پایگاه خبری وب زوم
جمعه 7 اردیبهشت 1403
کد خبر: 1003
پ

رقابت اسپیس ایکس و بلواوریجین برای ارسال فضانوردان به ماه

ناسا قراردادی ۹۶۷ میلیون دلاری با سه شرکت اسپیس ایکس، بلواوریجین و داینتیکس امضا کرده تا در ماموریت ارسال فضانوردان به ماه با آنها همکاری کند.

به گزارش وب زوم  به نقل از آسوشیتدپرس، ناسا برای ماموریت ارسال فضانوردان و فرود در ماه در ۲۰۲۴ میلادی با شرکت های خصوصی همکاری می کند.

جیم بریدنستاین مدیر ناسا روز گذشته اعلام کرد ۳ شرکت لندرهای ماه را توسعه می دهند و می سازند. هدف این پروژه ها بازگشتن فضانوردان به ماه در سال ۲۰۲۴ میلادی و در نهایت فرود روی مریخ است.

این ۳ شرکت اسپیس ایکس( به رهبری الون ماسک)، بلو اوریجین(به رهبری جف بزوس) و داینتیکس هستند.

ناسا با این شرکت ها قراردادی ۱۰ ماهه به مبلغ ۹۶۷ میلیون دلار امضا کرده است. طی ۱۰ ماه آینده هر شرکت باید طرح اولیه خود را ارتقا دهد و ناسا تصمیم می گیرد کدام لندر را نخست آزمایش کند. به گفته بریدنستاین ناسا طرح شرکتی را اجرا می کند که احتمال موفقیت آن تا ۲۰۲۴میلادی( زمان ارسال فضانوردان به ماه)بیشتر باشد.

از مبلغ کل قرارداد، ۵۶۷ میلیون دلار به بلو اوریجین، ۱۳۵ میلیون دلار به اسپیس ایکس و ۲۵۳ میلیون دلار به داینتیکس تعلق می گیرد.

لندر استارشیپ پیشنهادی اسپیس ایکس چنان بلند است که فضانوران باید با استفاده از آسانسور روی سطح بروند. طرح های اولیه لندر بلواوریجین نیز نشان می دهد  این ابزار فضایی نردبان بزرگی دارد. نردبان لندر داینتیکس نیز بسیار کوتاه و فقط چند پله تا سطح ماه فاصله دارد.

اسپیس ایکس برای این پروژه فضاپیمای استارشیپ خود ( که هم اکنون در تگزاس درحال توسعه است) را به عنوان لندر ماه همراه موشک سوپر هوی ارائه کرده است. شرکت بلواوریجین لندر خود به نام Integrated Lander Vehicleو موشک نیوگلن را ارائه کرده است.

منبع: خبرگزاری مهر

ارسال دیدگاه