ها) در تاریخ مرداد ماه سال گذشته است که در آن اجلاس سیدعلیرضا طیرانی، مدیر امور کتابخانه ای کتابخانه مجلس اطلاعات جزئی درباره این پلتفرم داده است. به گفته او سامانه مجلس یار «حاصل تلاش جوانان خلاق و نوآفرین ایرانی در دپارتمان فناوری مجلس شورای اسلامی است.»

امکاناتی هم که این پلتفرم به نماینده ها ارائه می دهد شامل ارسال دستورکار روزانه به نمایندگان مجلس، جستجو در پایگاه قوانین، بانک اطلاعاتی قابل جستجو، مشروح مذاکرات مجلس، امکان ارسال درخواست سخنرانی توسط نمایندگان، جستجو در پایگاه های اطلاعاتی کتابخانه، خدمات مرکز پژوهش های مجلس به نمایندگان است.

آنچه از اطلاعاتی که درباره سامانه مجلس یار در رسانه ها وجود دارد، نشان می دهد این پلتفرم عملا امکان برگزاري جلسات آنلاين مجلس را ندارد. چرا که مجلس یار اساسا درگاهی است که از طریق آن نمایندگان مجلس در صحن علنی با درخواست منابع اطلاعاتی تخصصی در زمینه های مختلف در کمترین زمان ممکن قادر به دریافت آن خواهند بود؛ نه پلتفرمی که بتواند به مجلس امکان برگزاری جلسات به صورت مجازی را دهد.

بنابراین به نظر می رسد در صورت تداوم شرایط فعلی بعد از تعطیلات نوروز و عدم به روزرسانی سامانه مجلس یار، امکان برگزاری جلسات مجلس شورای اسلامی به صورت آنلاین فراهم نباشد و همچنان این نهاد مهم قانون گذاری در کشور تعطیل بماند!

کلید واژه :
ارسال دیدگاه