پایگاه خبری وب زوم
شنبه 15 اردیبهشت 1403
کد خبر: 907
پ
وب زوم وضعیت آموزش مجازی در دانشگاه تهران، علامه و سوره را بررسی کرد;

دردسرهای پلتفرم ها برای دانشجویان

در پی شیوع ویروس کرونا و به تبع آن تعطیلی دانشگاه‌های کشور، راه‌ اندازی آموزش مجازی برای ادامه نیمسال تحصیلی در دستور کار دانشگاه‌ ها قرار گرفت. اما در همان قدم اول، آموزش مجازی به دلیل فراهم نبودن زير ساخت‌ های شبكه‌ ای و عدم‌ دسترسی همگانی به اينترنت پرسرعت چالش های فراوانی برای دانشجویان و اساتید به وجود آورده است.

در گزارش پیش رو وب زوم وضعیت آموزش مجازی در سه دانشگاه تهران، علامه طباطبایی و سوره را مورد بررسی قرار داده است.

دانشگاه تهران
دانشگاه تهران که عنوان مادر دانشگاه های کشور را یدک می کشد به نظر می رسد چالش های زیادی برای برگزاری کلاس های مجازی داشته است تا جایی که دانشجویان این دانشگاه با جمع آوری امضا خواستار لغو ترم جاری شده اند.
یکی از دانشجویان فنی این دانشگاه به وب زوم می گوید: آموزش های مجازی ما در سامانه یادگیری الکترونیکی دانشگاه یا همان ایلرن است. اسماً کلاس ها مجازی برگزار می شود اما در واقع خبری از کلاس نیست چون سامانه به هیچ عنوان کارآیی ندارد و دائم قطع می شود.
او اضافه می کند: خیلی ها به صورت خودخوان درس ها را می خوانند و به خاطر مشکلاتی که این سامانه دارد قید کلاس های آنلاین را زده اند. در عین حال بسیاری از دانشجویان هم با جمع آوری امضا درخواست لغو ترم جاری را دارند.

دانشگاه علامه طباطبایی
دانشگاه علامه طباطبایی به‌ عنوان بزرگ‌ ترین دانشگاه علوم انسانی در خاورمیانه پیش از بحران کرونا نیز سامانه ای برای آموزش های مجازی داشت اما تنها معدود کلاس‌ هایی به‌صورت مجازی برگزار می‌ شد که آن هم مربوط به دروس عمومی بود که دانشجویان ترم قبل درس حضوری آن را مشروط شده بودند.
یکی از دانشجویان این دانشگاه به وب زوم می گود: بعد از همه گیری کرونا و تعطیلی دانشگاه ها، مسئولان دانشگاه علامه سامانه آموزش مجازی را به‌ رسانی کردند. انتشار این سامانه با دو برابر شدن مصرف اینترنت کل کشور همراه شد که خیلی بیشتر از توان زیرساختی اینترنت ایران بود و باعث افت سرعت شدید در کل کشور شد.
به گفته او پایین بودن ظرفیت سرورهای استفاده‌ شده در سامانه جدید، تجربیات دانشجویان از شرکت در کلاس‌ها خوشایند نیست. بالا نیامدن کلی سایت، عدم ورود به جلسات آنلاین، قطع و وصلی صدای استاد و کیفیت پایین نمایش فایل‌ ها تجربیات دانشجویان در این زمینه است.
او همچنین می گوید: تقریباً هیچ‌ کدام از کلاس‌ ها با ظرفیت کامل دانشجویان برگزار نشده است و بسیاری از دانشجویان حتی یک‌ بار این سامانه را باز نکرده‌ اند. بعضی از اساتید در مقطع ارشد و دکترا هم عطای این سامانه را به لقایش بخشیدند و کلاس خود را در پلتفرم اسکایپ برگزار کرده‌ اند.

دانشگاه سوره
دانشجویان دانشگاه هنر سوره نیز که یک دانشگاه غیرانتفاعی است مانند دانشجویان دانشگاه تهران و علامه از آموزش های مجازی رضایت ندارند. هرچند کلاس های مجازی دانشگاه سوره هنوز به صورت رسمی تشکیل نشده اما به گفته دانشجویان این دانشگاه قرار است کلاس ها بر بستر اپلیکیشن "اسکای روم" برگزار شود.
اسکای روم همان اپلیکیشنی است که چندی پیش پوریا آسترکی، فعال فضای مجازی نسبت به نقض حریم خصوصی اش از سوی این اپلیکیشن و همچنین مشکلات فنی اش در حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات انتقاد کرده بود.
به گفته یکی دانشجویان دانشگاه سوره مسئولان این دانشگاه در طول یک ماه گذشته، از طريق رسانه‌ های اين دانشگاه در فضای مجازی، تنها به دعوت از دانشجويان برای ثبت‌ نام در سامانه‌ سيباد، ارائه‌ اطلاعاتی از زمان‌ بندی تقويم آموزش مجازی و اطمينان خاطر دادن بابت كيفيت كلاس‌ هایی كه از طریق همكاری با اپليكيشن اسكای‌روم قصد برگزاری آنها را دارند، بسنده كرده‌ اند. درحالی كه ما نگران هستیم چرا که به با توجه به تجربه ای که از خدمات این دانشگاه دیده ایم بعید به نظر می رسد کلاس های آنلاین با موفقیت برگزار شود.
او اضافه می کند: برخی از دوستان من که در دانشگاه های دیگر درس می خوانند و کلاس های آنلاین آنان بر بستر اسکای روم برگزار شده است می گویند کلاس ها کیفیت ندارد و بسیار مشکل دارند.
او همچنین می گوید واحدهای عملی و كارگاهی ما به‌ هيچ‌‌ وجه امكان برگزاری مجازی آنها وجود ندارد و دانشگاه هم برای نگرانی ما پاسخی ندارد.

کلید واژه :
ارسال دیدگاه